به نظر می‌رسد ضعف در تبلیغات نوین یکی از علل پیشی گرفتن شهرهای کوچک از شیراز در برخی شاخص‌هاست.
کد خبر: ۲۱۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 26 April 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:وقتی دستانی ناپیدا به‌ یک‌باره در چند سال گزاره‌هایی موهوم و از بنیان نادرست را درباره فرهنگ کار و تلاش در شیراز طرح و در قالب جوک و محتوای مجازی حتی در ابعاد رسانه ملی آن را تکرار می‌کنند، وقتی در دوران پهلوی تلاش وسیعی صورت گرفته تا چهره‌ای دنیوی و ضد دین از شیراز به نمایش درآید و المان‌های منحوسی مانند «سیگار شیراز» و «شراب شیراز» برای این مقصد به تولید وسیع می‌رسد و آنگاه‌که همچنان در تحقیقات دانشگاهی و برخی مواضع همچنان افسانه سکولار بودن این دیار بر زبان رانده می‌شود، به‌طور قطع نیاز به کمپین‌های رسانه‌ای قوی و تخصصی در ابعاد ملی و بین‌المللی برای نمایش فرهنگ کار و تلاش شیرازیان، ابداعات و اختراعات بی‌بدیل این مردم، نمادهای ملی و دینی، علما و مفاخر و دست‌ساخته‌ها و برساخته‌های ذهنی و فکری نخبگان این دیار دوچندان خواهد بود.

از سویی در باب برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و هفته‌های فرهنگی و فستیوال‌ها نظرات مختلفی ابراز می‌شود که از زاویه ایجاد انگیزه اجتماعی از طریق تشویق جامعه هدف از هر قشر و صنف و تبادل اجتماعی، فرهنگی و علمی و خنثی‌سازی تبلیغات منفی، نیاز به برنامه‌هایی از این‌دست در شهر شیراز و استان فارس دوچندان است.

واقعیت این است که اگر همایش یا جشنواره‌ای نتایج ملموس کاربردی نداشته و هزینه‌های سنگینی برای برگزاری آن مترتب باشد عقل سلیم حکم می‌کند که بهتر است چنین برنامه‌ای برگزار نشود اما از سویی برخی همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی نتایج بلندمدت دارند و یا در مقاطعی که عوامل فرامتن سعی در تضعیف روحیه امید و انگیزه جمعی یک ملت یا یک قوم و شهر دارند می‌توان در راستای تقویت روحیه میثاق اجتماعی و ارتقای امید و انگیزه مردمان آن دیار چنین برنامه‌هایی را مفید ارزیابی کرد.

غرض از بیان این مقدمات اشاره به برگزاری مراسم یادروز سعدی و هفته شیراز و ابعاد متناسب آن با توجه به پیشران بودن بخش گردشگری در این شهر است که در کلام مسئولان شهری و استانی و بسیاری از مدیران فرهنگی و حتی متولیان امر، چنین آیین‌هایی در سومین حرم اهل‌بیت چنانکه درخور عظمت تاریخ و فرهنگ این دیار است برگزار نمی‌شود و مورد اخیر آن سالروز شهادت احمد بن موسی(ع) بود که به اذعان اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به‌هیچ‌ عنوان قابل قیاس با مراسم مشابه در قم و مشهد نیست و بگذریم که همین روزها مراسم هفته اصفهان در جریان است و هر روز صبح و عصر و شب‌هنگام از چند شبکه برنامه‌های متعدد درباره تاریخ و فرهنگ این شهر را با نماهای زیبایی از میدان امام و سی‌ و سه ‌پل که با کوادکوپتر فیلمبرداری شده شاهد هستیم که پر و پیمان در مورد اقدامات انجام‌ شده در این شهر و استان تبلیغ کرده بر تعداد علاقه‌مندان سفر به این دیار می‌افزایند.

به‌واقع آنچه در مورد آیین‌های روز سعدی، هفته شیراز و ایام میلاد و شهادت احمد بن موسی(ع) در شیراز غایب است نه کیفیت و عمق برنامه که ارائه و تبلیغ مناسب کار است چراکه نگاهی به فهرست برنامه‌های این روزها و مدعوان آن نشان می‌دهد در این زمینه کم‌کاری نشده اما گویا برخی مدیران در شیراز یا به‌طور کل این شهر را بی‌نیاز از تبلیغ و معرفی می‌دانند یا به اعجاز تبلیغات در دنیای امروز باور ندارند.

در جهان امروز گاه یک اثر هنری یا محتوای تولیدی در حوزه شعر و داستان و حتی اختراعی مهم چند برابر رقبای خود در همان حوزه دیده‌شده و موردپسند قرار می‌گیرد تنها به این دلیل که بهتر ارائه (پرزنت) می‌شود و اگر نگوییم برندسازی و بازاریابی یک رشته علمی است حداقل باید آن را به‌عنوان هنری مهم بشناسیم که گاه شهری کوچک با قابلیت‌های کمتر را نسبت به شهری با مایه‌های فراوان تاریخی و تمدنی، در صدر انتخاب گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی می‌نشاند و از این نظر تلاش‌های جسته‌ و گریخته و منقطع در تولید فیلم کوتاه، پویانمایی، پادکست، محتوای اینترنتی و نوشتاری برای فرهنگ و تمدن شیراز و فارس به دست این و آن گروه و متولی انجام پذیرفته اما ابعاد کار کمتر از حوزه استانی خارج‌شده و پوشش ملی و بین‌المللی را مدنظر قرار نداده است.

از این منظر زمان آن رسیده که شاهد تحولات جدی‌تری در کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای قدرتمند برای حوزه‌های، زیارتی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، گردشگری، امور شهری، پزشکی و طبیعت‌گردی شیراز و فارس باشیم، تحولاتی که برای انجام آن نیروی انسانی نخبه و کاربلد اعم از متخصص رسانه، روابط عمومی و گروه‌های تبلیغاتی در شیراز وجود دارد و تنها نیاز به تشکل و سازمان‌دهی و پشتوانه قوی است که معطوف به نتیجه حرکت کند، حرکتی که نتیجه آن باید در شبکه‌های ملی رادیو و تلویزیونی از قبیل مستند، نسیم، جام‌جم و همچنین درگاه‌های اینترنتی معتبر گردشگری و شبکه‌های اجتماعی به صورتی مستمر دیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار