اواخر هفته گذشته کنسرت شهرام ناظری به همراه فرزندش در شهرستان تفت در استان یزد برگزار شد، این برنامه به دلیل اعتراض یک جریان در استان در آستانه لغو قرار گرفت اما سرانجام برگزار شد. سوال اینجاست این کنسرت چگونه برگزار شد؟
کد خبر: ۲۸۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 31 August 2016

به گزارش تابناک یزد، از ابتدای استقرار دولت یازدهم در استان یزد، مبحث اقتدار در تصمیم گیری مدیران ارشد دولتی همیشه یک معضل و یک سوژه رسانه ای بوده است. کنسرت های متعددی در یزد بعد از صدور مجوز لغو شد و بعضا لغو در میانه اجرای کنسرت یا بعد از شب اول اجرا بوده است.
کنسرت ها به سمیل اقتدار دولت در تصمیم گیری ها و ایستادگی مبدل شده است هرچند نقدهای دیگری همچون تغییر مدیران و ... نیز در میانه سخن ها گنجانده شده است به هر روی داستان آخرین کنسرت در استان یزد که با هنرنمایی خواننده شهیر ایرانی، شهرام ناظری و حافظ ناظری بسیار شنیدنی است.
داستان آن است که بعد از مخالفت ها با برگزاری کنسرت در شهرستان تفت، خبری در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها از لغو این برنامه حکایت داشت. اما با کمال تعجب این کنسرت برگزار شد. بعد از برگزاری برخی چهره های دولتی انجام کنسرت را به معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد تبریک گفتند. طالبی هم در اینستاگرام خود ضمن ابراز شعف و شادمانی از اجرای کنسرت استاد ناظری در تفت، از همه خواست برگزاری آن را به برد یا باخت گروه های سیاسی و مدیریتی استان تشبیه نکنند. کنایه ای که بسیار برای جریان طرف مقابل سنگین بود.
اما سوال آنجاست آیا اقتدار معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد موجب عقب نشینی مخالفان و برگزاری کنسرت ناظری شد؟ پاسخ در روایت زیر قابل ارزیابی است.
بعد از صدور مجوز توسط ارگان های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کنسرت شهرام و حافظ ناظری در تفت و همچنین صدور مجوز برگزاری از اماکن نیروی انتظامی، مخالفت ها به صورت متعدد از جمله مصاحبه های سریالی برخی ائمه جمعه و شخصیت های شهرستانی و استانی، تجمع در دفتر فرماندار تفت، امام جمعه تفت و ... آغاز شد.
مسئولان شهرستانی برای بررسی کنسرت جلسه ای را در دفتر امام جمعه تفت با حضور مسئولان فرمانداری، انتظامی، نظامی و امنیتی و همچنین برخی چهره های فرهنگی برگزار می کنند. در این جلسه بعد از استعماع نظرات مخالف و موافق، سمت وسوی جلسه به سمت لغو کنسرت پیش می رود.
گفته شده است  درمیانه این جلسه ناگهان روند جلسه با اعتراض دادستان تفت مواجه می شود و از اینکه یک مجوز قانونی صادر شده چرا باید لغو شود مواجه می شود. به هر روی امام جمعه تفت با نقل قول از طرف امام جمعه یزد مبنی بر مخالفت با اجرای کنسرت در استان خاتمه می باشد و قرار بر بررسی بیشتر ابعاد لغو کنسرت از طرف فرماندار می شود.
بعد از آن جلسه در دفتر امام جمعه، گویا جلسه ای غیررسمی دیگری در دفتر فرماندار تفت برگزار می شود، فرماندار در آستنه پذیرش لغو کنسرت بوده که با مخالفت شدید دادستان تفت مواجه شده است. نقل شده است که دادستان با بیان اینکه برای مجوز امضا داده است و برایش قابل تصور نیست امضایش زیر سوال برود به مسئولان برگزاری کنسرت توصیه میکند به جای فکر کردن درباره لغو کنسرت به بهتر برگزار کردن آن فکر کنند.
روز برگزاری کنسرت نیز دادستان تفت زودتر از همه به محل اجرای کنسرت می رود و از مسئولان می خواهد چنانچه فرد یا افرادی در امربرگزاری کنسرت اخلال ایجاد کرده اند به او گزارش شود تا برابر مقررات با این افراد برخورد شود. دادستان حتی در مراسم هم حضور یافت که حضور و تلاش های وی مورد تقدیر شهرام ناظری و همچنین تشویق مردم قرار گرفت.
برخی نکات درباره با سوال اصلی گزارش قابل تامل به نظر می رسد:
یکم:
بارهاو بارها در استان یزد برای کنسرت مجوز صادره شده است ولی بعد از چند مصاحبه و نامه نگاری لغو شده است. تیم مقتدر حوزه سیاسی امنیتی استان که در این سه سال تغییری نکرده است. پس چرا کنسرت آخری برگزار شد؟
دوم:
حضور و اقتدر شخص معاون سیاسی استاندار یزد و برخی دیگر از مسئولان دیگر یک بار در بوته آزمایش محک خورده است. در کنسرت تاج علی رغم حضور فیزیکی معاون در محل برگزاری کنسرت، با حضور گروه فشار، کنسرت لغو شد. باور ناپذیر است که این بار علی رغم حضور برخی از مردم در کنار سالن کنسرت و اجرای دعاخوانی و نوحه خوانی، همان اقتدار باعث اجرای کنسرت شود. پس باور پذیر است که قدرت دیگری پشت ماجرای کنسرت ناظری بوده است.
سوم:
معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار یزد تحت فشار "نداشتن اقتدار در منظر افکار عمومی " محکوم است و پست اینستاگرامی و رجزخوانی سیاسی فرهنگی وی موید این نکته است که وی در تلاش برای کاهش موج محکومیت خود قرار دارد.
به هر روی به نظر می رسد  کنسرت شهرام ناظری در استان سرآغاز تحول مهمی در تصمیم گیری باشد چرا که دستگاه معظم و قدرتمند قضایی استان با اقتدار لازم از جایگاه و هویت خود دفاع کرده است و این رفتار می تواند و سرمشق و الگو برای برخی مدیران دیگر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار