بررسی روزنامه های اصفهان در روز یکشنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون، پس لرزه های نپال، قول جديد شهرداراصفهان درباره پروژه قطار شهري پرداخت و درباره اینکه مترو از اواسط سال روي ريل مي افتد و در دستور كار بودن، حفظ كاربري اراضي ناژوان پرداختند.
کد خبر: ۳۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 03 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون، پس لرزه های نپال، قول جديد شهرداراصفهان درباره پروژه قطار شهري پرداخت و درباره اینکه مترو از اواسط سال روي ريل مي افتد و در دستور كار بودن، حفظ كاربري اراضي ناژوان پرداختند.


روزنامه نسل فردا در شماره امروز خود به بررسی پس لرزه های نپال پرداخت و نوشت: 

زلزله در نپال، جان بیش از 5 هزار نفر را گرفت .این زلزله،شدیدترین زمین لرزه در 80 سال گذشته بود که هزاران بی خانمان را در پی داشت و شدت 8/7 ریشتری آن، کشورهای همسایه آن را هم لرزاند. تخریب آثار باستانی و منازل و اماکن نپال، میلیون ها دلار برای این کشور خسارت به دنبال داشت، اما این موضوع تمام ماجرا نبود؛ چرا که صدها گردشگر هم برنامه های خود را به این کشور لغو و به وقت دیگری موکول کردند؛ به طوری که آمارها نشان می دهندکه تعداد گردشگران نپال تقریباً به صفر می رسد. هر چند این زلزله در اواخر فصل سفرهای خارجی به نپال اتفاق افتاده است، اما زلزله باعث از دست دادن گردشگران و زیان های اقتصادی فراوانی به این کشور خواهد شدو حتی بر سرعت بازسازی کشور هم تاثیر خواهد گذاشت. زمانی که به عکس های زلزله نگاه می کنیم، بسیاری از میراث فرهنگی یونسکو را مشاهده می کنیم که یا آسیب دیده یا کاملا خراب شده اند. حالا آیا نپال می تواند جذابیت خود را برای گردشگران حفظ کند یا نه؟ صعود به اورست هم برای کوهنوردان جذابیت های خاصی داشت ولی با این اوضاع آیا تعداد زیادی برای این کار تصمیم خواهند گرفت؟ در کنار این موضوع کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم و کمبود دارو و مواد غذایی در این کشور فقیر، دولت نپال را سخت تحت فشار قرار داده که تنها با کمک های خارجی می تواند دوباره به روزهای اولیه بر گردد.

http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

روزنامه نصف جهان در شماره امروز خود به قول جديد شهرداراصفهان درباره پروژه قطار شهري پرداخت و درباره اینکه مترو از اواسط سال روي ريل مي افتد، نوشت: شهردار اصفهان به شهروندان اين شهر نويد داد كه در اواســـط ســـال جـــاري مـتـــروي اصـفـهــان بــه حــركــت در مي آيد.

سيـد مـرتضي سقائيان نژاد در برنامه زنده تلويزيوني <چهارباغ> كه از سيماي مركز اصفهان پخش شد، به هفته بزرگداشت اصفهان اشاره كرد و گفت: در سال 84 بـه فكر افتاديم كه روزي را به نام <روز اصفهان> بـراي بـازشنـاسي هويت اين شهر تاريخي نامگذاري كنيـم، از ايـن رو ميـان نـامگذاري در دو ايام- يكي در آذرماه و ديگري در ارديبهشت ماه نظرهاي متفاوتي اعــلام مــي شـد امـا بـا تـوجـه بـه حـال و هـواي خـاص اصفهان در ارديبهشت ماه ، سوم ارديبهشت - سالروز تـولـد شيخ بهايي- را به نام <روز اصفهان> نامگذاري كرديم.

وي ادامه داد: واقعيت اين بود كه با يك روز نمي شد حق مطلب را درباره اين شهر ادا كرد ، ازاين رو از سال بعد روز اصفهان را به<هفته نكوداشت اصفهان> تبديل كرديم.

وي با اشاره به اينكه شهرداري اصفهان هر سال در اين ايام به دوراني از تاريخ گذشته مي پردازد، اظهارداشت: سال گذشته ميدان امام (ره)را به عنوان ميدان صفويه به كانون توجهات آورديم و امسال در ميدان امام علي(ع) دوران سلجوقيه را متصور شده ايم.

دكتر سقائيان نژاد با بيان اينكه ميدان امام علي(ع) كه قـــدمــتـــي 800 ســـالـــه دارد، مــيـــدان اقـتـصــادي دوران سلجوقيه بوده است ، گفت: پس از دوران آل بويه و سلجوقيه اين ميدان در دوران صفويه با به وجودآمدن ميدان امام(ره) تضعيف شد و ميدان امام علي به <ميدان كهنه> و ميدان امام(ره) به نام<ميدان نو> نام گرفت.

وي اضافه كرد: پس از آن بود كه خيابان هاي اطراف ميدان كهنه همچون خيابان هاي عبدالرزاق ، هاتف و ولي عصر(عج)، ميدان كهنه را به چهارقسمت تقسيم كــرد كــه بــراي احـيــاي مـجــدد ايــن مـيــدان تــاريـخـي، شهرداري اصفهان در طرحي بزرگ حمل و نقل را در فاز اول به پايين ميدان امام علي (ع) برد و ميدان زغال و ميوه را ساماندهي كرد .

‌شهرداري در پي عسر و حرج قرار دادن كسي نيست

شهردار اصفهان تصريح كرد: در فاز دوم طرح ميدان امام علي (ع) ، جلوخان مسجد جامع اصفهان ترميم و احيا مي شود .

وي با اشاره به اينكه براي تحقق اقداماتي كه تاكنون در ميدان امام علي(ع) انجام شده، بيش از هزار مغازه در اين ميدان آزاد سازي شده است ، گفت: در اين راستا با توجه به اينكه شهرداري اصفهان به دنبال جهنم نذري براي خود نبود و در صدد بود هيچ گونه حق الناسي صـورت نـگـيـرد ، سـعي شد رضايت كسبه نيز فراهم شود.

دكـتــر سـقــائـيــان نــژاد يــادآور شـد: در آزادسـازي ايـن مغازه ها ارزش افزوده اي هم فراهم شد، يعني هفت متر آزاد سازي انجام مي شد تا يك متر مغازه ساخته شود ، از سوي ديگر بيش از 500 ميليارد تومان در اين ميدان تاكنون هزينه شده است كه اين ارزش افزوده متعلق به مردم است و كسبه ميدان بدانند كه شهرداري در پي عسر و حرج قرار دادن كسي نيست .

وي اضافه كرد: البته به هر حال امكان نارضايتي هم در ميان كسبه وجود دارد زيرا به هر حال <نان، خرده نان دارد> اما اگر مواردي باشد كه موجب نارضايتي كسبه باشد ، ما دوباره پرونده را به جريان انداخته و بازبيني مي كنيم تا مبادا حقي از كسي ضايع شود.

اداره شدن ميدان امام (ره) اصفهان به صورت هيئت امنايي

سقائيان نژاد در ادامه با اعلام اين خبر كه ميدان امام(ره) اصفهـان قـرار اسـت در آينـده اي نـزديـك بـه صـورت هيئت امنايي اداره شود، بيان داشت: طبق فرمايش مقام معظم رهبري در بخش هاي اجرا يك نفر بايد پشت فـرمـان بـاشـد زيرا يك بدن نمي تواند دو قلب داشته باشد ، بنابراين بخاطر حفظ و حراست بيشتر از ميدان تـاريخي امام(ره) ، قرار است هيئت امنايي با رياست استاندار اصفهان شكل بگيرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت : شهرداري در گذشته صرفاً يك ارگان خدماتي به شمار مي رفت اما امروز شهرداري ها به يك ارگان فرهنگي، خدماتي، اجتماعي ، اقتصادي و سياسي تبديل شده اند .

شـهـردار اصـفـهـان بـا تـأكـيـد بـر ايـنـكـه بـايـد با وحدت مديريت از موازي كاري جلوگيري شود ، ادامه داد: متـأسفـانـه در كشـور ما جايگاه شهرداري هنوز تبيين نـشــده اســت و شــوراهــا فـقــط شــوراهـاي شهـرداري هستند.

وي تـصــريــح كــرد: بـا تـوجـه بـه اينكـه بـودجـه امسـال شهرداري اصفهان سه هزار ميليارد تومان است، اگر اين ميزان را به 365 روز سال تقسيم كنيم در مي يابيم كه در اصفهان روزانه هفت تا هشت ميليارد تومان پول از مردم دريافت و خرج مي شود

دكتر سقائيان نژاد يادآور شد: البته ذكر اين نكته بسيار لازم است كه هر شهر فقط درآمدهاي شهر را در خود شهر خرج مي كند نه در شهرهاي ديگر ؛ به عنوان مثال شهرداري خميني شهر بودجه و درآمد خود را صرف شهر خميني شهر مي كند.

ايجاد تلفيق بين سنت و تجدد زمانبر است

شهردار اصفهان اشاره اي هم به متروي اصفهان كرد و گفت: اصفهان بيش از دو ميليون نفر جمعيت دارد و مـتـرو لازمه اين شهر است كه بايد براي آن مديريت واحد فراهم شود .

وي افـزود: يـكـي از دلايـلي كه هنوز متروي اصفهان راه اندازي نشده و مردم نقدهاي زيادي هم دارند اين اســـت كـــه اصـفـهــان يــك شـهــر تــاريـخــي اســت و مــا مي خواهيم بين سنت و تجدد تلفيق ايجاد كنيم.

سقائيان نژاد با بيان اينكه اصفهان ، شيراز ، تبريز ، كرج و قــم مـشـكـل مـديـريـت واحـد دارنـد ، اظـهـارداشـت: سـازمـان مـادر تـخـصـصـي در حـال خـريد واگن براي متروي اصفهان است و پنج ماه پيش نيز يك رام قطار شـامـل پـنـج واگـن بـراي اصـفـهـان فـرستاده است ، اما عليرغم آماده بودن 12 كيلومتر از مسير مترو، با يك رام قطار نمي توان متروي شهر را به حركت درآورد.

وي اضافه كرد: نزديك سه رام را نيز شهرداري اصفهان خريداري كرده و قرار است باز هم از طرف سازمان مادر تخصصي تعدادي رام قطار به اصفهان وارد شود كه اميدواريم در مرداد و شهريور چرخ هاي متروي اصفهان به حركت درآيد.

درباره مركز همايش ها

شهردار اصفهان در خصوص عمليات ساخت مركز هـمـايـش هـاي بيـن المللـي اصفهـان نيـز گفـت: سـالـن همايش هاي بين المللي اصفهان با ظرفيت ميزباني از دو هــزار و 500 نـفـر بـه صـورت اسـتـانـدارد، قـابـلـيـت سـرويـس دهي به 180 هيئت به صورت استاندارد را دارد. ‌وي تأكيد كرد: مركز همايش هاي بين المللي اصفهـان بـا معماري شايسته اسلامي به ظرفيت ها و قابليت هاي اصفهان اضافه خواهد كرد.

مديريت واحد شهري خط بطلاني بر نابساماني ها

دكـتــر سـقــائـيــان نــژاد در پــاســخ بـه ايـن سـئـوال كـه شهـرداري چـه راهكـاري بـراي جلـوگيـري از جمع شدن آب به هنگام بارندگي در اتوبان ها دارد، گفت: در حـال بـرنـامـه ريـزي بـراي دفع آب هاي سطحي هستيم و آب و فاضلاب نيز از اين بابت نگران است كه در ايام بارندگي ، باران وارد مخازن آنها نمي شود، از اين رو ساماندهي آب هاي سطحي براي استفاده بهينه در دستور كار ما قرار دارد.

وي با تأكيد بر اينكه نكته حائز اهميت در اين راستا تـحـقــق مــديــريــت واحــد شهـري اسـت كـه بـه همـه نابساماني ها پايان مي دهد، خاطرنشان كرد: با تحقق مديريت واحد شهري همه ارگان ها مثل شهرداري ، آب ، بــرق ، گــاز و مـخــابــرات در يـك مـسـيـر قـرار مي گيرند و آن لباس نويي را كه مردم مي خواهند به تن كنند ، هربار به دست ارگاني قيچي نمي خورد.

شـهــردار اصـفـهـان در ادامـه از بـرگـزاري مسـابقـات معلولين بين هشت شهر خواهرخوانده اصفهان در تاريخ 20 ارديبهشت ماه در اين شهر خبرداد و گفت: ما نبايد نسبت به پتانسيل هاي اصفهان غفلت كنيم چرا كه اگر قدر داشته هايمان را دانستيم ظرفيت ها به اصفهان باز مي گردد.

وي بيان داشت: ما تا زماني كه آنچه خود داريم را از ديــگـــران طـلــب مــي كـنـيــم ، پـيـشــرفــت نـخــواهـيــم كرد.

دكتر سقائيان نژاد در پايان گفت: من حال و هواي اصـفـهـان را در حـال حـاضـر بـسـيـار خـوب ارزيابي مـي كـنـم و هـمـه اين خوبي ها را بخاطر مشاركت بي دريغ شهروندان اين شهر مي دانم .

http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/02/12/image/1_0.jpg?itok=ZUbh76hp

روزنامه اصفهان زیبا از مدير طرح ساماندهي ناژوان پیرامون در دستور كار بودن، حفظ كاربري اراضي ناژوان نوشت: مدير طرح ساماندهي ناژوان اظهار داشت: به منظور حفظ اراضي كشاورزي و باغات ناژوان، از هر گونه ساخت و ساز خلاف در اين منطقه جلوگيري مي شود.غلامرضا ساكتي با بيان اين مطلب گفت: ناژوان محدوده اي نزديك به ۱۲۰۰ هكتار با كاربري كشاورزي و باغات است.وي افزود: به هيچ عنوان تغيير كاربري اراضي ناژوان انجام نمي شود؛ چرا كه حفظ كاربري اراضي ناژوان در دستور كار اين مديريت قرار دارد.مدير طرح ساماندهي ناژوان با اشاره به اينكه طرح جامع ناژوان در دست تهيه و تدوين است، تصريح كرد: در اين طرح ارائه تمهيداتي براي باغداران و كشاورزان در دست تهيه است و زماني كه طرح جامع تكميل شد، نتيجه اين تمهيدات را به شهروندان اعلام مي كنيم.ساكتي با بيان اينكه از هرگونه ساخت و ساز خلاف در منطقه ناژوان جلوگيري مي شود، تاكيد كرد: منطقه ناژوان پتانسيل بالايي در جهت تلطيف هوا و کم کردن آلاينده ها دارد و ريه تنفسي شهر محسوب مي شود، بنابراين حفظ و نگهداري محيط طبيعي آن لازم و ضروري است.


صفحه نخست روزنامه های صبح اصفهان:

http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2374-L-1.jpg

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار