دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در حالی در مهمانسرای عباسی (تالار عباسی) با تکاپو و تلاش‌های مسئولان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حال برگزاری است که با بیستمین سالگرد تأسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، دومین المپیاد ملی کسب و کار دانشجویی و تجدید توافق نامه منطقه‌ای توسعه پارک‌ها و مراکز رشد با یونسکو از لحاظ زمانی قرین شده است.
کد خبر: ۲۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 13 May 2016
با برگزاری افتتاحیه و سخنرانی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، وارد مرحله و وقایع جدید دیگری در جشنواره شیخ بهایی می‌شویم. فضایی تحت عنوان نشا (نقطه شروع ارتباط) که فضای مذاکره بین سرمایه گذاران و سازمان‌های بزرگ از یک سو و فن آفرینان و صاحبان فرصت‌های سرمایه گذاری که نیازمند سرمایه، مشاکت یا حمایت‌هایی در زمینه توزیع کالا هستند از سوی دیگر، ایجاد شده است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طلایه دار فعالیت نشا در ایران است. تا ایده پردازان و فن آفرینان سراسر کشور بتوانند با این فرصت به ارائه دانش خود و جذب سرمایه گذاران بپردازند و برای رساندن طرح‌های علمی به ثروت، چیزی که تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان نام گرفته و به گفته وزیر علوم تحقیقات و فناوری در افتتاحیه وجهی از اقتصاد پایدار است، دست یابند.

زمانی که سرمایه گذاران و فن آفرینان در حال مذاکره هستند، در سوی دیگر جشنواره قرار است 30 نفر از محققان و ایده پردازان، ایده‌های خود را در حضور چهار داور متخصص، سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به مدت 4 دقیقه ارائه دهند، اتفاقی که در دنیا مرسوم و در 3 دقیقه انجام می‌شود. بعد از آن در مدت 2 دقیقه به سؤالات داوران پاسخ دهند و در این زمان کوتاه بتوانند سرمایه گذار جذب کنند.

طرح اول با عنوان "تولید فیبر خوراکی از هسته خرما" با بیان مزیت‌های این محصول که از افزایش وزن جلوگیری می‌کند و با تولید آن در داخل کشور نیازی به وارد کردن آن نیست، ارائه می‌شود. استفاده از ضایعات کشاورزی، اشتغال زایی برای روستاییان از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

طرح بعدی که در زمینه ارائه خدمات آنلاین به مصرف کننده است که با عنوان "نظر بازار بسته آنلاین تحقیقات بازار" ارائه می‌شود. همچنین در ادامه "تولید پودر با خواص پروبیوتیک با سویه خاص"، " ساخت سیمان سبز با استفاده از سرباره‌های آهن گدازی با مقاومت در شرایط خورنده"، "سامانه گردشگری منطبق با فناوری واقعیت افزوده"، " تولید مالچ‌های زیست سازگار و زیست تخریب پذیر پلیمری"، " برداشت رباتیک و بسته بندی مکانیزه زعفران"، "ساخت پروتز دوجزئی برای ترمیم شکستگی استخوان"، "تولید جنین منجمد تعیین جنسیت شده گاو" و "کاربرد گیاهان دارویی رنگ زا روی منسوجات پنبه‌ای" از طرح‌هایی است که به ترتیب ارائه و توسط داوران به پرسش و پاسخ گذاشته می‌شود.

دکتر عنایتی مدیر عامل شرکت GATE در جمع حاضر در خصوص راه کارهای جذب سرمایه و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، می‌گوید: جذب سرمایه یک وصلت میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر است. برای موفقیت در جذب سرمایه گذار باید به نگرش سرمایه گذار توجه کرد. کل بررسی‌های یک سرمایه گذار چیزی جز معادلات سود وزیان و ارزیابی ریسک‌ها و پاداش‌ها نیست.

وی با بیان اینکه نباید سرمایه گذار داخلی و خارجی را از هم تفکیک کرد به این دلیل که دنیا یک دهکده جهانی شده است، می‌افزاید: سرمایه گذاران خارجی و داخلی به تک تک ریسک‌های موجود توجه می‌کنند خواه این ریسک‌ها در داخل از کشور یا خارج باشد. قوام و ثبات سیاسی، عملکرد دولت و تأثیر آن بر مسائل سیاسی در مقوله ریسک‌های سیاسی جای می‌گیرد که شرایط سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عنایتی با اشاره به دسته دیگر ریسک‌ها که اقتصادی است، توضیح می‌دهد: تورم بازار، وابستگی‌های اقتصاد به صنایع و سیستم بانکی از ریسک‌های اقتصادی است. علاوه بر این ریکس های فرهنگ تجاری محیط از اهمیت برخودار است. شفافیت امور تجاری در کشور که متاسفانه در این قسمت خوب عمل نکردیم مواردی است که کسب و کار را جهت می‌دهد و برای سرمایه گذار مهم است. حتی پیگیری حکم‌ها و روند قضایی و اداری و اجرایی شدن قوانین کشور برای یک سرمایه گذار از مواردی است که بر تصمیم او تأثیر می‌گذارد.

عضو انستیتو حسابرسان خبره امریکا با بیان اینکه حدود 85 درصد از شرکت‌های نوپا در امریکا و کانادا محکوم به شکست هستند، می‌گوید: تعداد سرمایه گذاران کم و تعداد صاحبان ایده کسب و کار زیاد است این باعث ایجاد فضای رقابتی شده است. سرمایه گذاران محتاطانه عمل می‌کنند تا سرمایه خود را از دست ندهند. سرمایه گذاران حرفه‌ای با شاخص‌هایی که دارند صاحبان ایده کسب کار را غربال می‌کنند. زمان برایشان حکم پول را دارد، و معتقدند آن ایده‌ای که زمان بر است پول را قفل می‌کند.

به گزارش ایسنا، سرمایه گذاران به فکر از دست نرفتن سرمایه خود و سرمایه پذیران به فکر عملیاتی کردن طرح‌های خود هستند. در این میان هستند طرح هایی که در کنار سود شخصی به فکر اشتغال زایی و ارتقا سطح زندگی نیازمندان هستند و قرار است بعد ظهر امروز (جمعه) رویداد دیگری تحت عنوان شانزدهمین رویداد ایده شو با موضوع کسب و کارهای اجتماعی مرتبط با بهبود شرایط اجتماعی شهروندان و ارتقا سطح معیشت افراد خاص در دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار شود.

امید است این رویکرد با توجه به قشر فرودست و مستمند جامعه به بار بنشیند تا شاهد فاصله عرش تا فرش طبقاتی انسان‌ها نباشیم و حدود 200 متر دورتر از هتل باشکوه عباسی که گرانترین و اعیانی‌ترین هتل اصفهان و میزبان مهمانان و سرمایه گذاران خارجی و داخلی مرفه است، مکانی نزدیک به مدرسه چهارباغ پیرزنی را نبینیم که بر روی سنگ فرشها نشسته و با حالتی مستمدانه و ملتمسانه با کودک خود دست فروشی می‌کند و در برآوردن ابتدایی‌ترین نیازهای خود ناتوان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار