رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اقدامات این وزارتخانه برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زنان آسیب پذیر را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۹۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 13 September 2016
دکتر پروین افسر کازرونی ، در خصوص جزییات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان آسیب پذیر گفت: ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به این گروه از زنان درمراکزی تحت عنوان "مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر" از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. این خدمات شامل خدمات ارزیابی بیماری‌های آمیزشی و ایدز، خدمات بهداشت باروری، آموزش، مشاوره و توانمندسازی در حیطه‌های حرفه‌آموزی است و به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم اگر این افراد نیاز به خدمات خاصی مانند دندانپزشکی و تغذیه دارند، آنها را به مراکز بهداشتی درمانی مورد نظر ارجاع دهیم. یکی دیگر از خدمات مهم در این راستا پیشگیری از انتقال ابتلا از مادر به کودک است. از طرف دیگر کسانی که برای دریافت خدمت مراجعه می‌کنند، پرونده دارند و هر سه ماه یک بار تست اچ آی وی می‌دهند؛ چراکه جزو گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به HIV قرار دارند و باید زودتر شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درخصوص سرانه درمان تخصیص داده شده به زنان هدف این مراکز نیز توضیح داد و افزود:  در حال حاضر در ۳۴ مرکز در ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی این خدمات ارائه می‌شود که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی  یا موسسات غیر دولتی راه اندازی شده‌اند. در مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر، رسما سرانه خاصی برای درمان این گروه  هنوز تعریف نشده است و در دانشگاه‌ها از اعتبارات برنامه کنترل ایدز و سایر برنامه‌ها هزینه می‌شود. با توجه به اینکه خدمات این مراکز نقش موثری در تامین سلامت جامعه دارد، در تلاش هستیم راهکارهایی جهت تعریف  خدمات در بسته سلامت در نظر گرفته شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بسیاری از افرادی که تحت پوشش این مراکز قرار می‌گیرند، بیمه ندارند، تصریح کرد:  در تلاشیم از طریق هماهنگی‌های  انجام شده توسط  دانشگاه‌های علوم پزشکی، این افراد  بیمه شوند، اما مشکل این است که بعضی از زنان معتاد و کارتن خواب، کارت شناسایی ندارند تا بتوان جهت بیمه اقدام کرد.

وی افزود: مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مورد نظر برای این گروه سخت است. آنها نگران هستند که در صورت مراجعه،  انگ خورده یا خدمات به آنها ارائه نشود و مشکلی برایشان پیش بیاید؛ به همین علت تلاش می‌شود  از طریق افرادی که به این مراکز مراجعه کرده‌ و آموزش و مشاوره دریافت نموده به عنوان افراد همسان، افراد بیشتری را برای مراجعه تشویق کنیم.

به گفته رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت،  این خدمات هم در خود مراکز و هم توسط تیم‌های سیار ارائه می‌شود. این تیم‌ها بیشتر شامل افرادی از گروه هدف هستند و در این خصوص آموزش دیده‌ و توانایی برقراری ارتباط با افراد همسان را دارند.

کازرونی تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر در یک سال گذشته را  بیش از ۹۰۰۰ نفر اعلام کرد و افزایش و تقویت این مراکز و تعریف راهکارهایی برای مراجعه راحت‌تر گروه‌های هدف را ضروری دانست.  

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، به پیگیری درمان زنان آسیب پذیر نیز اشاره و تصریح کرد: پرسنل این  مراکز شامل روانشناس، ماما و مددکار هستند و در صورت نیاز به خدمات پیشرفته‌ و مراقبت، به سایر مراکز درمانی ارجاع داده و درمان آنها را پیگیری می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد: تمرکز این مراکز عمدتا در مناطقی که احتمال حضور این زنان بیشتر است از جمله در مناطق حاشیه‌نشین شهرها است. برای پیشگیری از گسترش بیماری ایدز لازم است خدمات این مراکز در بسته خدمات سلامت تعریف شده و این اقدام مهم که در حال انجام است، منجر به گسترش مراکز و دسترسی جمعیت بیشتری از زنان آسیب پذیر به این خدمات می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار