تابناک: برخی معتقدند در این تونل آب جابجا می شده و برخی اعتقاد دارند راهروی عبوری زیر زمین بوده است.
کد خبر: ۳۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰ 03 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، حفاری در محل ایستگاه متروی اصفهان در خیابان دروازه دولت ، خیلی از رازهای کشف نشده دوره ای از تاریخ اصفهان را برملا کرد.

کشف اشیای قدیمی از جمله سنگ قبر و سفال تا آخرین کشف میراث فرهنگی در مورد تونل تاریخی در این خیابان که قدمت آن را به دوران صفویه نسبت داده اند، از آخرین کشفیات در این محدوده بود.

پیداشدن پایه های کاخ جهان نما که در دوران ظل السلطان تخریب شده بود دیگر کشف بزرگ میراث فرهنگی در این خیابان بود.

به همین دلیل و با آخرین کشف کاوشگران میراث در ایستگاه متروی اصفهان در میدان امام حسین (ع)،عملیات ساخت ایستگاه متوقف شد تا میراث فرهنگی بتواند کاوش های لازم در این خیابان را انجام دهد.

حالا امروز یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان قطار شهری اصفهان در مورد کشف تونل تاریخی در دروازه دولت خبرهای جالبی داده است.

فتح الله معین در مورد این کشف و توقف عملیات ساخت ایستگاه مترو در این محدوده با تاکید بر اینکه سقف این تونل ساخت بتنی دارد و گویا در زمان ساخت کف میدان امام حسین (ع) نیز این تونل کشف شده است، گفت: با توجه به نوع مصالح بکاربرده شده در سقف تونل برآورد می‌شود که این تونل از ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته و در زمان کف سازی میدام امام حسین (ع) کشف شده بوده ولی توجهی به آن نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گمانه زنی‌های اولیه در خصوص این تونل توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده است، افزود: این گمانه زنی‌ها بر اساس ساختمان‌های اطراف صورت گرفته است و برخی آن را به زمان صفویه و برخی دیگر به زمانی قبل از آن نسبت می‌دهند.

عضو هیات مدیره سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰۰ متر از این تونل توسط کارشناسان بررسی شده است، ادامه داد: هنوز حفاری‌های لازم برای پیدا کردن ابتدا و انتهای این تونل انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص کاربری این تونل در زمان‌‌های گذشته چیزی مشخص نشده است، اضافه کرد: برخی معتقدند در این تونل آب جابجا می شده و برخی اعتقاد دارند راهروی عبوری زیر زمین بوده است.

معین با اذعان بر اینکه به طور حتم این تونل نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی زیر زمینی اصفهان حفظ خواهد شد، افزود: در این راستا به منظور حفظ و نگهداری این محل با نظر کارشناسان میراث فرهنگی این تونل در قالب یکی از جاذبه‌های دیدنی‌ ایستگاه مترو بهره‌برداری خواهد شد.

سقف بتنی این تونل نشان از کشف این تونل در سال های گذشته دارد اما گویی این کشف برای مسئولان آن دوره چندان تاریخی نبوده و سرپوش گذاشتن بر این راز تاریخی اصفهان را بر برملاساختن آن ترجیح داده اند.

البته باید منتظر بود و دید نمره مسئولان شهری و میراث اصفهان در رابطه با این مسئله در زمان حاضر که اهمیت میراث فرهنگی برای همگان ملموس است، از این آزمون چند خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار