تابناک: براساس آمارهایی که در گزارشات قبلی به نقل از مسئولان حمل و نقل شهر اصفهان به دست آمده، در حال حاضر در حدود 2700 خودروی سال ۸۴ و قبل تر از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان وجود دارد؛ در حالی که خودروهای بالای ۱۰ سال، باید از این ناوگان خارج شوند.
کد خبر: ۱۸۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 23 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، در بعضی از این فیلم‌های سینمایی خارجی، آنقدر تاکسی هایشان قشنگ و جدید است که آدم کیف می کند از اینکه بخواهد سوار آنها بشود؛ خیلی شیک و باکلاس جلوی پای مسافر ترمز می زند و خیلی آرام و باوقار مسافر سوارش می شود و بعد هم به مسیر ادامه می‌دهد؛ نه دود می کند و نه صدای اضافه دارد، نه در و دیوارش درب و داغان است و نه راننده‌اش بداخلاق. آدم دلش می سوزد که چرا نباید اوضاع تاکسی های کشور ما اینطور باشد. لااقل چرا در  شهرهای بزرگ از این خبرها نیست و هزار ماشاالله پیکان و پراید با عمر 20 سال به بالاست که از کنار هم رد می شود و برای مسافر بوق می زند. حالا بماند که هر سال خبر می دهند که از سال آینده قرار است تاکسی های فرسوده، جمع آوری بشود و دوباره وقتی سرسال می شود، نه خانی آمده و نه خانی رفته و همه چیز همان بلبشوی قبلی است. حالا سال دوباره دارد نو می شود و دوباره خبر آورده اند که سال آینده قرار است در اصفهان تاکسی ها جان تازه بگیرند و دستی به سرو رویشان کشیده شود، اما چشم ترس شده ایم که نکند دوباره فقط قول ها در حد حرف باشد. نکند که دوباره روز از نو، روزی از نو  شود و مجبور باشیم همان تاکسی های قراضه دهه 60 و 70 را سوار  شویم و صدایمان هم درنیاید.

  نگاهی به وضعیت تاکسی های فرسوده شهر
براساس آمارهایی که در گزارشات قبلی به نقل از مسئولان حمل و نقل شهر اصفهان به دست آمده، در حال حاضر در حدود 2700  خودروی سال ۸۴  و قبل تر از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان وجود دارد؛ در حالی که خودروهای بالای ۱۰ سال، باید از این ناوگان خارج شوند. هرسال نزدیک به ۵۰۰ خودرو فرسوده به تعداد تاکسی‌های شهر اصفهان اضافه می‌شود؛ در حالی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هیچ کمک دولتی برای خروج تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت دریافت نشده و به سمت هر مسئولی رفته ایم، در همان وهله اول نالیده است از اینکه دولت در این سال ها چشمش را روی کمک برای نوسازی تاکسی ها بسته است.در حال حاضر، متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان 6/7 سال است و تا وقتی که اقدامی برای نوسازی ناوگان نشود ،قطعا از استانداردهای روز دنیا فاصله داریم.
خبرهایی از تکان خوردن دولت به گوش می رسد
روزهای ابتدایی بهمن ماه بود که در خبرها عنوان شد، در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شده، قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت 90 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود. این خبر در حالی مطرح شد که در حال حاضر، 60 هزار تاکسی در سطح کشور از نوع پیکان هستند و 90 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که باید خودروهای نو جایگزین آنها شوند و اگر این خبر رنگ و بوی واقعی به خود گرفته باشد، به طور حتم باید شاهد تحول در سیستم حمل و نقل شهری باشیم. در آن خبر عنوان شد که برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است و حالا  دوباره در خبرها آمده است، تحویل خودروها از اسفندماه آغاز می شود و در این ماه 8 هزار دستگاه، در فروردین‌ماه 7 هزار دستگاه و در ماه‌های بعد، در هر ماه 15 هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا اینکه در پایان شهریورماه تمامی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروهای نو جایگزین خواهد شد.

  حق اصفهان از این سهم کجاست؟
در اینکه سهم اصفهان از تاکسی های جدید و نوسازی ناوگان حمل و نقل چقدر است‌،هنوز آمار موثقی به دست نیامده، اما حسین جعفری مدیرعامل تاکسیرانی اصفهان در این خصوص می گوید: با توجه به تقویم زمانی مشخص شده تاکسی‌های نو از اسفندماه به  رانندگان تحویل داده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تا 25 شهریورماه سال آینده، سیستم تاکسیرانی اصفهان نو شود. او می گوید: بیش از هزار مالک خودروی فرسوده در اصفهان در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ثبت نام کرده اند و مالکان خودروهایی که موفق به ثبت نام نشده اند هم می توانند تا پایان سال، جهت تعیین وضعیت تاکسی فرسوده خود اقدام به ثبت نام کند.

شاید این بار بیاید، شاید...
از وقتی ستاد سوخت منحل شد، آن چند درصد امیدواری هم که در دل مسئولان اصفهان بود، از بین رفت؛ چرا که قرار بود از محل تسهیلات این ستاد شرایطی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلانشهرها فراهم شود، اما به یک‌باره این ستاد منحل شد و تقریبا وضعیت تاکسی در کشور، مثل کودک یتیمی شد که هرکسی از روی محبت، دست روی سرش می‌کشد، اما دست آخر، نه پدری دارد و نه مادر دلسوزی و خودش برای خودش دارد بزرگ می شود. حالا چند وقتی است، دوباره بحث نوسازی تاکسی ها مطرح شده و دوباره عده ای ثبت نام کرده اند و توپ در میدان دولت است و همه منتظر شلیک آن هستند. شلیکی که نه تنها تخریب به جا نخواهد گذاشت، بلکه گلریزانی از بهترین ها را برای مردم به همراه خواهد داشت. حالا دیگر وقت آن است که دولت روحانی بعد از 3 سال، توپ حمایتی خود از سیستم ناوگان حمل و نقل درون شهری را در کشور شلیک کند وگرنه دود آن مستقیما به چشم خود دولت خواهد رفت وگرنه مردم که حتی به دود تاکسی‌های فرسوده عادت کرده اند؛ چه برسد به دود بدقولی دولتی ها...
منبع: حسن اسماعیلی. روزنامه نسل فردا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار