با آغاز اسفندماه دور جدیدی از سفرها کلید می‌خورد و در این میان فراهم کردن رفاه و امنیت مسافران از سوی دستگاه‌های خدماتی شهرها برای ایام نوروز به یک دغدغه اصلی تبدیل شده و برنامه‌ریزی‌ها به این سمت حرکت می‌کند.
کد خبر: ۱۸۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹ 21 February 2016
به گزارش تابناک قم، با آغاز اسفندماه دور جدیدی از سفرها کلید می‌خورد و تصمیمات برای چگونگی گذراندن روزهای تعطیل نوروز گرفته می‌شود، در این میان فراهم کردن رفاه و امنیت مسافران از سوی دستگاه‌های خدماتی شهرها برای ایام نوروز به یک دغدغه اصلی تبدیل شده و برنامه‌ریزی‌ها به این سمت حرکت می‌کند.

استان قم نیز که از جمله استان‌های زائرپذیر کشور است، در ایام نوروز با سیلی از مسافران و زائران روبه‌رو می‌شود که یا این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند و یا تنها برای اقامتی چند ساعته در این استان حضور می‌یابند، از این روی تامین خدمات‌دهی شایسته سرفصل اصلی برنامه‌های این روز تمام مسئولان دستگاه‌های مختلف در استان است. این روزها و حتی از مدت‌ها پیش تمام دستگاه‌های استان خود را آماده کرده‌اند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق و رفع کمبودها و نواقص خدمات شهری، نوروزی به یادماندنی را برای مسافران این شهر مقدس به ارمغان آورند.

بوستان فدک و امام رضا(ع) کمپینگی برای مسافران

سیدمحسن میرهادی مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم با اعلام اینکه در شهرداری قم 9 کمیته برای خدمات‌دهی به زائران و مسافران شروع به فعالیت کرده است، ادامه داد: از 12 اسفند ماه کار پاکسازی و نظافت مبادی ورودی شهر از سوی شهرداری شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 20 بوستان برای اسکان موقت مسافران در حال تعبیه و رفع نواقص است، افزود: با توجه به رسیدن نوروز و ورود خیل بیشماری از مسافران به این استان، بوستان‌های امام رضا(ع) و فدک به عنوان کمپینگی برای مسافران آماده و ساماندهی می‌شود.

مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه از سوی این سازمان از نصب چادر در بلوار زائر جلوگیری به عمل می‌آید، گفت: شرکت حمل و نقل عمومی نیز خود را برای خدمات‌رسانی به مسافران آماده کرده و همچنین جایگاه‌های سوخت نیز در حال آماده‌سازی هستند.

خطر بیخ گوش بلوار زائر

سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: از سوی این سازمان جلساتی برای آسیب‌شناسی و رفع مشکلات گذشته در ایام نوروز برگزار شده است.
وی از استقرار ستادهای راهنما در مبادی ورودی شهر خبر داد و اضافه کرد: در این خصوص لازم است در مبادی ورودی اصلی شهر با نصب بنر و توزیع نقشه‌های راهنما بین مسافران آنها را از سردرگمی در شهر رهانید.

وی با اشاره به اینکه بلوار زائر همیشه حجم زیادی از خودروها را در خود جای می‌دهد گفت: با وجود اینکه این مکان محل پارک مناسبی برای خودروهاست  اما در زمان بارندگی می‌تواند مشکل آفرین باشد که باید کمیته بحران در صورت بارندگی‌های شدید با اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام به تخلیه به موقع بلوار کمک کند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: برای این کار نیاز است با نصب سیستم هشدار در حرم حضرت معصومه(س) زائران را از وقوع بحران آگاه سازیم.

سامع بیان کرد: ضروری است با همکاری شهرداری در تمام بوستان‌ها و مدارس محل اسکان زائران مسائل ترافیکی و آتش‌نشانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بوستان‌های مورد نظر برای اسکان مسافران نوروزی مجهز به امکانات لازم برای خدمات‌دهی شده‌اند، گفت: با همکاری و حمایت فرماندهی انتظامی 15 نقطه از شهر برای اسکان مسافران تعبیه شده است.

بحران در محور قم ـ گرمسار جدی است

محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز از آماده‌باش بودن این سازمان به مدت 20 روز خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های امدادی از 25 اسفندماه در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به آمادگی دستگاه‌های امدادی استان از جمله آتش‌نشانی، اورژانس و هلال احمر گفت: از سوی این دستگاه‌ها چاره‌اندیشی لازم برای مواجهه با بحران صورت گرفته است.

اوروجی به راه‌اندازی سیستم خاموش‌کننده حریق در پارکینگ زائر اشاره کرد و افزود: برای تعیین نقاط قوت و رفع کاستی‌های پارکینگ زائر مانوری امدادی در این مکان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محور قم ـ گرمسار گفت: از آنجایی که حجم عظیمی از مسافرت‌ها از این محور صورت می‌گیرد ایمن‌سازی و حضور نیروهای آتش‌نشانی و هلال احمر در این محور باید مورد توجه جدی باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان به ضعف‌های این محور اشاره کرد و گفت: در این محور فاصله دوربرگردان‌ها زیاد است و زیرگذرها نیز برای عبور و مرور خودروهای سنگین امدادی خصوصا در مواقع بارشی مناسب نیست.

در نصب المان‌ها دقت شود

همچنین وحید مقدم دبیر کمیته حمل و نقل و ترافیک زائران با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای سفرهای نوروزی به این استان گفت: خط کشی معبرها، تعبیه پارکینگ‌ها و نصب تابلوهای هدایت مسیر و ارتقای وضعیت حمل و نقل و... از جمله اقدامات در این زمینه است.

وی با بیان اینکه وضعیت آنتن دهی تلفن همراه در کیلومتر 40 تا 70 جاده گرمسار مطلوب نیست ادامه داد: پیگیر رفع مشکل از سوی شرکت مخابرات هستیم.

وی با اشاره به اینکه جنب عوارضی قم ـ کاشان بهترین مکان برای ایجاد ستاد است گفت: برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در عوارضی قم ـ تهران باید مانع ایجاد ستاد و چادر در این نقطه شد.

مقدم نصب المان‌‌های نوروزی در کنار پیاده‌روها را مناسب مطرح کرد و گفت: از آنجایی که گرفتن عکس یادگاری مسافران با المان‌ها یک امر مفرح برای مسافران تلقی می‌شود از این روی باید برای جلوگیری از تردد در میان معابر و امکان بروز فاجعه از نصب این نمادها در میان معابر جلوگیری کرد.

ضرورت توجه به فعالیت‌های فرهنگی در نوروز

یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز با بیان اینکه قم در ایام نوروز میزبانی از زائران بی‌شماری را بر عهده دارد، گفت: کمیته‌های تخصصی ستاد تسهیلات زائران باید به رسالت‌های خود عمل کند و از هم‌اکنون فعالیت‌های این ستاد برای خدمات‌دهی در نوروز شروع شده است.

وی استفاده از ظرفیت روحانیون و مبلغان استان در محل‌های اسکان مسافران را امری مثبت برشمرد و گفت: این امر می‌تواند منجر به دستاوردهای فرهنگی و تبلیغی شود.

عالی‌پور با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی از سوی تمام دستگاه‌ها در ایام نوروز باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: این ایام فرصتی مناسب برای تقویت مباحث اعتقادی است و می‌توان با استفاده از ظرفیت استان در این زمینه مانع از افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه شد.

وی هماهنگی و همیاری مسئولان استان با یکدیگر را ضروری خواند و آن را مانع ایجاد مشکل در برنامه‌های موردنظر برای ایام تعطیلات نوروزی دانست.

رئیس ستاد تسهیلات زائران استان قم بیمه مسافران نوروزی را مورد توجه و اهمیت قرار داد و بیان کرد: طی سال گذشته شاهد فوت یکی از مسافران در نمازخانه مدرسه‌ای بودیم که باید به این مهم برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی این نوع اتفاق‌ها توجه شود.

نصب چادر در رودخانه ممنوع!

رئیس پلیس راهور مرکز استان قم نیز مشکل ترافیک را مشکل اصلی ایام نوروزی قم دانست و گفت:‌ وجود یک پارکینگ در منطقه رودخانه ضروری است.

علی حسن قیصری با بیان ممنوعیت نصب چادر در منطقه رودخانه گفت: این امر به دلیل بروز سیلاب و یا تصادف صورت می‌گیرد و لازم است مسافران نهایت همکاری را داشته باشند.

وی همچنین نصب تابلوهای راهنما برای هدایت مسافران در شهر و جلوگیری از سردرگمی آنها را ضروری عنوان کرد. 

توزیع نان رایگان بین مسافران

فرهاد زارعی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم نیز از توزیع نان رایگان بین مسافران در ایام نوروز خبر داد و گفت: بودجه این امر از سوی انجمن حمایت از زندانیان تامین می‌شود.

وی تامین آرد و نان را از جمله وظایف اصلی این شرکت عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این خصوص مشکلی نداریم و نان استان با افزایش کیفیت روبه‌رو بوده است.

وی تولید گندمی مرغوب را لازمه نان باکیفیت دانست و بیان کرد: تلاش کشاورزان قمی در تولید گندمی مرغوب سبب شده از ابتدای امسال نان استان از افزایش کیفیت قابل توجهی برخوردار شود.

آتش‌نشانی همیشه فعال است

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم نیز تجهیزات امدادرسانی در این استان را نزدیک به استانداردهای جهانی عنوان کرد و گفت: ایمن‌سازی اماکن تاریخی و دینی از جمله اقدامات مثبت این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه ایمنی در اماکن عمومی نیز توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مورد بازدید قرار گرفته است، اظهار کرد: تابه حال وضعیت ایمن بودن 133 بوستان در نقاط مختلف شهر و همچنین 334 مدرسه مورد بررسی قرار گرفته است.

بر این اساس باید گفت که تمام دستگا‌ه‌های خدماتی در قم برای ایجاد شهری امن و فراهم کردن تعطیلاتی پر از آرامش و رفاه برای مسافران و زائران در تلاشند و اکنون این مردم و همشهریان هستند که باید با توجه به نکات ظریف امدادی برای خود سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنند و ایفاگر نقشی مثبت در این خصوص باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار