تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف شواهد تاریخی در چهارباغ اصفهان خبر داد که به گفته او شاید پایه های کاخ جهان نما متعلق به دوره صفویه باشد.
کد خبر: ۲۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 16 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان شواهد تاریخی کشف شده در محدوده حفاری ایستگاه در دست احداث قطار شهری در ابتدای چهار باغ عباسی در محل دروازه دولت به دست آمده است.

چندی پیش آثاری نیز در محل احداث ایستگاه مترو نمایان شد که کارشناسان میراث فرهنگی این آثار را باقی مانده آبراهه های قدیمی متعلق به دوره صفویه عنوان کردند که برای آبرسانی به باغ های دو طرف چهارباغ قدیم ساخته شده بودند.

از سوی دیگر برخی از مورخین بر این باورند در لایه های زیرین محدوده ایی که شرکت قطار شهری اصفهان در حال حفاری برای ساخت ایستگاه دروازه دولت است ، باروی اصفهان قدیم متعلق به دوره سلجوقیان و نیز بقایای کاخ جهان نما از دوره صفویه نهفته است و احتمال پیدایش این بقایا هنگام حفاری در چهارباغ وجود دارد.

با این وجود فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: در سال گذشته کمیته ای متشکل از کمیته راهبری قطارشهری ، اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوهشکده باستان شناسی کشور برای کشف آثار بناهای تاریخی بازمانده از دوره صفویه و پیش از آن در محور تاریخی چهارباغ اصفهان تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این کمیته همزمان با آغاز حفاری طرح قطارشهری در چهارباغ اصفهان آغاز شد، افزود: پژوهشگران در کاوش های انجام شده به شواهدی از آثار تاریخی که به نظر می رسد پایه های کاخ جهان نما باشد، دست یافته اند.

الهیاری اظهار کرد: این شواهد هم اکنون بصورت جدی در حال بررسی است و در سریع ترین زمان ممکن اظهار نظر قطعی درباره این کشف جدید از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه خواهند شد.

عملیات کاوش و باستان شناسی محدوده دروازه دولت و چهارباغ اصفهان که با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده است تا 30 فروردین ادامه می یابد.

کاوش در این محوطه تاریخی با هدف کشف شواهد وجود کاخ جهان نما و انتهای محدوده عرضی سنگفرش خیابان چهار باغ در حال انجام است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار