بازار تولید مرغ در استان مازندران دارای فراز و نشیب های بسیاری است. از این رو بررسی این مشکلات می‌تواند به یافتن راه حل های مناسب منجر شود.
کد خبر: ۱۵۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 26 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، یکی از قطب های تولید مرغ در کشور است و با بیشترین واحدهای طیور در مازندران سهمی از بازار مرغ تهران را به خود اختصاص داده است.

اما این بازار بزرگ همیشه لرزان است؛ روزی قیمت های پایین داد تولید کننده را در می آورد و روزی قیمت بالا داد مصرف کننده و روزهای دیگر آنفولانزای پرندگان این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین منظور جلسه پیشگیری از شیوع آنفولانزا پرندگان در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

حمید رسولی‌زاده معاون سلامت اداره كل دامپزشكی استان مازندران گفت: در حال حاضر وضعیت مرغ استان از نظر بیماری در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برد و هیچگونه آلودگی در مرغ های استان گزارش نشده است.

وی با نامطلوب خواندن اوضاع صنعت مرغ در بحث قیمت تمام شده و قیمت فروش این محصول گفت: مرغ استان كاملاً پاك است و تحت كنترل قراردارد.

معاون سلامت اداره كل دامپزشكی استان با اشاره به ظرفیت های تولید مرغ در مازندران گفت: در استان 2400 واحد تولیدی مرغ گوشتی وجود دارد و حدود 37 میلیون در هر دوره برداشت می شود و به طور میانگین بین 4 تا 5 دوره در سال در استان جوجه ریزی انجام می شود.

رسولی زاده ضمن اشاره به وجود 200 واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی و تولید 300 میلیون جوجه یك روزه در استان اظهار كرد: ظرفیت كشتارگاه های استان 40 هزار قطعه در ساعت است و 70 واحد كارخانه تولید خوراك دام در استان وجود دارد و بین 5 تا 7 میلون طیور به صورت بومی در استان تولیدمی شوند.

وی وجود 800 آبگیر در استان را مكان زمستان‌گذرانی 2 میلیون پرنده مهاجر دانست و تصریح كرد: با توجه به مشكلات به وجود آمده در استان به دلیل بحران در خرداد ماه سال جاری و وجود این بیماری در فصل های گرم سال ضرورت پیشگیری برای این بیماری وجود دارد.

معاون سلامت اداره كل دامپزشكی مازندران با اشاره به تهدید های استان ادامه داد: هزینه كم تولید طیور به صورت بومی، پیش رو قرارداشتن ماه های سرد سال، ورود پرندگان مهاجر، ورود و خروج پرندگان و ماكیان بدون مجوز از مبادی ورودی به استان، پرورش طیور بومی به صورت چرای آزاد از مهمترین تهدیدهای طیور است.

وی با اشاره به دیگر تهدیدها و ضروریات توجه به صنعت طیور در استان عنوان کرد: عدم بیمه بودن مرغداری ها، عدم اخذ مجوز جوجه ریزی و عدم وجود آمار صحیح از حجم تولید در استان از جمله مشکلات در حوزه مرغداری ها است.

رسولی زاده راهكارهای كنترل را نیز بر اینگونه عنوان كرد و گفت: گزارش گیری سریع از هرگونه بیماری و تلفات در مرغ داری ها و روستاها می تواند جلوگیری كند از احتمال بروز این بیماری ها و نیاز به كنترل و نظارت مبادی ورودی استان موجب جلوگیری از ورود ماكیان و طیور بدون مجور به استان خواهد شد.

وی در ادامه به بحث ارتقای پرورش زیستی، ترویج پرورش طیور بومی در محیط های بسته و جلوگیری از فروش جوجه های یك روزه و جوجه رنگی ها در بازارهای محلی را از راهكارهای موثر در انتقال و انتشار ویروس دانست.

مثبت بودن تمام نمونه های آنفولانزای پرندگان در مازندران

مدیركل دانپزشكی استان مازندران نیز گفت: پس از خرداد ماه تمامی نمونه گیری های انجام شده از مرغداری ها، روستا هاو باغ وحش ها سالم گزارش شده است و با توجه به بحث خرداد و تیر سال جاری سازمان دامپزشكی كشور استان مازندارن را به طور ویژه ارزیابی كرده و نمونه گیری های بیشتری در سطح استان انجام شده است.

سید حسین رضوانی با تاكید بر اینكه حتی یک نمونه مثبت می تواند جایگاه صنعت مرغ داری را در استان به چالش بكشد، گفت: از 160 واحد مرغداری در استان حدود 5 هزار نمونه گیری انجام شده است و هیچ نمونه مثبت گزارش نشده است.

وی سایت های ضد عفونی در مبادی ورودی استان را عالی عنوان داشت و اظهار كرد: سایت ضدعفونی و شستشوی وسایل حمل گوشت مرغ در جاده هراز در حال راه اندازی است و در جاده سوادكوه نیززمین و برخی امكانات آماده شده است.

همچنین در این نشست ابراهیمی مدیركل پشتیبانی جهاد كشاورزی استان نیز گفت: یكی از عواملی كه تاثیرگذار در پیشگیری، كنترل و نظارت بر جوجه ریزی است و در بحث ثانویه پیشگیری خواهد بود زیرا تراكم مرغ در واحد های صنعتی موجب كاهش نیاز بازار و دپو شدن در مرغداری ها شده و افزایش وزن مرغ و احتمال ابتلا به بیماری را در مرغ ها افزایش می دهد.

وی با تاكید بر ضرورت مدیریت در تولید مرغ ادامه داد: باید مدیریت در جوجه ریزی انجام شود و فاصله زمانی بین دو جوجه ریزی نیز لحاظو با رعایت نیاز بازار عرضه انجام شود.

ابراهیمی با اشاره به كامل بودن ظرفیت سردخانه‌های جهاد كشاورزی امكان جمع آوری مرغ های مازاد را در توان این سازمان ندانست.

قیمت مرغ در بازار به ضرر تولیدکننده است

محمد كاوه مدیرعامل انجمن كشتارگاه‌های استان مازندران ضمن مطلوب عنوان كردن وضعیت سلامت مرغ در استان به ضرورت صادرات این محصول اشاره كرد و گفت: در حال حاضر هیاتی از بازرگانان روسیه در تهران هستند و باید در این جلسه به بررسی راهكارهای صادرات مرغ مازاد تولید استان فكر كنیم.

وی در ادامه به وضعیت نامطلوب قیمت مرغ اشاره كرد و گفت: قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار حدود 4 هزار تومان است و در حالی است كه باید این مرغ را 3200 تا 3300 تومان در بازار به فروش برساند و این وضعیت حدود 6 ماه در بازار حاكم است.

كاوه به اشاره به وجود 18 كشتارگاه در استان كه ظرفیت 1100 تا 1200 تن تبدیل در روز را دارند، گفت: حدود 800 تن در روز تولید مرغ وجود دارد و این تعداد كشتارگاه برای نیاز استان كافی است و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در این بخش وجود ندارد.

وی راهكار افزایش قیمت مرغ را صادرات دانست و اظهار كرد: از نظر شرایط بهداشتی، بسته بندی و كیفیت مرغ های استان توان صادراتی شدن دارند و برخی استان‌ها با شرایط پائین تر اقدام به صادرات مرغ می‌كنند و این موجب صدمه با صادرات مرغ استان خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار