تجهیز و تکمیل تالار مرکزی رشت، مجتمع‌های فرهنگی و هنری لاهیجان و آستارا و مجموعه سردارجنگل رشت از خواسته‌های مهم ما در سفر رئیس جمهور است.
کد خبر: ۲۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 11 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، فیروز فاضلی امروز در رشت با اشاره به اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر هیئت دولت به گیلان اظهار کرد: تجهیز و تکمیل تالار مرکزی رشت، مجتمع‌های فرهنگی و هنری لاهیجان و آستارا و مجموعه سردارجنگل رشت از خواسته‌های مهم ما در سفر رئیس جمهور است.

وی حمایت از اجراهای حرفه‌ای تئاتر و تخصیص بودجه برای برپایی جشنواره‌های مصوب فرهنگی و هنری را از دیگر خواسته‌های اصحاب فرهنگ و هنر گیلان از رئیس جمهور عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: از تمام اصحاب فرهنگ و هنر به‌ویژه رسانه انتظار می‌رود با طرح مسایل مهم و اساسی و با همدلی و همراهی مسئولان استان، از سفر پر خیر و برکت هیئت دولت به گیلان بیشترین بهره را ببریم.

وی با اشاره به اینکه تنگناها و مشکلاتی در حوزه فرهنگ و هنر استان وجود دارد، تصریح کرد: عدم توجه لازم به تقویت ارتباط مراکز علمی و پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگ و موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله مشکلات این حوزه است.

فاضلی نبود اعتبار لازم برای فعالیت‌های فرهنگی، تمایل نداشتن مراکز مالی برای تخصیص تسهیلات با بهره کم به مراکز فرهنگی، افزایش قیمت تمام شده و مواد اولیه در بخش فرهنگ را از دیگر مشکلات حوزه مذکور عنوان کرد.

وی وضعیت اقتصادی نامناسب در حوزه چاپ و نشر و عدم گسترش متوازی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در سطح روستاها را از جمله مشکلات حوزه فرهنگ و هنر گیلان برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: در حوزه هنرهای تجسمی نیز مشکلاتی مانند عدم راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر گیلان و رکود خرید و فروش آثار تجسمی در گیلان وجود دارد.

وی غیرفعال بودن گالری‌های حرفه‌ای، عدم برگزاری آرت اکسپوهای تجسمی و نبود اعتبار لازم برای برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌های مصوب تجسمی را از مشکلات این حوزه بیان کرد.

فاضلی درباره توانمندی‌های گیلان خاطرنشان کرد: موقعیت و جاذبه‌های محیطی و گردشگری استان، توانمندی بخش‌ خصوص برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، وجود مراکز متعدد فعال در زمینه انتشار نشریه و کتاب از نقاط قوت گیلان است.

وی اضافه کرد: وجود مراکز قرآنی، موسسات فرهنگی و هنری، کانون‌های مساجد و...، پیشگام بودن در بسیاری از امور فرهنگی و هنری، علاقه‌مندی جوانان به آموزش‌های فرهنگی و هنری، وجود هنرمندان پیشکسوت و تراز اول در استان از دیگر نقاط قوت گیلان است.

این مسئول وجود مشترکات فرهنگی و تاریخی با کشورهای حاشیه دریای خزر، پشتوانه مذهبی و تاریخی و فرهنگی کم‌نظیر، استقبال مردم از برگزاری برنامه‌ها و مصرف کالای فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی را از دیگر نقاط قوت و فرصت‌های گیلان در حوزه فرهنگ ذکر کرد.

وی به برنامه‌های سال جاری حوزه فرهنگ و هنر گیلان اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه هنری برگزاری جشنواره‌های شعر گیلکی، داستان کوتاه، فیلم و عکس دریای دوستی، نخستین جشنواره ملی طراحی با عنوان طراحی معاصر، برپایی نمایشگاه فروش آثار تجسمی (اکسپوی هنری) برنامه‌ریزی شده است.

فاضلی برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر گیلان، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر گیلان، همایش با کاروان تعزیه، ویژه برنامه‌های بر‌ های بیداری (رونمایی از آثار شاعران استان) را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف هنری، جشنواره فیلم محیط زیست و حیات وحش و حمایت از اجراهای عمومی نمایش از دیگر برنامه‌های پیش روی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزاری جشنواره تئاتر «روزنه آبی» گرامیداشت مرحوم اکبر رادی و نخستین جشنواره آزاد موسیقی سنتی (ردیف دستگاهی ایران) و آزاد موسیقی نواحی گیلان (ردیف دستگاهی ایران) را از برنامه‌های شاخص این اداره کل در سال جاری ذکر کرد.
وی برقراری دیپلماسی فرهنگی و هنری با کشورهای حاشیه دریای خزر را از برنامه‌های شاخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سال جاری بیان کرد و متذکر شد: برگزاری همایش انتخاب کتاب سال گیلان، اعزام گروه‌های مختلف هنری به خارج از کشور و رونق اجراهای برنامه‌های فاخر فرهنگی و هنری در استان نیز از دیگر برنامه‌هاست.
فاضلی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی نیز برنامه‌های مربوط به منشور قرآنی، نمایشگاه بزرگ کتاب استان و برنامه‌های مختلف تجلیل از خبرنگاران، ناشران، نویسندگان و مفاخر استان برای در دستور کار قرار گرفته است.
وی همدلی و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر، مشارکت مراکز دارای مجوز در فعالیت‌ها، برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌ها، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی دارای مجوز برای گسترش آموزش و معارف قرآنی، انجام فعالیت‌های مشارکتی با سازمان و نهادهای مختلف و... را در سال 93 قابل توجه خواند.
این مسئول با بیان اینکه در سال 93 با وجود کمبود اعتبارات، فعالیت‌های متنوع و قابل توجه فرهنگی و هنری در استان انجام شد، افزود: سال گذشته 30 مجوز در بخش نشریات، 25 مجوز در زمینه تبلیغات و 23 مجوز پایگاه‌های خبری گیلان و... صادر شد.
وی برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب را از اقدام‌های مهم در سال 93 عنوان کرد و متذکر شد: در این نمایشگاه بیش از 300 ناشر حضور داشتند و پنج میلیارد ریال بن کتاب با تخفیف 30 درصد بین اقشار مختلف توزیع شد.
فاضلی برگزاری جشنواره ملی مطبوعات رضوی برای چهارمین سال متوالی در گیلان، کسب رتبه دوم بخش استان‌های چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس تهران، برگزاری همزمان جشنواره فیلم کودک و نوجوان و... را از دستاوردهای این اداره در سال 93 ذکر کرد.
وی با اشاره به پیگیری بیمه هنرمندان و بیمه شدن بیش از 2 هزار و 200 نفر آنها از طریق صندوق اعتباری هنر در سال 93، یادآور شد: امسال نیز در حوزه حمایتی پیگیری‌های این بخش از اولویت‌های اصلی ماست.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار