کد خبر: ۲۳۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 30 May 2016
طرح توان‌افزایی اجتماعی زنان و خانواده‌های استان با هدف ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده‌های استان در برابر آسیب‌های اجتماعی ضمن همکاری تشکل‌های مردم نهاد در بین محله‌های استان و با محوریت محله‌های آسیب‌پذیر و حاشیه استان اجرا خواهد شد.
با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و تاثیر منفی آن بر خانواده و زنان جامعه برای ارتقای سلامت زنان و خانواده، 13 موافقتنامه برای اجرای طرح توان‌افزایی و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده‌ها در 13 استان به امضا رسیده است و در سال جاری باید معاونت امور زنان و خانواده استانداری یزد نیز با همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای اجرای آن اقدام کند.
همشهری برای اطلاع از این طرح مهم و نحوه اجرای آن با «فخرالسادات خامسی‌هامانه» مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، گفت و گویی انجام داده که در زیر می‌خوانید.
  • مختصری درباره «طرح توان افزایی اجتماعی زنان و خانواده» در استان توضیح دهید.
طرح توان‌افزایی اجتماعی زنان و خانواده به‌زودی و به شكل پایلوت در استان اجرایی می‌شود.
اجرای این طرح که در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به امضا رسیده است زنان و خانواده را به عنوان جامعه هدف مد‌نظر قرار داده است.
در قالب اجرای این طرح، ارتقای آگاهی و سطح سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی بانوان و خانواده‌ها، افزایش تحمل خانواده‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی، حل تعارضات خانوادگی و زناشویی و توسعه مشاركت در امور شهری مد نظر قرار می‌گیرد.
ارتقای فرهنگ شهرنشینی و كاهش آسیب‌های اجتماعی نیز با همکاری دفتر «خانه و خانواده» استانداری و نهادهای مردم نهاد که به طور رسمی‌ به ثبت رسیده‌اند اجرایی خواهد شد. این تفاهمنامه، سال گذشته به امضا رسیده است و امسال اجرایی خواهد شد.
  • نحوه اجرای این طرح در استان به چه ترتیبی است؟
در مرحله اول کارگاه‌های آموزشی 36 ساعته برای 20‌سازمان مردم‌نهاد اجتماع محور در 5 محله آسیب‌پذیر و حاشیه شهر و بعضا شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
بعد از اتمام این کارگاه‌های آموزشی فرد «آموزشگر محور» نامیده می‌شود و این آموزش‌ها را در محله‌های تحت پوشش خود برای زنان و اعضای خانواده‌های این محله‌ها ارائه خواهد کرد.
برای اجرای این طرح در ابتدا 13 استان از جمله یزد به عنوان پایلوت در‌نظر گرفته‌شده است و آموزش‌های ده‌گانه‌ای برای گروه هدف در نظر داریم.
این مهارت‌ها همگی برای بالا بردن سلامت اجتماعی زنان به عنوان قربانیان آسیب‌های اجتماعی و خانواده داده می‌شود تا سطح توان و تحمل آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی بالا رفته و باعث ارتقای بلوغ اجتماعی و فرهنگی این طیف باشیم.
  • مرحله دوم اجرای این طرح چگونه خواهد بود؟
در مرحله دوم از اجرای این طرح با آموزش 260 نفر از زنان و اعضای خانواده استان از سوی هر کدام از این آموزشگر‌های اجتماع محور، آموزش‌های ده‌گانه‌ای شامل خودآگاهی، ارتباط موثر و روابط بین فردی، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، کنترل خشم، آموزش افزایش توان و تحمل در برابر آسیب‌های اجتماعی، همدلی، تفکر انتقادی، حل مساله، تعارضات فردی آموزش داده می‌شود. البته اکنون این طرح در مرحله ابتدایی است و ما به دنبال یافتن و نسازمان‌های مردم نهاد اجتماع محوری که مجوز فعالیت دارند و به رسمیت شناخته می‌شوند، هستیم.
  • اجرای موفق این طرح تا چه اندازه برای گروه هدفی که در نظر گرفته‌اید کارآمد است؟
به نظر می‌رسد با توجه به این‌که طرح از سوی معاونت خانه و خانواده ریاست جمهوری پیشنهاد شده است این معاونت در نظر دارد تا مقدار آسیب‌پذیری زنان را در برابر آسیب‌های اجتماعی بیمه کند؛ همچنین این طرح می‌تواند در ارتقای فرهنگ اجتماعی و فرهنگی و کاهش آسیب‌های ناشی از خشونت‌های خانگی با در نظر گرفتن محله‌هایی که بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، موثر واقع شود.
همچنین ارائه آموزش‌هایی برای کاهش نزاع دسته جمعی، افزایش فرهنگ شهروندی، مشاركت در امور شهری و مدیریت در مسائل زیست محیطی در این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار