رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در گفتگو با تابناک مطرح کرد:
تابناک: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: آب منطقه استان اصفهان باید بدنبال بررسی و یافتن بخشی از آب زاینده‌رود که در طول ۵۰ کیلومتر از سد نکوآباد تا سد آبشار گم می شودباشد.
کد خبر: ۱۸۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ 16 February 2016

حسین محمدرضایی در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: حدود۲۰ مترمکعب آب در ثانیه در طول ۵۰ کیلومتر از سد نکوآباد تا سد آبشار گم می‌شود و مشخص نیست این حجم زیاد آب در این حد فاصل چه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ متر مکعب آب در ثانیه در این حد فاصل یا وارد چاه‌های مجاز وغیر مجاز در حریم زاینده رود و مقداری از آن وارد مادی‌های که سر دهانه‌های آن باز است، می شود، گفت: البته مقداری هم در داخل زمین نفوذ کرده و وارد منابع زیرزمینی و مقداری هم پمپاژ می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه عدم بارش‌ موثر از نیمه های پاییز تا امروز افزود: زمین ها کشت شده خشک و نیاز آبی کشت موجود را افزایش داده است، با توجه به این موضوع در کمیته پنج نفره آب استان اصفهان مقرر شد از اول اسفند ماه برای مرحله دوم شاهد باز شدن آب زاینده رود برای کشت بهاره باشیم،

وی با اشاره به اینکه با هر بار باز و بسته شدن آب در زاینده رود مقدار زیادی آب هدر می‌رود، اعلام کرد: با توجه به عدم بارندگی در چند ماه اخیر، مصوب شد آب به مدت ۲۰ روز و با حجم ۳۲ متر مکعب در ثانیه در سد آبشار تحویل داده شود و آب بر بستر رودخانه زاینده رود جاری باشد و سپس آب از سد زاینده رود بسته شود.

این عضو هیات مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: برای باز شدن مرحله سوم زاینده رود برای ادامه کشت غله کشاورزان باید بعد از 20 روز بسته بودن دریچه های سد زاینده رود برای سیرآب کردن مزارع گندم و جو کشاورزان باز شود و در صورتی که با بارش‌های مناسب در اواخر اسفند ماه و دهه اول فروردین در شرق اصفهان روبرو بودیم آب را می توانیم با کمی تاخیر دریافت کنیم .

وی تصریح کرد: در صورتی هم که بارش‌ها در اسفند و فروردین ماه خوب و مناسب باشد تلاش می کنیم که آب در دهه سوم فروردن ماه برای مرحله آخر کشت باز شود تا اینکه مقداری آب در پشت سد زاینده رود ذخیره و در آخر دوره و در موقع دان آب (دانه بستن) گندم به مشکل کم آبی مواجه نشویم.

محمدرضایی گفت: چنانچه شاهد کمبود بارش‌ها در اسفند و فروردین ماه باشیم آب طبق مصوبات کمیته پنج نفره آب استان بدون تاخیر در ۱۰ فروردین ماه آب زاینده رود دوباره جاری خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه در صورتی که آب به گندم در مرحله آخر به حد کافی نرسد تمام تلاش کشاورز از بین می‌رود، اعلام کرد: اگر از دهه سوم فروردین آب باز شود در اواسط خردادماه به حد کافی آب برای کشت آخر گندم وجود دارد اما تحقق این وضعیت بستگی به میزان بارش ها در اسفندماه و فروردین دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار