مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از پیگیری بیش از 250 پرونده موقوفه‌خواری در محاکم قضایی همدان در سالجاری‌ خبر داد.
کد خبر: ۲۸۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 28 August 2016
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از پیگیری بیش از 250 پرونده موقوفه‌خواری در محاکم قضایی همدان در سالجاری‌ خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد کاروند یک‌شنبه 7 شهریورماه به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آمادگی لازم را داریم تا در 6 ماهه دوم سال 4.5 میلیارد تومان از محل موقوفات استان در جهت اجرای نیات واقفین در بخش‌های مختلف استان هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برای 6 ماهه دوم سال مبلغ 4.5 میلیارد تومان را در جهت اجرای نیات واقفین پیش‌بینی کرده‌ایم که در بخش‌های مختلف سلامت، عمرانی، اجتماعی و ... هزینه خواهد شد.

وی از اجرای طرح مهر دوستی در 6 ماهه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: پیش از رسیدن ماه مهر، بسته‌های لوازم تحصیلی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت خریداری شده است.

کاروند افزود: در حال حاضر 3500 بسته لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان خریداری شده و نخستین مراسم این طرح در شهرستان ملایر با حضور 3500 نفر از دانش‌آموز برگزار خواهد شد.

وی گفت: هزینه اجرای طرح مهر و اهدای بسته‌های تحصیلی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت معادل 200 میلیون تومان بوده که از محل موقوفات واقفین خیراندیش هزینه شده است.

کاروند افزود: البته شهرستان ملایر از آن دسته شهرستان‌هایی است که در طول سال کمک هزینه دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب هم به آنها داده می‌شود.

ساخت اورژانس بیمارستانی در ملایر

کاروند در بخش دیگری از سخنانش به ساخت اورژانس بیمارستانی در ملایر اشاره کرد و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه مبلغ 1.5 میلیارد تومان از محل موقوفات به آن اختصاص خواهیم داد.

وی اظهار کرد: برآورد ما برای تعمیر اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) نیز معادل 200 میلیون تومان است که پس از دریافت نقشه‌های آن از جانب رئیس بیمارستان، اقدام به پرداخت آن می‌کنیم.

افتتاح سلامتکده طب سنتی در همدان

وی از آمادگی برای افتتاح سلامتکده طب سنتی در همدان خبر داد و گفت: منتظر اعلام همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هستیم.

کاروند عنوان کرد: در 22 روستای فامنین که نیت واقفین اجرای خدمات است، کمیته امداد، بهزیستی و فرمامداری فامنین به دنبال شناسایی افراد بی‌بضاعت برای دریافت خدمات هستند.

ساخت فیلم مستند از اجرای نیات واقفین

مدیرکل اوقاف استان همدان در ادامه از ساخت فیلم‌های مستند با موضوع اجرای نیت واقفین خبر داد و اظهار کرد: در این مستند مبالغی که کسب و صرف اجرای نیت می‌شود، به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی از ثبت‌نام و اعزام زائر اولی‌ها و زائران بی‌بضاعت خبر داد و گفت: 30 نفر از همدان و 22 نفر از تویسرکان به عنوان افرادی که تاکنون به مشهد نرفته و بضاعت رفتن به مشهد را ندارند، ثبت‌نام شده‌اند.

کاروند تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال نیز سفر به عتبات عالیات را داشتیم که شامل زائر اولی‌ها و کسانی‌که در عرصه‌های فرهنگی فعالیت داشته‌اند، بوده است.

وی یکی از ویژه‌برنامه‌های اوقاف را برنامه‌های اربعین حسینی دانست و تصریح کرد: در سال گذشته از محل موقوفات و واقفین خیراندیش موکب‌های خوبی در شهرستان‌های استان و در ورودی استان و مرز مهران و در یک کیلومتری کربلا بر پا شد که امسال هم به دنبال اجرای آن هستیم.

کاروند افزود: امسال قصد داریم بدون ذکر عنوان اوقاف این موکب‌ها را برپا کنیم و می‌خواهیم همه بدانند که برپایی موکب‌ها از کمک‌های دولتی نبوده و تنها با هزینه واقفین بوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین ایستگاهی که محل ورود مردم است، همان مسجد امام حسین(ع) در گردنه اسدآباد است، اعلام کرد: تجهیزات لازم را از محل موقوفات برای تجهیز این مسجد تأمین کرده‌ایم.

کاروند از برپایی موکب دیگری در ورودی شهر مقدس کربلا خبر داد و گفت: روزانه 10 هزار غذای گرم در این موکب به زائران ارائه خواهیم کرد.

وی از پرداخت کمک هزینه ازدواج برای زوج‌های جوان خبر داد و اظهار کرد: زوج‌هایی که مورد حمایت دستگاه‌های حامی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیستند، در طرح زوج‌های آسمانی از خدماتی بهره‌مند می‌شوند.

کاروند از اجرای طرح دست‌های مهربانی در استان خبر داد و گفت: پس از شناسایی افراد بی‌بضاعت، به صورت مستمری مبلغی به آنها داده می‌شود.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: سه پروژه عمرانی توسط اوقاف در حال انجام است که مهمترین آن پروژه نگین با زیر بنای 9 هزار و 597 متر و پیشرفت 63 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه این پروژه دارای  47 واحد تجاری، 30 واحد اداری و 15 واحد مسکونی در 10 طبقه است، افزود: این پروژه در شهریورماه سال 96 تکمیل خواهد شد که زمینه اشتغال 65 نفر را فراهم می‌کند.

کاروند گفت: پروژه میدان جهاد واقع در ملایر شهرک ولیعصر(عج) نیز با زیربنای پنج هزار و 731 متر، دارای 10 واحد تجاری و 20 واحد مسکونی، 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از احداث پروژه مسکونی جانبازان همدان خبر داد و گفت: این پروژه 10 طبقه دارد که 80 درصد رشد فیزیکی داشته و پیگیر مشارکت بخش خصوصی برای احداث آن هستیم.

کاروند با بیان اینکه وضعیت اعتبارات عمرانی در سال 94 مناسب نبوده است، تصریح کرد: اقدامات انجام شده توسط اوقاف، از محل نذورات مردمی تأمین شده است.

وی از بازساز ی امامزاده زبیده خاتون واقع در روستای زمان‌آباد خبر داد و گفت: مقداری از هزینه‌های آن توسط کمک‌های دولتی بوده اما در سال‌جاری هم نیاز به اعتبارات داریم.

برگزاری مسابقات قرآنی استانی

کاروند در ادامه به برگزاری مسابقات قرآنی اشاره و تصریح کرد: امسال سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم در مرحله شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی با تصدی‌گری اوقاف برگزار شد.

وی با بیان اینکه از 8 تا 11 شهریورماه مرحله استانی را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: این مسابقات برای خواهران و برادران در 11 رشته حفظ، دعاخوانی، اذان، تواشیح و ... برگزار شده و در مراحل شهرستانی و استانی از آنها تجلیل می‌شود.

250 برگزیده قرآنی به مراحل استانی راه یافتند

کاروند با بیان اینکه 250 نفر به مراحل استانی راه یافتند، اظهار کرد: ناظر مسابقات از سازمان اوقاف و از تهران به استان ارسال می‌شود و از داوری‌های کشوری هم استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: 22 نفر از  برگزیدگان استانی در 11 رشته برای شرکت در مسابقات کشوری آماده می‌شوند.

حفظ قرآن به روش مجازی

کاروند با بیان اینکه 8 هزار نفر در حفظ قرآن به روش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: برای حفظ قرآن به روش مجازی 12 خواهر در قم آموزش دیده‌اند که در نیمه دوم سال ارائه خدمت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان به امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان اشاره کرد و یادآور شد: در بخش زیرزمین این امامزاده می‌خواهیم کتابخانه، حسینیه خواهران و برادران، دارالشفا، تربت‌خانه و فضایی برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر مجوزهای لازم داده شود دارالشفا در محل امامزاده عبدالله(ع) ایجاد می‎شود اما اکنون برای تأمین هزینه دارالشفا و کسب مجوزها مشکلاتی وجود دارد که پیگیر آن هستیم.

مدیرکل اوقاف همدان در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از 250 پرونده جاری در محاکم قضایی در حال پیگیری است به طوریکه گاهی موقوفه‌خواران چهره خود را موجه نشان داده و به عنوان طلب مردم و حق مردم از آن یاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف شاهد افزایش موقوفه‌خواری در جامعه هستیم، افزود: از ابتدای امسال پرونده‌های موقوفه‌خواری را به جریان انداختیم که این مسأله برای بسیاری سخت بود به طوریکه به جای دفاع در بخش قضایی، ورود به رسانه داشته قصد دارند فضا را غبارآلود نشان دهند.

کاروند با بیان اینکه برخی افراد به دنبال موج‌سواری هستند، افزود: از این 250 پرونده برخی مربوط به موقوفه‌خواری و برخی دیونی است که ادارات و اشخاص دارند.

وی در بخش پایانی سخنانش از وقف‌های جدید سخن گفت و اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون 42 وقف جدید در استان همدان ایجاد شده که بیشتر آنها مربوط به ایام نوروز با 13 وقف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار