سخنگوی وزارت ارشاد گفت: نظر وزیر ارشاد در خصوص عدم برگزاری کنسرت‌ها در مشهد به دلیل حرمت بارگاه امام رضا و حفظ حریم معنوی آن بزرگوار است. این شرایط اختصاص به مشهد دارد و سایر شهرهای همجوار این استان مشمول محدودیت نخواهند بود.
کد خبر: ۲۸۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 22 August 2016
به گزارش تابناک تبریز، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود رو در رو با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ گفت.

سخنگوی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست خبری با ارائه گزارشی اظهار داشت: اهتمام دولت به فعالیت‌های فرهنگی جدی است و تلاش در جهت رفع موانع صورت می‌گیرد.

وی به اهداف سیاست‌ فرهنگی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های فرهنگی محقق نمی‌شود مگر این که در میان دستگاه‌ها وحدت رویه پیش آید. یکی از اهدافی که جزو سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در میان دستگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی و بسیج امکانات در جهات پاسخ به نیاز جامعه، فراهم ساختن شرایط مطالعه و تحقیق و بهره‌برداری از نتایج آن در زمینه‌های مختلف، معرفی هنر اصیل و سازنده در تمامی زمینه‌های سازگار با روح تعالیم اسلامی، گشترش روحیه نقد، اتخاذ سیاست‌های ایجابی و مثبت و ایجاد مصونیت برای افراد جامعه و اهتمام به جاذبه و جامع‌نگری و دوراندیشی و مشورت و پرهیز از خشونت و یکسویبه نگری و استبداد رای است.

نوش آبادی با بیان این که دو دهه از تصویب این سیاست‌ها می‌گذرد خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهم به این سیاست‌ها و هشدارهایی که داده شده و مسائلی که بررسی و مبدل به قانون شده بپردازند و ببینند چقدر از این سیاست‌ها اعمال و اجرا می‌شود.

وی درباره لغو کنسرت‌ها در مشهد و سخنان وزیر ارشاد گفت: نظر وزیر ارشاد در خصوص عدم برگزاری کنسرت‌ها در مشهد به دلیل حرمت بارگاه امام رضا علیه‌السلام و حفظ حریم معنوی آن بزرگوار است. اظهارات برخی مقامات مذهبی مشهد دلیل اصلی عدم برگزاری در مشهد نیست و نخواهد بود. این شرایط اختصاص به مشهد دارد و سایر شهرهای همجوار این استان مشمول محدودیت نخواهند بود. برگزاری با رعایت ضوابط شرعی و قانونی در چارچوب نظرات فقهی رهبری تداوم دارد. 11 سال است در مشهد کنسرت برگزار نشده و اختصاص به این دولت ندارد.

نوش‌‌آبادی ادامه داد:اینکه وزیر تاکید می‌کند در مشهد نباید کنسرت برپا شود خارج از وظایف ارشاد است، در سایر شهر ها امامزادگان و حرم‌هایی هست پس اظهارات اینگونه تا مصوب نشود قانونی محسوب نمی شود. قانون برای کل کشور اعتبار دارد قانون باید در همه جا اجرا شود. برخی ملاحظات و حساسیت‌ها و نگاه‌هایی به لحاظ دینی داریم که مطرح شده است. بارگاه مطهر امام رضا در مشهد است و حفظ این جایگاه برای همه لازم است، تا الان مجوزی برای شهر مشهد نداشته‌ایم که لغو شده باشد البته برای استانهای همجوار به دلایلی شاهد لغو بوده‌ایم.

وی همچنین گفت: اما اینکه این شهر مستثنی است یا نه باید گفت نه؛ برنامه های فرهنگی هنری چارچوب‌هایش باید اجرا شود ما حتی پس از انقلاب در برخی شهرها کنسرت نداشته ایم چرا که نه شرایط و نه متقاضی بود، اما درباره مشهد بحث به شکل ملی مذهبی قضایی حقوقی مطرح شد و این موضع به معنای عقب نشینی ارشاد نیست بلکه این موضع همراه ملاحظه است.

سخنگوی ارشاد در پاسخ به سوالی در زمینه تکلیف ثبت گنجینه موزه هنرهای معاصر گفت: هدف از محدودیت حفظ میراث فرهنگی است.

وی درباره تئاتر و تئاتر شهر گفت: حفظ آن به عنوان یکی از میراثهای فرهنگی کشور مورد تاکید است اما میلیاردها تومان تا الان هزینه شده است تا تئاتر شهر از آن وضعیت سابق خارج و به وضعیت مناسب برسد. البته حضور مترو و مبدل ساختن آنجا به مکانی پرتردد و مترو باعث توجه بیشتر شده و البته مسئولان شهرداری باید کمک کنند تا مشکلات به حداقل برسد تا تباتر شهر که ارزشمند است را حفظ کنید.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون صنعت چاپ گفت: اصولا چاپ و نشر فرهنگی است اما با توجه به اینکه فعالیت‌های مرتبط با چاپ و نشر رنگ و سبقه صنعتی دارد اما به لحاظ سخت افزاری صنعتی است و بخشی از آن باید به حوزه صنعت واگذار شود اما بخشی در حوزه فرهنگ باقی می ماند اما نیازمند اصلاح آیین‌نامه خواهد بود.

نوش‌آبادی درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات هم گفت: نمایشگاه مطبوعات در نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود و ثبت نام تا شنبه هفته آینده ادامه دارد امسال ما افزایش هزینه برای رسانه و مطبوعات نداریم تخفیف ویزه به رسانه‌های دولتی تخصیص می بابد. امسال در مورد مکان هنوز نهایی نشده است، مصلا یا محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گزینه های مطرح هستند.

وی درباره اکران فیلم سینمایی رستاخیز زمان دقیقی را اعلام نکرد و آن را منوط به برطرف شدن سکانس‌های مورد بحث دانست.

وی در مورد معرفی فیلمی به اسکار آن را قطعی و نهایی ندانست و گفت: تا الان تصمیمی برای اینکه چه فیلم یا افرادی در آن حضور داشته باشد و نماینده ایران باشد تصمیمی گرفته نشده است.

وی درباره واگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان گفت: ارشاد درصدد گسترش جشنواره‌ها از مرکز به استان‌هاست. حتی جشنواره‌های ملی به تدریج در سطح استان‌ها برگزار می‌شود و اصفهان به دلیل بستر مناسب فرهنگی هنری همواره آمادگی داشته است اما برای درگیری هم استان‌ها کارها را کارشناسی انجام می‌دهیم.

نوش‌آبادی  در مورد اینکه آیا رایزنی صورت گرفته بود تا افراد عضو کمیسیون فرهنگی شوند گفت: درباره ترکیب کمیسیون‌ها دولت دخالتی در چینش اعضای کمیسیونها ندارد، البته ما مشورت‌هایی می دهیم تا اگر بخواهند از تجربه دولت استفاده کنند این فضا فراهم باشد، اما نگرانی وجود داشت چرا که از ٢٩٠ نماینده در بدو امر تنها ٤ نفر برای این کمیسیون ثبت نام کردند اما پس از رسانه‌ای شدن و انتشار این خلا حس شد و با ورود بزرگان مجلس تعداد اعضا بیشتر شد و به بیست نفر رسید خوشبختانه الان کمیسیون مرکب از چهره های با تجربه و اهل قلم رسانه ای است و ما هم از وضعیت کنونی کمیسیون راضی هستیم چرا که ترکیب متوازنی بافته است. گرچه اتفاق خاصی برای قضاوت عملکرد کمیسیون فرهنگی رخ نداده است اما افق چشم انداز مثبت و امیدوار کننده نسبت به گذشته است این تعامل همچنان ادامه خواهد داشت اما حاشیه سازی ها در گذشته بیشتر بود اما در مجلس دهم به نظرم وضعیت متعادلی داریم تا صمیمیت‌ها بین این دو قوه مهم یعنی دولت و مجلس بوجود آید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :