به همت پژوهشگران پژوهشگاه شاخص‌پژوه، ایده ساخت سیستم هوشمند روشنایی به محصول تبدیل شده و لامپ‌های LEDEX به صورت انبوه در بازار تجاری تولید شد.
کد خبر: ۲۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 28 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه شاخص‌پژوه، عبور از اقتصاد وابسته به «منابع اولیه» و متکی بر «فروش مواد خام» و «کم فرآوری شده» تنها از مسیر اقتصاد نوآور بر مبنای تولید پژوهش‌محور و دانش‌بنیان میسر است، به ویژه برای اقتصاد کشورمان که «الهام بخشی در جهان اسلام» و «برخورداری از دانش پیشرفته» را هدف گرفته است.
در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان انجام شده است، توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه و ارتقای توانمندی آنها، با هدف رهایی از فروش منابع طبیعی کشور و حرکت به سمت «تولید دانش‌بنیان» بیش از پیش ضرورت می‌یابد به عبارت دیگر، راه «جهاد اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی»، از مسیر «اقتصاد و تولید پژوهش‌محور دانش‌بنیان» می‌گذرد.
با پیشرفت صنعت و افزایش تولید، مشکلات متعدد زیست محیطی در سطح کره زمین بروز پیدا کرده‌ و روز به روز جدی‌تری شده‌اند، از سوی دیگر مشکلات سیاسی و اقتصادی که کشور با آن مواجه است نیاز به یک تغییر اساسی در منابع انرژی و نیز مدیریت صحیح استفاده از منابع انرژی را الزامی می‌کند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های این مشکلات است، در عین حال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند الزاماتی است که یکی از این الزامات دست‌یابی به منابع و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از این فناوری‌ها است.
بر همین اساس و در راستای حفظ محیط زیست و نیز استفاده از فناوری‌های سبز مدرن و بومی‌سازی آن، پژوهشگاه شاخص‌پژوه با همکاری شرکت آمایش و توسعه شرق با استفاده از پژوهشگران و متخصصین خود سیستم‌های هوشمندی با قابلیت مدیریت مصرف نور و انرژی با نام LEDEX را طراحی و به مرحله تولید رساند.
«سیستم‌های روشنایی هوشمند» از جمله تکنولوژی‌ها و فناوری‌های سبز است که به عنوان یکی از انرژی‌های تجدید‌پذیر به حساب می‌آید، تکنولوژی سبز یا Green Technology جزئی از تحقیقات آینده‌پژوهی است و به استفاده و بهره‌برداری از لوازم و پروژه‌هایی اطلاق می شود که با محیط زیست سازگار هستند.
به همین منظور در راستای ایده کاهش و مدیریت مصرف انرژی و به منظور استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تکنولوژی سبز، پژوهشگاه شاخص‌پژوه ایده تحقیق و پژوهش در خصوص سیستم‌­های هوشمند روشنایی را از سال 1392 آغاز کرد که این ایده بر اساس نیاز صنعتی، بررسی منابع علمی، جایگزینی واردات و نیازهای راهبردی کشور شکل گرفت.
فرآیند توسعه فناوری معمولاً با خلق ایده آغاز می‌شود و پس از ارائه ایده ایجاد سیستم‌های هوشمند روشنایی طراحی فناوری و محصول مبتنی بر ایده آغاز شد و پس از طراحی فناوری، نمونه آزمایشی محصول تهیه و ارائه شد. فناوری‌های لازم برای تولید محصول انجام گرفت و در طول زمان با استفاده از بازخوردهای دریافتی و نیز با ترکیب فناوری‌های مختلف و ایجاد سیستم‌های یکپارچه بهبود فناوری صورت گرفت.
راندمان این محصول به نسبت نمونه مشابه خود 94 درصد کارآرایی بیشتری داشته و علاوه بر افزایش طول عمر محصول، امکان کنترل بهینه مصرف آن نیز وجود دارد.
این محصول علاوه بر عدم تولید اختلالات الکترومغناطیسی، شدت نور بیشتری را منعکس کرده که امکان کنترل آن به صورت دستی نیز موجود است.
امکان ذخیره بیش از 120 برنامه پیش فرض در هر چراغ برای اجرای ایفکت‌های نوری، امکان مانیتور کردن چراغ‌های معیوب از راه دور، امکان کنترل چراغ‌­ها بر اساس واقعه و امکان انتقال داده‌ها برنامه‌های نوری و فرامین کنترل شدت نور به صورت بی‌سیم از دیگر مزایای این لامپ‌های هوشمند است.
این محصول انعطاف‌پذیری فراوانی برای شکل حجمی خود داشته و امکان تولید هر نوع چراغ با هر اندازه و شکلی در این تکنولوژی موجود است.
مهم‌ترین مزایای سیستم‌های هوشمند روشنایی LEDEX را می‌توان استفاده از لامپ‌های ال‌.ای‌.دی Light Emitting Diode، بهینه‌سازی مصرف انرژی، امکان مدیریت و کنترل شدت نور، شدت نور و روشنایی بالا، عدم وابستگی شدت نور به درجه حرارت محیط، طول عمر بالا، عدم حساسیت به کلیدزنی، زاویه پرتاب و عمق روشنایی، سرعت کلیدزنی، تولید نور سرد، استقامت فیزیکی و کاهش خطرات برق گرفتگی، سوختگی و حریق دانست.
گفتنی است علاوه بر تولید محصول مذکور، پژوهشگران این پژوهشگاه بیش از ده‌ها ایده و خلاقیت دیگر در حوزه‌های مختلف داشته که برخی دیگر از این ایده‌های نوآورانه در حال تبدیل به محصول تجاری بوده و در آینده در بازار ارائه خواهد شد.
کلیه پژوهشگران و فعالان خلق ایده و تفکر می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه‌های تبدیل ایده‌های خود به محصول، با راه‌های ارتباطی پژوهشگاه شاخص‌پژوه تماس حاصل کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار