گزارش تفصیلی از انتخابات مجمع عمومی سازمان لیگ و آغاز تغییرات درسطح مدیران فوتبالی
تابناک: به نظر مي رسد با توجه به روي كار آمدن جرياني كه خواستار اصلاحات اساسي در ساختار مديريتي سازمان ليگ است، فوتبال ايران در آينده اي نزديك آبستن اتفاقات جنجالي مديريتي بسيار زيادي باشد.
کد خبر: ۱۶۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ 10 January 2016

تابناک اصفهان: به نظر مي رسد با توجه به روي كار آمدن جرياني كه خواستار اصلاحات اساسي در ساختار مديريتي سازمان ليگ است، فوتبال ايران در آينده اي نزديك آبستن اتفاقات جنجالي مديريتي بسيار زيادي باشد.

به گزارش تابناک - سرویس ورزشی، پنجشنبه گذشته مجمع سازمان لیگ برای انتخاب اعضای نمایندگان هیات های فوتبال و مدیران عامل لیگ برگزار شد؛ مجمعی که البته در آغاز عادی جلوه داده بود، اما در ادامه حاشیه ها و انتخاب های عجیبی داشت که نشان از تغییرات بنیادین در فوتبال ایران است.

نخستین جرقه زمانی خورد که پیشنهاد ادامه فعالیت اعضای غیرقانونی هیات رییسه و مجمع عمومی سازمان لیگ در جلسه مطرح شد اما اعتراض رییس هیات فوتبال اصفهان قاعده بازی انتخابات را تغییر داد! آن هم وقتی که اکثریت حاضران در نشست، اعتراض او را وارد دانسته و مسوولان ارشد فدراسیون فوتبال را مجبور کردند که طبق قوانین اساسنامه کارها را انجام بدهند!

اما اعتراض شدید اللحن علی اکبر ابرقویی نژاد چه بود؟ سایت متافوتبال در این باره نوشته، رییس هیات فوتبال استان اصفهان خطاب به علی کفاشیان و مهدی تاج اعلام کرد: «ادامه فعالیت اعضای این مجمع و هیات رییسه کاملا قانونی است و شما باید مفاد کامل اساسنامه را اجرا کنید. مجمع عمومی سازمان لیگ را باید در فروردین ماه تشکیل داده و تغییرات جدید را اعمال می کردید اما این اتفاق رخ نداد و نخستین تخلف انجام شد. حالا که بعد از چند ماه مجمع گذاشته اید، چه دلیلی دارد که همین اعضای غیرقانونی دوباره بخواهند به کارشان ادامه بدهند؟ ما اینجا هستیم که انتخابات برگزار کنیم!»

این صحبت های ابرقویی نژاد که قبلا از دوستان نزدیک رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال بود، برای خود این دو مدیر هم غیر منتظره بود. چرا که آنها به هیچ عنوان انتظار نداشتند که یک مدیر اصفهانی جلوی آنها بایستد! اما این اتفاق رخ داد و رییس سازمان لیگ در جواب اعتراض حضار اعلام کرد: «باشد، انتخابات برگزار می کنیم!» در نهایت هم انتخابات برگزار شد و نتیجه آن، تلنگری جدی به مدیریت حاکم بر فوتبال کشور وارد کرد. چرا که به نظر می رسد با ورود جریان مدیریتی مخالف با سیاست های اجرایی سال های گذشته فوتبال ایران، فصل «تغییر» فرا رسیده باشد!

اوایل مرداد ماه بود که از ابهام در قانونی بودن فعالیت اعضای مجمع عمومی و هیات رییسه سازمان لیگ فوتبال ایران پرده برداری شد! دوره کاری اعضای مجمع عمومی سازمان لیگ بعد از دو سال به پایان رسیده و دراتفاقی عجیب مدیران در زمان مقرر برای انتخاب اعضای جدید تشکیل جلسه مجمع نداده بودند. آن هم در شرایطی که حضور هفت عضو غیرقانونی، مجمع را از اکثریت انداخته و اعتبار قانونی اش را زیر سوال برده بود. در چنین شرایطی مدیریت هیچ اقدامی درباره ساماندهی ترکیب مجمع سازمان لیگ انجام نداد تا اینکه خبر نقض آشکار قوانین اساسنامه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در رسانه ها منتشر شد. مدیران باشگاه ها به محض اینکه از این موضوع با خبر شدند انتقاداتی را علیه مدیریت سازان لیگ مطرح کرده و خواستار تشکیل مجمع فوق العاده برای تعیین و تکلیف پیرامون این موضوع شدند. مدیریت سازمان لیگ برتر اما با وجود اینکه در روزها ی ابتدایی سعی بر این داشت تا نشان دهد گزارش های منتشر شده در رسانه ها خلاف واقعیت و به اهداف خاص منتشر شده است، در نهایت اعتراف کرد که ماموریت اعضای هیات رییسه و مجمع عمومی مجموعه به پایان رسیده و آنها اقدامات لازم را برای اعمال تغییرات انجام خواهند داد!

این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیشنهاد ادامه فعالیت اعضای مجمع و هیات رییسه تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مورد مخالفت باشگاه ها، هیات رییسه فدراسیون فوتبال و از همه مهم تر وزارت ورزش و جوانان در پشت پرده شد. همین اتفاق باعث شد جلسه مجمع عمومی سازمان لیگ برتر روز پنجشنبه نوزدهم شهریورماه در سالن اجتماعات آکادمی ملی فوتبال برگزار شود.

انتخابات هیات های فوتبال لیگ برتر و لیگ دسته اول جهت حضور در مجمع عمومی سازمان لیگ در شرایطی برگزار شد که در این جلسه علی کفاشیان، مهدی تاج و شهاب الدین عزیزی خادم عضو هیات رییسه فدراسیون و معاون اجرایی رییس فدراسیون حضور داشتند.

هیات های فوتبال حاضر لیگ برتر شامل تهران، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، گیلان و قم بودند. (هیات فوتبال خراسان رضوی در این جلسه غایب بود) طبق قانون باید چهار نماینده به عنوان نماینده هیات های فوتبال لیگ برتر انتخاب می شدند که طبق رای گیری انجام شده، عبدالکاظم طالقانی (خوزستان)، جواد ششگلانی (آذربایجان شرقی) با پنج رای و حبیب الله شیرازی (تهران) و کریم بهرامی (قم) هم با اخذ چهار رای به عنوان رییس هیات فوتبال استان هایی که تیم لیگ برتری دارند به عضویت مجمع عمومی سازمان لیگ در آمدند.

بعد از ظهر روز پنجشنبه همچنین انتخابات هیات های فوتبال لیگ دسته اول با حضور روسای هیات های فوتبال 13 استان برگزار شد که هیات های خوزستان، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، گیلان، اردبیل، بوشهر، فارس، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان در جلسه حضور داشتند تا دو نماینده خود را برای حضور در مجمع سازمان لیگ برای دو سال انتخاب کنند. در نهایت هم فرزاد هنرپیشه (فارس) و سیدمحمد عیوقیان (همدان) به ترتیب با 10 و پنج رای مجوز حضور در فهرست 15 نفره اعضای مجمع عمومی سازمان لیگ را کسب کردند.

نکته قابل توجه در این رای گیری این بود که غلامرضا بهروان، عضو هیات رییسه فدراسیون و رییس فعلی کمیته مسابقات سازمان لیگ که ریاست هیات مهم مازندران را برعهده دارد، در این رای گیری تنها سه رای به دست آورد که گویا یکی از آنها هم متعلق به خودش بود! مراد حاج جعفری، رییس هیات فوتبال کرمان و عضو غیرقانونی مجمع و هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم البته در این رای گیری کاندیدا شد و تنها دو رای به دست آورد. گفته می شود این دو رای هم متعلق به خودش و غلامرضا بهروان بود! در واقع نتیجه رای گیری روز پنجشنبه به خوبی نشان داد که اهالی فوتبال ایران به هیچ عنوان از گروه مدیریتی سازمان لیگ وبه خصوص هیات رییسه قبلی رضایت نداشتند. اگر غیر از این بود بهروان و مراد حاج جعفری رای قابل توجهی در این جلسه به دست می آوردند!

البته غفاری، رییس هیات فوتبال اراک که از دوستان بسیار نزدیک علی کفاشیان هم به حساب می آید، یکی دیگر از نفراتی بود که برای عضویت در مجمع عمومی سازمان لیگ اعلام آمادگی کرد که در پایان همان یک رایی را آورد که خودش به خودش داده بود! گفتنی است علی زینعلی، مدیرعامل مس رفسنجان با 9 رای و محمود شیعی مدیرعامل پیکان هم با هشت رای به عنوان نمایندگان تیم های لیگ دسته اول در مجمع عمومی سازمان لیگ انتخاب شدند.

ساختار اجرایی سازمان لیگ برتر به زودی با تغییراتی اساسی روبه رو خواهد شد. مدیران فدراسیون فوتبال که به حضار پیشنهاد داده بودند، اعضای کنونی هیات رییسه سازمان لیگ بدون رای گیری در سمت خود با تصمیم مجمع ابقا شوند، تلاش های شان هیچ نتیجه ای در بر نداشت. به این ترتیب انتخابات برگزار شد و نفراتی روی کار آمدند که در ماه های گذشته همیشه انتقادات زیادی را به عملکرد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال داشتند. آنها به دنبال شفاف سازی مالی در عملکرد سازمان لیگ برتر هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار