کد خبر: ۱۹۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 09 March 2016


رئیس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با بیان اینکه ۷۰ هزار هکتار رویشگاه شمشاد در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه ۴۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد کشور خشک شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، هادی کیادلیری در همایش منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و نیروی انسانی که ظهر امروز در محل مرکز شهید جوانشیر اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، با اشاره اینکه انجمن جنگل‌بانی کشور از اعضای متخصص دارای مدارک فوق لیسانس و دکتری تشکیل داده شده که به صورت حرفه‌ای در این حوزه وارد عمل شده‌اند، اظهار داشت: این قبیل از انجمن‌ها رابط انجمن‌های مردمی و سازمان‌های اجرایی هستند.

وی با بیان اینکه انجمن علمی جنگل‌بانی ایران مشاوره‌های تخصصی را به سازمان‌های اجرایی ارائه می‌دهد، افزود: اغلب اقدامات این انجمن، مشاوره‌های فنی است، این انجمن در حال حاضر 400 عضو فعال دارد.

رئیس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با تاکید براینکه انجمن علمی جنگل‌بانی ایران هشدار تبدیل منطقه زاگرس به منطقه بیابانی را مدت‌ها پیش داده بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 40 هزار هکتار از 70 هزار هکتار رویشگاه شمشاد کشور خشک شده است.

وی با بیان اینکه طرح استراحت جنگل از جمله اقداماتی است که با تحلیل فنی به اطلاع مدیران اجرایی می‌رسد، تصریح کرد: چرای بیش از حد دام کشور 3 برابر ظرفیت در منطقه زاگرس است.

وی با اشاره به اینکه آفات و بیماری‌ها به‌گونه‌های گیاهی خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: عقب‌ماندگی از تغییرات اقلیمی‌، دست‌اندازی و تخریب طبیعت و ساخت وسازهای غیر‌مجاز از جمله عوامل خشکیدگی گونه‌های ارزشمند جنگلی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر یک‌میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس بیمار است، گفت: مرگ گونه‌های خاص گیاهی کشور ریشه در دستکاری و مدیریت اشتباه ما دارد، ایران کشوری محکوم به تغییر اقلیم است.

کیادلیری به وابستگی بیش از حد مردم به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: به‌سبب فقر و نبود درآمد کافی برای مردم بیش از 40 نوع وابستگی به جنگل‌های زاگرس در کشور شناسایی شده است.

وی با تاکید براینکه عدم توسعه‌یافتگی، تئوری‌های ما را دچار مشکل کرده و باید به این امر اذعان داشت که توسعه‌یافتگی بی‌قاعده‌ای در کشور شکل گرفته است، گفت: نداشتن برنامه‌ خوب و آمایش سرزمینی مناسب در این حوزه سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.

رئیس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با اشاره به اینکه باید براساس طرح توسعه ملی اقدامات لازم صورت گیرد از طرفی باید آمایش سرزمینی برای ارزیابی توان کاربری مناطق مختلف مشخص شود، تصریح کرد: وضع قوانین اشتباه در مجلس شورای اسلامی زمینه نگرانی ما را فراهم کرده است چرا که اغلب مسائل در مجلس به صورت بومی و محلی مد نظر نمایندگان قرار می‌گیرد.

کیادلیری گفت: براساس بند2ماده45 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای احداث شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات گردشگری و مناطق ویژه اقتصادی مصوب و طرح‌های قابل‌واگذاری دولتی، با رعایت مقررات زیست‌محیطی، از شمول تبصره 2 ماده9 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مستثنی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از قوانین بدون اخذ نظر متخصصان مربوطه وضع می‌شود از این رو سبب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌گردد، افزود: برخی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است.

رئیس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران با تاکید براینکه وجود مشکلات عدیده‌ اقتصادی سبب شده مسئله زیست‌محیطی در اولویت دغدغه‌های مردم نباشد، اظهار داشت: ایران جز 5 کشور بیابان‌زای جهان است که 3 برابر میانگین جهانی فرسایش خاک در آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در راستای صیانت از جنگل‌های شمالی کشور 29میلیارد تومان اعتبار تصویب شد که از همین مبلغ ناچیز تنها 5 درصد تخصیص پیدا کرد، افزود: 850هزار هکتار از اراضی جنگلی در زاگرس شخم زده شده و مورد استفاده در امور کشاورزی قرار می‌گیرد در حالی که میزان ذخیره آب در جنگل‌ها 40 برابر اراضی کشاورزی است.

کیادلیری با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها و محیط زیست دو حلقه حفاظتی هستند که زیر مجموعه وزارت‌‌خانه‌های تابعه خود قرار دارند، بیان کرد: ماهیت این سازمان‌ها با وزارت‌خانه‌ها سازگار نیست و باید به این امر اذعان داشت روی میز سیاست، سازمان جنگل‌ها بازنده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار