اعزام گروه های مختلف هنری به خارج از کشور و رونق اجرای برنامه های فاخر فرهنگی و هنری در استان و همچنین برگزاری همایش انتخاب کتاب سال گیلان، برنامه هایی است که در سال جدید مورد اهتمام است
کد خبر: ۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 20 April 2015
فیروز فاضلی گفت  : اعزام گروه های مختلف هنری به خارج از کشور و رونق اجرای برنامه های فاخر فرهنگی و هنری در استان و همچنین برگزاری همایش انتخاب کتاب سال گیلان، برنامه هایی است که در سال جدید مورد اهتمام است.

وی برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر گیلان ، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند ، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر گیلان ، همایش با کاروان تعزیه ، ویژه برنامه های برگ های بیداری (رونمایی از آثار شاعران استان) ، کارگاه های آموزشی در رشته های مختلف هنری ، جشنواره فیلم محیط زیست و حیات وحش و حمایت از اجراهای عمومی نمایش را از دیگر برنامه های پیش روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد.

فاضلی ادامه داد : در حوزه فرهنگی، انجام برنامه های مربوط به منشور قرآنی، نمایشگاه بزرگ کتاب استان و برنامه های مختلف تجلیل از خبرنگاران، ناشران، نویسندگان و مفاخر استان برای سال 94 در دستور کار قرار گرفته است.

وی در حوزه هنری برگزاری جشنواره های شعر گیلکی، داستان کوتاه، فیلم و عکس دریای دوستی، اولین جشنواره ملی طراحی با عنوان طراحی معاصر، برپایی نمایشگاه فروش آثار تجسمی (اکسپوی هنری) را از جمله برنامه های در نظرگرفته شده برای سال 94 عنوان کرد.

فاضلی همچنین تصریح کرد: همچنین برگزاری جشنواره تئاتر روزنه آبی گرامیداشت مرحوم اکبر رادی و نخستین جشنواره های آزاد موسیقی سنتی (ردیف دستگاهی ایران) و آزاد موسیقی نواحی گیلان (ردیف دستگاهی ایران) از برنامه های شاخص این اداره کل برای سال 94 خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد سال گذشته گفت: در سال 93 با وجود کمبود اعتبارات، فعالیت های متنوع و قابل توجه فرهنگی و هنری در استان انجام شد.

فاضلی بیان کرد: در بخش کتاب 596 عنوان اثر در زمینه های کودک و نوجوان، مذهبی، گیلان شناسی و... چاپ شد و علاوه بر این، تعداد شش مجوز در زمینه نشر، 36 مجوز در زمینه چاپ، چهار مجوز در زمینه موسسات، 30 مجوز در بخش نشریات، 25 مجوز در زمینه تبلیغات و 23 مجوز پایگاه های خبری صادر شد.

به گفته وی؛ در بخش خرید حمایتی کتاب نیز از منابع داخلی مبلغ 200 میلیون ریال برای حمایت از مولفان گیلان اختصاص یافت و همچنین دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی که در تعدادی از استان ها به دلیل کمبود اعتبار برگزار نشد، با هماهنگی به عمل آمده با استانداری، برگزار شد که بیش از 300 ناشر در آن شرکت داشتند و پنج میلیارد ریال بن کتاب با تخفیف 30 درصد بین اقشار مختلف توزیع شد.

این مسوول فرهنگی استان ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی مطبوعات رضوی برای چهارمین سال پیاپی از فعالیت های قابل توجه در سال 93 بود که با چاپ آثار برگزیدگان در دوره های پیش نیز همراه بود.

وی اظهار کرد: در حوزه هنری نیز می توان به برپایی مراسم اردیبهشت تئاتر گیلان و تقدیر از فعالان عرصه نمایش، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان، برگزاری کارگاه نقد شعر و برنامه برگ های بیداری با رونمایی از آثار شاعر گیلانی یاور مهدی پور و شاهنده سبحانی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگردان تعزیه به زبان گیلکی، جشنواره فیلم و عکس دریای دوستی، مراسم با کاروان تعزیه، رونمایی از تعزیه گیلکی، برگزاری سوگواره شعر سبز، سرخ، نینوا، کسب رتبه دوم بخش استان های چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس تهران، برگزاری همزمان جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اعزام هنرمندان و گروه های هنری به خارج از کشور و جشنواره های ملی و منطقه ای را از دیگر دستاوردهای این اداره کل در سال 93 عنوان کرد.

فاضلی با اشاره به پیگیری بیمه هنرمندان و بیمه شدن بیش از دو هزار و 200 نفر آنان از طریق صندوق اعتباری هنر در سال 93، گفت: در سال 94 نیز در حوزه حمایتی پیگیری های این بخش از اولویت های اصلی ماست.

وی ادامه داد: آنچه که در سال 93 قابل توجه بود؛ همدلی و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر، مشارکت مراکز دارای مجوز در فعالیت ها، برون سپاری بسیاری از فعالیت های فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت انجمن ها، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی دارای مجوز برای گسترش آموزش و معارف قرآنی، انجام فعالیت های مشارکتی با سازمان و نهادهای مختلف و... است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار