محیط‌‌‌‌‎بان قمی در صفحه اینستاگرامش از مردم خواست تا از نذر برای طبیعت غافل نشوند.
کد خبر: ۲۶۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 24 July 2016
به گزارش تابناک قم، یک محیط‌ بان 35 ساله اهل قم در کنار فعالیت در فضای واقعی از ابزار فضای مجازی و صفحه اینستاگرامش به عنوان راهی برای حمایت از محیط زیست و حیات وحش استفاده می کند. "احمد بحری" با استفاده از هشتگ #نذر طبیعت به کمک حیات وحش آمده تا بتواند دین خود را به عنوان یک محیط بان بیشتر ادا کند.

وی در طرح نذر طبیعت از مردم خواسته است که نذرهایشان را برای طبیعت ادا کنند. 

بحری در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شهروند گفت: در همین چند روز گذشته تعدادی از کاربران و دنبال‌کننده‌هایش در شبکه‌های اجتماعی در تماس با او برای ادای نذرهایشان در طبیعت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ نمونه‌اش یک کشاورز اصفهانی که با واسطه از «احمد بحری» خواست که راهنمایی‌اش کند تا سه‌ونیم تن علوفه دسترنج خود را برای تغذیه علفخواران پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی هدیه کند؛ اقدامی که قبل از او هم توسط یک کشاورز دوستدار محیط‌زیست در گلپایگان و با نذر ٧٠٠ کیلوگرم یونجه برای آهوان پناهگاه حیات وحش موته انجام شده بود.

"بحری" حالا و با خوشحالی‌ای که از صدایش آن سوی خط تلفن، بریده‌بریده به گوش می‌رسد، می‌گوید خودش فکرش را هم نمی‌کرده که روزی او از مردم برای "نذر طبیعت" درخواست کند و مردم پاسخ مثبت به این دعوت بدهند.

وی درباره طرح ابداعی‌اش می‌گوید: «قبل از این، از این دست کارهای متفرقه پیش می‌آمد اما من فکر کردم که این موضوع را منسجم‌تر کنم و اسمش را گذاشتم نذر طبیعت. در این طرح از کسانی که محیط‌زیست را دوست دارند و می‌خواهند در این زمینه کار کنند خواسته‌ام که علاوه بر جاهای دیگر که پول‌های‌شان را برای ادای نذرهای‌شان می‌دهند، به فکر محیط‌زیست هم برای نذرهایشان باشند. از روزی که فراخوان این طرح را دادم، چندین نفر برای نذرهای‌شان به من پیام داده‌اند. مثلا از چندین نفر پیام داشته‌ام که می‌خواهند به آبشخورها کمک کنند. یا یکی دیگر از کشاورزان که ساکن اصفهان است به من گفت فلان منطقه خشکسالی است. او را ارتباط دادم و به آهوها علوفه دادند. یا یک نفر دیگر برای حیات ‌وحش کلاه‌قاضی در اصفهان علوفه تهیه کرد و به آن‌جا فرستاد.»

بحری ادامه می‌دهد: «تعدادی دیگر از مخاطبان من هم برای حیات وحش قم آبشخور ساخته‌اند. همین امروز هم دو نفر اعلام آمادگی کردند که برای تهیه علوفه و کمک به حیات‌ وحش، آنها را به مناطق مختلف معرفی کنم. من در این طرح با همکاران در استان‌های مختلف که مناطقی دارند که خشکسالی است و نیاز به آبشخور و علوفه دارند، صحبت می‌کنم و داوطلبانی را که می‌خواهند به حیوانات این مناطق کمک کنند به این مناطق راهنمایی می‌کنم.»

این محیط‌بان خبر خوب دیگری هم دارد. او می‌گوید بعد از فراخوان نذر طبیعت در اینستاگرام او، یک گروه بزرگ دوستدار محیط‌زیست از تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که به صورت رایگان در استان قم نخستین کلینیک تخصصی حیات ‌وحش را احداث کنند: «این افراد که تعدادشان زیاد است، قرار است مبلغی را جمع‌آوری کنند و نخستین کلینیک تخصصی حیات وحش را با تخصص پرندگان شکاری به صورت خیریه راه‌اندازی کنند.»

"بحری" می‌گوید درحال حاضر تعداد نیکوکاران محیط‌زیستی که با او در ارتباطند کم نیست: «چند سالی است که افرادی به صورت رایگان، حیوانات خیابانی مثل گربه و سگ‌هایی را که مصدوم شده باشند در خانه و اتاق‌شان نگهداری می‌کنند؛ مثلا من فردی را می‌شناسم که در اتاقش پنج، شش قلاده سگ را که مجروح شده‌اند با هزینه خودش تیمار و نگهداری می‌کند. در زمینه حیات ‌وحش در سطح کشور موارد دیگری را هم داریم. یک‌سری افراد هستند حیواناتی مانند عقاب، روباه و آهو را در خانه‌های‌شان تیمار می‌کنند؛ آنها به ادارات محیط‌زیست شهرها می‌روند و می‌گویند ما می‌خواهیم آنها را اگر مصدوم باشند، نگهداری کنیم. این افراد هم از سوی ادارات شناسایی می‌شوند و اگر سابقه بدی نداشته باشند، این حیوانات را برای تیمار به آنها می‌دهند.»

او ادامه می‌دهد: «قبل از این و به‌طور پراکنده، نذر طبیعت به صورت علوفه‌های دستی به صورت متفرقه بوده است؛ مثلا گروهی را می‌شناسم که برای پرندگان مهاجر مثل قوهای مهاجر که هر سال به سرخ‌رود مازندران می‌روند، تغذیه می‌برند. از طرف دیگر من در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، یک‌سری کمک‌هایی را جمع‌آوری می‌کنم، از طریق شماره کارتی که مرتب اعلام می‌کنیم و حالا این موضوع را می‌خواهیم در قالب نذر طبیعت گسترش دهیم؛ چون تا به حال این برنامه‌ها مختص فعالان محیط‌زیست بود و حالا می‌خواهیم با کمک هنرمندان جدی‌تر این موضوع را دنبال کنیم؛ مثلا اخیرا جلسه‌ای داشتیم با هنرمندان حامی محیط‌زیست مانند خانم میترا حجار و آقای سینا حجازی برای نذر طبیعت و شماره حسابی اعلام شده برای ساخت آبشخور در مناطق حیات‌وحش در مناطق گرمسیری مثل کرمان، سمنان و تهران.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار