کد خبر: ۲۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 20 April 2015
رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر از کشف و معدوم‌سازی 227 کیلوگرم مواد غذایی فاسد طی ایام نوروز در نوشهر خبر داد.

رحیم سیدپور امروز در گفت‌وگو با فارس به روند کاهش زاد و ولد در جامعه پرداخت و گفت: اگر جامعه همچنان با توجه به روند فعلی پیش برود، میانگین سنی در آینده‌ای نه‌چندان‌دور به 47 سال در ایران می‌رسد و این در حالی است که میانگین سنی در جهان 37 سال است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی فعالیت‌های اقتصادی هر جامعه نیروی جوان آن است، افزود: از جامعه پیر و سالمند نمی‌توان انتظار کار و رونق اقتصادی داشت و با اقتصاد بزرگ جهانی حرکت کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر بیان کرد:‌ طرح بسیج اطلاع‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان فعالیت خود را با جدیت آغاز کرد و به آگاه‌سازی بیشتر جامعه نسبت به عوارض پیری جمعیت هشدار می‌دهد.

این مسئول فرزندنیاوری یا کم‎آوری را از معضلات جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: اطمینان نداشتن از اشتغال و اقتصاد فرزند در آینده تبدیل به یک نگاه منفی شده است که این برای آینده جمعیتی کشور نامطلوب است و بنابراین باید تمامی نهادها و به‌ویژه نهادهای اجتماعی فعال شوند.

سیدپور تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان و تأمین سلامت سعی در کاهش هزینه‌ها وجود دارد و این کمکی است که ما می‌توانیم انجام دهیم اما در بحث اشتغال، خوراک، پوشاک و ... کار ما نیست، بلکه یک موضوع اجتماعی است و در این راه باید تمامی ارگان‌ها و نهادها نسبت به پدیده پیر شدن جمعیت کشور اهتمام ویژه داشته باشند و برای جلوگیری از بروز این پدیده تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما گام‌هایی برای افزایش رشد فرزندآوری برداشته شده اما کافی نیست، یادآور شد: بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌شده، سن ازدواج در سال 92 در پسران 28 سال و دختران 24 سال عنوان شده و البته یک مطالعه غیررسمی نیز برای سال 93 انجام شده که سن ازدواج پسران 33 و دختران 27 سال اعلام شد، ولی این آمار چون به‌صورت مطالعه غیررسمی بررسی شد، نمی‌توان چندان به آن تکیه کرد، اما به هر صورت زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر افزود: ما مدیران امروز و میراث‌گذاران فردای جامعه هستیم و اگر نتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، در قبال جامعه و نسل فردا مسئول هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه امکان اجرای برنامه‌های هفته سلامت به‌خاطر ویژه‌برنامه‌های نوروزی فراهم نشد، اضافه کرد: شعار امسال روز جهانی تحت عنوان «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» است که ویژه برنامه‌های آن در شهرستان نوشهر از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

سیدپور با بیان اینکه علت توسعه‌نیافتگی کشور این است که فقط در حد شعار باقی می‎مانیم، بیان کرد: سالانه دو میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های ناشی از غذای ناسالم می‌میرند، چرا که غذای ناسالم باعث برهم‌خوردگی و آشفتگی سیستم بدن می‌شود و در نهایت بیماری‌های خطرناک بروز می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اشاره به اینکه اگر در زنجیره غذایی از مزرعه تا سر سفره قصوری صورت گیرد، نتیجه‌اش چیزی جز بیماری‌ها نیست، تصریح کرد: آلودگی‌های انگلی و میکروبی از مباحث بسیار مهم در حوزه غذاست، زیرا برخی انگل‌ها در نقاطی از بدن جای می‌گیرند که از دسترس دارو دور می‌مانند و دارو در بدن اثر و عوارض خود را می‌گذارد، اما بیماری از بین نمی‌رود.

این مسئول یادآور شد: مصرف بیش از حد استاندارد سموم نیز در روند تولید محصولات کشاورزی اثرات منفی زیادی بر بدن می‌گذارد که در این زمینه نهادهای مربوطه باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

سیدپور در ادامه به فعالیت‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر در طول ایام نوروز پرداخت و ادامه داد: از تعداد یک‌هزار و 712 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی نوشهر، تعداد دو هزار و 232 مورد بازرسی انجام شده است که برخی بازدیدها نیز چندین‌بار انجام شده و در این رابطه 47 پرونده نیز به علت رعایت نشدن بهداشت به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: همچنین از یک‌هزار و 999 اماکن تحت پوشش نیز یک‌هزار و 112 مورد بازرسی شده است و در این باره تعداد بیست پرونده به دادگاه معرفی شدند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت: از 45 مورد نمونه‌برداری مواد غذایی هم تعداد 9 مورد نامطلوب و مغایر با استانداردهای بهداشتی تشخیص داده شد و همچنین از تعداد 9 مورد نمونه‌برداری از غذاهای سنتی، فقط یک مورد غیربهداشتی دیده شد.

این مسئول اظهار کرد: در زمینه نمونه‌برداری میکروبی از آب آشامیدنی تعداد 136 مورد نمونه‌برداری انجام شد که تمامی نمونه‌ها کاملاً سالم و بهداشتی بودند، در زمینه کلرسنجی نیز تعداد 399 نمونه‌برداری انجام شد و از این تعداد 56 مورد کمتر از حد استاندارد بود.

سیدپور با اشاره به اینکه در شهرستان نوشهر 227 کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم‌سازی شد، گفت: اکیپ‌های بازرسی ما روزانه با 18 پرسنل، 18 مورد بازرسی انجام دادند که در مجموع 720 نفرساعت فعالیت و تلاش شبانه‌روزی در طول ایام نوروز 94 صورت گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار