بررسی روزنامه های اصفهان در روز پنجشنبه
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون عهد شکنی دوباره عشاير قشقايي و قرق شكني آنها و سخنان ولایتی در مراسم افتتاح مرکز گردشگری سلجوقیان پرداخت و نوشت.
کد خبر: ۲۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 30 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون عهد شکنی دوباره عشاير قشقايي و قرق شكني آنها و سخنان  ولایتی در مراسم افتتاح مرکز گردشگری سلجوقیان پرداخت و نوشت.


http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/02/09/image/1.jpg?itok=hdVzY5ec

روزنامه اصفهان زیبا نیز در خبری به سخنان  ولایتی در مراسم افتتاح مرکز گردشگری سلجوقیان پرداخت و نوشت:مرکز گردشگری سلجوقیان در اصفهان با حضور دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل افتتاح شد. دکتر ولایتی در مراسم افتتاح این مرکز تاکید کرد: اصفهان مرکز همه حکومت های احیا کننده ایران بوده است. وی در آیین افتتاح مرکز گردشگری سلجوقی در اصفهان که در مقبره خواجه نظام الملک وزیر چیره دست الب ارسلان سلجوقی برگزار شد، گفت: شهرداری اصفهان در راستای احیای یادگاران گذشته که متراکم ترین آنها در شهر اصفهان واقع شده، کمر همت را بسته است و من هر بار که به اصفهان می آیم شاهد کار تازه ای هستم. وی به احیای میدان امام علی (ع) که نماد احیای کانون فرهنگی ریشه دار در بخش قدیمی شهر اصفهان است، اشاره کرد و افزود: هر گوشه از خاک گرانقدر کشور ایران سابقه طولانی تاریخی و فرهنگی غنی دارد که در عمل برای ما افتخارآفرین است و باید برای احیای آن بکوشیم.به گفته وی، جایگاه خواجه نظام الملک طوسی ناشناخته مانده است و وی و شخصیت اش نیز برای ایرانیان آنچنان که باید شناخته شده نیست، بنا براین امروز وظیفه سنگین ما زدودن گرد و غبار از چهره های نورانی بزرگان تمدن اسلامی است. دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه در بسیاری از برهه های تاریخ در ایران قبل و بعد از اسلام افرادی که اهل حکمت و تدبیر و سیاست مدبرانه در اداره کشور بودند نقش اساسی در پیشبرد فرهنگ و تمدن و پیشرفت ایران داشته اند، خاطرنشان کرد: منورترین چهره تاریخی قبل از اسلام بزرگمهر، وزیر انوشیروان بوده که منشأ تحولات در ایران شد و توانست میان فرهنگ های ایرانی، یونانی، بین النهرین و هندی ارتباط بر قرارکند و در انتقال فرهنگ هند به ایران و تاسیس دانشگاه جندی شاپور و جذب اساتید رانده شده از شوراهای کلیسا نقش تعیین کننده داشت. وی با اشاره به شخصیت منحصر به فرد دوران آل بویه یعنی صاحب بن عباد، گفت: این فرد در بسط دانش و پیشرفت تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش کرد و من معتقدم باید در اصفهان این دو دوره تاریخی؛ آل بویه و سلجوقی را به صورت جداگانه احیا کنیم و روزی هم برای بزرگداشت صاحب بن عباد داشته باشیم؛ زیرا در تاریخ نقل است تشیع جنازه وی آن قدر با عظمت بود که در تاریخ ایران و اصفهان بی نظیر است.دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه اوج عظمت سلجوقیان به دلیل تدبیر خواجه نظام الملک بود، افزود: در زمان خواجه نظام الملک چند کار مهم انجام شد که مهم ترین آن، احیای ایران فرهنگی بود و امروز نیز قلمرو ایران فرهنگی وسیع تر از ایران سیاسی است. وی توجه به آرمان های اسلامی و سعه صدر را دو ویژگی مهم اخلاقی این شخصیت برشمرد و تصریح کرد: خواجه نظام الملک با اینکه شافعی بود، اما نظر منعطفی به شیعیان و علویان داشت. به گفته وی، خواجه نظام الملک با تاسیس نظامیه فرهنگ ایرانی اسلامی را تثبیت کرد و مانع درگیری در میان مذاهب شد.

باید فرهنگ غنی خود را بشناسیم

شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه امید است آغاز فعالیت مرکز گردشگری سلجوقی بتواند منشأ خیر و برکت و توسعه مباحث تحقیقاتی و پژوهشی دوران سلجوقیه باشد، عنوان کرد: از سال 84، روز ولادت شیخ بهایی به نام روز اصفهان انتخاب شد تا بتوانیم داشته ها و ظرفیت های این شهر را به نسل جوان معرفی کنیم. دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد گفت که با توجه به برنامه های فراگیر نکوداشت اصفهان، روز اصفهان تبدیل به هفته اصفهان شد و هر سال هفته نکوداشت اصفهان برگزار می شود تا خوداتکایی و خودباوری در نسل جوان ایجاد شود. به گفته وی، اگر شناسنامه خود را بشناسیم و از فرهنگ غنی خود مطلع باشیم، ماننداین است که بر کوه بزرگی تکیه داریم و از طوفان های هجوم فرهنگی دشمن در امان هستیم. شهردار اصفهان اظهار داشت: سال گذشته هفته نکوداشت اصفهان با محور بزرگداشت صفویه برگزار شد و امسال بر روی دوران سلجوقیان متمرکز شدیم و داشته ها و ارزش های این دوران با حرکت کارشناسانه مطرح شد. دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه پس از احیای میدان امام علی (ع) ادوار تاریخی اصفهان در پنج خانه احیا شد، عنوان کرد: یکی از این خانه های تاریخی، خانه سلجوقیان و آل بویه است و حرکت از این خانه آغاز می شود و پس از آن، کاروانسرای خیار به مرکز پژوهشی و موزه سلجوقیان تبدیل می شود و اقدامات عمرانی ایجاد این موزه در حال انجام است.وی به محله یهودیه که کاخ های سلجوقیان در آن قرار داشت اشاره کرد و افزود: مسجد جامع، مناره های ساربان و چهل دختران و دانشگاه های نظامیه از آثار دوران سلجوقیان در اصفهان است، البته مسجد جامعه در دوران صفویه نیز تکمیل شد. شهردار اصفهان تصریح کرد: خانه حکمت و فلسفه مربوط به دوران صفویه، خانه مشروطیت، خانه انقلاب و ولایت و خانه آینده پژوهی و مهدویت نیز در اصفهان تاسیس شده و این خانه ها مانند دانه های تسبیح به هم وصل شده و هریک از آنها پشتوانه های انقلاب اسلامی هستند.دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه این خانه ها ادوار مختلف تاریخی اصفهان را روایت می کنند، تاکید کرد: خانه های تاریخی اصفهان، فرهنگ ملموس و ناملموس اصفهان در ادوار مختلف را که متعلق به ایران زمین و دوران اوج تمدن اسلامی است، احیا می کند.

در حاشیه

سفر به دوران سلجوقیان در یکی از قدیمی ترین محله های اصفهان

همه شرکت کنندگان در آیین افتتاح مرکز گردشگری سلجوقی، در ابتدای ورود به مقبره خواجه نظام الملک محل برگزاری آیین افتتاح، شاهد حضور هنرورانی با لباس های دوران سلجوقی بودند که با مشاهده آنها به دوران سلجوقی که یکی از ادوار تاریخی پرشکوه اصفهان است، سفر می کردند.

دکتر ولایتی؛ ذخیره پربرکت نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه ها

شهردار اصفهان در مراسم افتتاح مرکز گردشگری سلجوقیان گفت: دکتر ولایتی ذخیره پربرکت نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه هاست.

رونمایی از تندیس خواجه نظام الملک

دکتر علی اکبر ولایتی در حاشیه افتتاح مرکز گردشگری سلجوقی، ضمن مشاهده و بازدید نمادهایی از نقوش برگرفته از معماری و هنر دوران سلجوقی، از تندیس خواجه نظام الملک طوسی اثر استاد ایرج محمدی رونمایی کرد.


http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg


روزنامه نصف جهان در گزارشی به بررسی عهد شکنی دوباره عشاير قشقايي و قرق شكني آنها پرداخت و نوشت: عشايرقشقايي امسال نيز مانند هرسال عهدشكني و يا به تعبيري قانون شكني كردند و قرق مراتع ييلاقي در سميرم را 17 روز زودتر از موعد مقرر شكستند و وارد سرحد شدند.

بـه گـزارش ايسنـا عشاير قشقايي درحالي قرق مراتع ييـلاق را در سميـرم شكستنـد كـه بـراسـاس قـانـون و بـرنـامه زمانبندي تقويم كوچ، آنها بايد همه ساله 15 ارديبهشت ماه از قشلاق حركت كنند تا 25 ارديبهشت به ييلاق برسند .

نيمه فروردين ماه امسال فرماندار سميرم، رئيس اداره مـنـابـع طـبـيـعـي، رئـيـس اداره امـورعـشـاير و جمعي از خـبــرنـگــاران شـهــرسـتــان سـمـيـرم بـه مـنـاطـق قـشـلاق قشقايي ها در استان هاي جنوبي عزيمت و با بسياري از سـران عشـاير در خصوص كنترل زودهنگام كوچ مــذاكــره كـردنـد تـا آنهـا را متقـاعـد كننـد كـه بـراسـاس دسـتورالعمل هاي قانوني تقويم كوچ، اقدام به كوچ بهاره كنند؛ در اين مذاكرات عشاير نيز وعده دادند تا آنجا كه بتوانند در موعد مقرر كوچ بهاره خود را آغاز كنند .

قـشـقـايـي هـا نـيـز خـودسرانه اقدام به كوچ زودهنگام نـمـي كـنـنـد، بـلكه در قشلاق نيز شرايط سختي پيش روي آنها قرار مي گيرد كه آنها را وادار به كوچ زود هنگام مي كند؛ كمبود آب و علوفه، گرم شدن هوا و رشد گياه بهمن كه براي گوسفندان مضر است، بهانه و توجيهي مي شود براي اين كوچ زودهنگام .

با متخلفان كوچ زودهنگام برخورد جدي خواهد شد

فرماندار سميرم گفت: با هماهنگي دستگاه قضائي با متخلفاني كه اقدام به كوچ زودهنگام به مراتع اين شهرستان كرده اند، برخورد جدي خواهد شد .

محمـدحسيـن نصـرتـي اظهـاركـرد: جـريمـه نقدي و ابطال پروانه چراي متخلفان از جمله مجازات هايي است كه براي اين دسته از متخلفان لحاظ مي شود.

تعدادي از متخلفان بازداشت شده اند.

رئيـس اداره منـابـع طبيعـي شهـرستـان سميرم نيز با اشـاره بـه اينكـه قـرق مـراتـع سميـرم شكسته شده و عشـاير اكنون به صورت تدريجي وارد مراتع خود مي شوند، گفت: با متخلفان كه قرق مراتع را زودتر از موعد مقرر شكستند، برخورد قانوني مي شود .

محمـدحسيـن طـاهـري اظهـاركـرد: تعـداد زيـادي از خـانـوارهـاي عـشـايـري به همراه دام هاي خود طي چند روز گذشته در مرزهاي شهرستان تجمع كردند ولي ماموران يگان حفاظت منابع طبيعي مانع ورود زودهـنـگـام آنها به مراتع مي شدند كه اين موضوع باعث درگيري عشاير با آنها نيز شد .

وي افزود: اكنون نيز تعداي از متخلفان كه اقدام به كوچ زودهنگام نموده اند، بازداشت شده اند.

رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان سميرم خاطرنشان كـرد: پـاسـگـاه هـاي مـنـابـع طـبيعي همچنان در مناطق مـرزي و مـحورهاي ورودي عشاير به اين شهرستان دايـر است تا عشايري را كه زودهنگام به مراتع وارد مـي شوند شناساسي كند تا براي آنها در اسرع وقت پرونده قضائي تشكيل شود .

وي افزود : با ورود زودهنگام عشاير به مراتع ييلاقي سميرم، بخش وسيعي از مراتع اين شهرستان تخريب خواهد شد كه اين بسيار نگران كننده است.

رئـيــس اداره مـنـابـع طبيعـي شهـرستـان سميـرم گفـت: متأسفانه علاوه بر كوچ زودهنگام عشايربه مراتع اين شـهـرسـتان، ميزان دامي نيز كه در هنگام كوچ به اين منطقه ميآورند ، سه برابر ظرفيت مراتع است كه اين عامل نيز در تخريب آن تأثير زيادي دارد .

گــفــتــنــــي اســــت ، ســــالانـــه در فـصـــل بـهـــار بـيـــش از پنج هزار خانوار عشاير ايل قشقايي با جمعيتي افزون بر 27هزار نفر و با داشتن بيش از يك ميليون وسيصد هزار راس دام وارد مراتع ييلاقي سميرم مي شوند وتا اواخــــر شــهــــريــــور مــــاه نــيـــز در مـــراتـــع خـــود اتـــراق مي كنند.

صفحه نخست دیگر روزنامه های اصفهان:

http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2373-L-1.jpg

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار