بازارهای نصف جهان با پایتخت تفاوت‌های محسوسی دارند
تابناک: مساله اینجاست که پس از ورود اجناس تهران به بازار اصفهان، آن پوشاک دیگر قدیمی یا از مد رفته به حساب می‌آید. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ آیا بازار ما از تهران عقب‌تر است؟
کد خبر: ۲۸۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 29 August 2016
تابناک اصفهان: «بازار اصفهان همیشه از بازار تهران عقب‌تر است» این جمله اعتقاد بسیاری از اصفهانی‌هاست که بین بازار اصفهان و پایتخت تفاوت زیادی قائلند، از قیمت گرفته تا کیفیت، مد و طراحی‌های به روز که ابتدا در تهران عرضه می‌شوند و شاید چند هفته یا چند ماه بعد وارد اصفهان شوند. مساله اینجاست که پس از ورود اجناس تهران به بازار اصفهان، آن پوشاک دیگر قدیمی یا از مد رفته به حساب می‌آید. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ آیا بازار ما از تهران عقب‌تر است؟ بررسی‌‌های میدانی اصفهان‌زیبا از بازار تهران و اصفهان طی چند بازه‌های زمانی مختلف از تفاوت میان این دو بازار حکایت دارد.

  مانتو
بازار مانتو  پررنگ ترین اختلاف را میان تهران و اصفهان نشان می‌دهد. در حال حاضر مد جدید مانتو در بازار اصفهان روزنامه ای نام دارد که هم سروصدای زیادی به پا کرده‌است و هم متقاضیان زیادی دارد؛ در حالی که مانتوی روزنامه‌ای از بازار تهران کنار رفته و نمونه‌جدید‌تری از آن عرضه می‌شود.مانتو‌فروشی‌های پایتخت به دو دسته تقسیم می شوند؛  دسته‌ اول دارای اجناس جدید و تخفیف خورده هستند؛ اجناسی که نگاه هر رهگذری را به خود جلب می کنند، اما به علت شلوغ بودن این فروشگاه‌ها هیچ مانتویی حق پرو ندارد، بااین‌حال خریداران به این مساله توجه نمی‌کنند و در مقابل می‌گویند: «احتمال زیاد سایز مانتو درست است، ولی اگر این طور نبود هم مهم نیست.» قیمت مانتوهای حراج از 20 تا 58 هزار تومان متغیر است.دسته دوم مانتو فروشی‌های تهران هنوز بعضی‌از مدل‌های مانتو روزنامه ای را عرضه می‌کنند که قیمت‌ آنها بین 50 تا 90هزارتومان است. بیشتر این مغازه‌ها خالی از مشتری هستند و در عین حال فروشندگان نیز از بابت این موضوع گله‌ای ندارند، زیرا قبول دارند که اجناس آنها قدیمی و یا به اصطلاح از مد افتاده است. این در حالی است که بازار چنین مانتو‌هایی اکنون در اصفهان پر رونق‌تر از هر بازاری است.مانتو‌های دانشجویی تهران نیز مانند سایر فروشگاه های مانتو فروشی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ عمده‌مغازه‌ها حراج خود را شروع کرده‌اند و تعدادی از آنها همان اجناس را با قیمت‌های بالا عرضه می کنند. قیمت مانتوهای دانشجویی بازار پایتخت از 30 تا 120 هزار تومان است. اما در اصفهان هنوز بازار مانتو‌های دانشجویی کار خور را آغاز نکرده‌اند و مانتو‌های دانشجویی بازار نیز متعلق به سال گذشته هستند، البته همین اجناس قدیمی نیز با قیمت 29تا75هزار تومان به فروش می‌رسند.شاید مقصر اصلی تاخیر بازار مانتو دانشجویی در اصفهان تاخیر ارسال از پایتخت است، زیرا به گفته تعدادی از تولیدی‌های مانتو در تهران، مانتوهای دانشجویی طی یکی، دو هفته دیگر به سایر شهرها از جمله اصفهان ارسال خواهد شد.

  کفش
با نزدیک شدن به مهر ماه بازار کفش اسپورت جان تازه ای می‌گیرد. قیمت اسپورت‌های زنانه در تهران از40 هزارتومان شروع و به بیش از 200 هزار تومان می‌رسد که از نظر قیمت بین بازار کفش تهران و اصفهان تفاوت چندانی وجود ندارد، اما کفش‌های ارزان قیمت بازار پایتخت از تنوع بیشتری برخوردارند، بر خلاف اصفهان که اسپورت‌های زنانه‌ گران، تنوع بیشتری دارند.از طرفی کفش‌های اسپورت مردانه در تهران طراحی جدیدی دارند و مانند بازار اصفهان به قیمت‌هایی بین 70تا250هزار تومان عرضه می‌شوند، با این تفاوت که اسپورت‌های مردانه اصفهان طراح‌های قدیمی‌تری دارند.

 کیف
بازار کیف نه در تهران و نه در اصفهان هنوزفعالیت خاصی برای مهرماه آغاز نکرده‌اند، با این وجود در تهران بیشتر کیف و کفش اسپورت و ست موجود است؛ ست‌هایی که قیمت زیادی ندارند، اما طراحی آنها زیباست. قیمت ست کیف و کفش در تهران از70 تا150 هزار تومان است. در مقابل تعداد عرضه‌کنندگان کیف و کفش اسپورت ست در اصفهان به تعداد انگشتان دست نمی رسند، شاید با ورود کیف مدرسه‌ای به بازار تهران، کیف‌ و کفش‌های اسپورت ست نیز وارد بازار اصفهان شوند.اما در بازار فعلی اصفهان، کیف‌‌های دانش‌آموزی فروش نرفته از سال گذشته با قیمت بیشتری وارد فروشگاه‌ها شده‌اند  که یک کیف معمولی دست‌کم 60 هزارتومان قیمت دارد.

 شلوار
قیمت شلوارجین در بازار تهران شگفت‌آور است! زیرا شلوار‌های زیبا و به اصطلاح مد قیمت پایینی دارند که حتی به 15 هزار تومان می‌رسند، ولی 15 هزار تومان در بازار اصفهان از قیمت یک زیر شلواری بی کیفیت نیز کمتر است. قیمت انواع شلوار جین در بازار تهران بین 15 تا90 هزار تومان است که از نظر طراحی هنوز هیچ‌کدام از مدل‌های آنها در اصفهان عرضه نمی‌شود. در بازار شلوار جین اصفهان با نزدیک شدن فصل سرما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که یک عدد شلوار لی بین 35تا110هزارتومان قیمت دارد که طراحی بیشتر جین‌های اصفهان نسبت به تهران قدیمی است. سعیده غفاری. اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار