تابناک گزارش می دهد ؛
رقابت‌های بخش قرائت سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو رشته قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در دو سالن جام جم و شهید آوینی آغاز شد .
کد خبر: ۳۱۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 21 October 2016
رقابت‌های بخش قرائت سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو رشته قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در دو سالن جام جم و شهید آوینی آغاز شد.
 
 
 مسابقات سراسری قرآن کریم در توسعه جامعه نخبگان اثرگذار است
 
 
تابناک / دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان گفت به‌طور حتم برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در توسعه جامعه نخبگان گیلانی اثرگذار است.

دکتر محمدعلی نجفی ، استاندار گیلان در حاشیه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و بازدید از نمایشگاه فرهنگی قرآنی این مسابقات با بیان اینکه، گیلان از صفای معنویت برگزاری مسابقات سرشار شده است اظهار داشت : فضای معنوی و روحانی گیلان با برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صد چندان شده است.
 
استاندار گیلان با اشاره به اینکه جامعه گیلان از سطوح جوانان تا سنین بالا بیش از 270 هزار نخبه قرآنی دارد افزود :  به‌طور حتم برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در توسعه جامعه نخبگان گیلانی اثرگذار است .
 
وی با بیان اینکه نورانیت و معرفتی که امروز به واسطه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان حاکم شده مثال زدنی است تصریح کرد : بعداز برگزاری کنگره ملی 8 هزار شهید گیلان زمینه‌های معنوی و روحانی گیلان افزایش یافته است .
 
استاندار گیلان با اشاره به نمایشگاه فرهنگی قرآنی در حاشیه مسابقات مذکور تصریح کرد: غرفه‌های فرهنگی ، هنری و قرآنی این نمایشگاه به شیوه درست، آداب و رسوم گیلان را به نمایش می‌گذارند.
 
نجفی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مذکور به شیوه شایسته ظرفیت‌های هنری قرآنی استان را نمایان می‌کند تصریح کرد : هنرهای قرآنی هنرمندان گیلان با تاثیرپذیری از ظرفیت‌های معنوی استان دو چندان می‌شود.
 
 
 
طنین نوای قاریان در سواحل زیباکنار/آغاز رقابت‌های پرشور قرائت 
 
 
تابناک / سومین روز مسابقات سراسری قرآن کریم با رقابت شرکت کنندگان در رشته های حفظ کل و ۲۰ جزء قرآن کریم در دو سالن جام جم و شهید آوینی آغاز شده است، در نوبت بعدازظهر نیز با رقابت شرکت کنندگان در رشته های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل ادامه می یابد.

بر همین اساس در نوبت بعداز ظهر امروز تعدادی از شرکت کنندگان رشته ترتیل در سالن شهید آوینی و شرکت‌کنندگان رشته قرائت تحقیق در سالن جام جم، مرحله مقدماتی مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

اسامی شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق که ۶۸ نفر هستند عبارتند از ؛حمید حق طلب از خراسان رضوی، محمدعلی انوری از گیلان، سیدعباس موسوی از خوزستان، سجاد پروینی‌نژاد از کرمانشاه، مهدی کرمی از زنجان، مهدی ناصرزعیم از البرز، حامد علیزاده از خراسان رضوی، مجید نوری از زنجان، سجاد علیپور از آذربایجان غربی ، مصطفی صولتی از آذربایجان غربی ، سعید پرویزی از تهران ، حامد نجاتی از کهگیلویه و بویراحمد ، مجید جدید از مرکزی ، فرهاد موذن از آذربایجان شرقی ، وحید مهدی زاده از هرمزگان ، محمدعلی محمدی نژاد از گلستان ، احسان بیات از همدان ، علیرضا محمدنژاد از خراسان جنوبی ، بر اساس برنامه اعلام شده این افراد تا قبل از اذان مغرب امروز با حضور در جایگاه به تلاوت آیات مشخص شده خواهند پرداخت .

همچنین در نوبت بعد از نماز مغرب نیز به ترتیب سجاد کاوسی از اردبیل ، حسین رفیعی از گیلان ، مجید فقیه از اصفهان ، پیمان صدفی همدانی از همدان ، ابراهیم فلاح تبسم چهره از گیلان ، سیدمحمد مدنی از گیلان ، علی قاسم آبادی از تهران ، محسن قاسمی از تهران ، میثم حمیدی نیک از قم ، محمدرضا صفری از گیلان ، محمدحسن حسن زاده از یزد ، مهدی غلام نژاد از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان رضوی، رضا نجیبی از فارس، هادی اسفیدانی از خراسان رضوی، هادی موحد امین از تهران، مسعود نوری از تهران، جواد رفعتی از قزوین، فواد مولودی از کردستان، جعفر علیدوست از آذربایجان غربی، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت می کنند.

روز پنج شنبه و در نوبت بعدازظهر این روز تا زمان اذان مغرب نیز به ترتیب ، رسول تمجید از اردبیل ، محمدرضا زینلی از اصفهان ، سیداحسان ابطحی از بوشهر ، روح الله جمامی از تهران، جواد هاشم زاده از فارس، محمد جماله از بوشهر، کاظم آذرپیرا از خوزستان، مهدی شایق از یزد، ابوالفضل شکیبا از خراسان شمالی، محمدحسن موحدی از تهران، مهدی خدیبی از چهارمحال و بختیاری، حسن احمدی زاده از اصفهان، سیداحمد مقیمی از مازندران، امیر لعل اول از خراسان رضوی، مجتبی محمدبیگی از تهران، سیدحمیدرضا مقدسی از قم، محمد آشوری از لرستان، حسین دستجردی از بزد، جواد سلیمانی از تهران به تلاوت خواهند پرداخت.

در ادامه این روز و در نوبت بعد از اذان مغرب نیز به ترتیب بابک اشرافی از آذربایجان غربی، محمدرضا تقانی از البرز، محمدرضا احدی از سیستان و بلوچستان، وحید نظریان از کرمانشاه، وحید وحیدنیا از سمنان، هادی خانی از قم، رسول دوست محمدی از کرمان، ابراهیم عبدی از آذربایجان شرقی، علی محمدپور از مازندران، علی شعبانی از قزوین، سیدمصطفی حسینی از قزوین آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت می‌کنند.

همچنین در رشته قرائت ترتیل نیز ۵۴ شرکت کننده حضور دارند که رقابت خود را طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مرحله مقدماتی برگزار می‌کنند.

در این رشته و در روز چهارشنبه افراد زیر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
 
حسین رفیع پور از گیلان، رسول شاهسون از چهارمحال و بختیاری، مجید عنان پور از تهران، ابوالفضل زیبایی از گیلان، علی فغانی از خراسان جنوبی، روح الله آقایی از قم، سیدعلیرضا میرجلیلی از یزد، علی قنبری از زنجان، محمدرضا عباسیان از تهران، محمدمصطفی لو از گلستان، رضا حسنی از خراسان رضوی، مجید شمخانی از همدان، محمدسعید ساری اصلانی از کرمانشاه، عبدالرحمن نیکخواه از هرمزگان، رعد آلبوغبیش از خوزستان، عبدالامام حمادی از خوزستان، محمدجواد جاوری از تهران، عمار حاتمی از خوزستان، حسن پورحسینی از کهگیلویه و بویراحمد، محمد عربان از لرستان، محمدرضا رجبی شاد از قزوین، بهنام رحمانی از اردبیل، حیدر چینی ساز از قم، محمدصفایی از مازندران، امیرمحمد مرادی از البرز، سیدحامد حسینی از خراسان رضوی، محسن خزایی از البرز، ابوالقاسم رحیمی از خراسان شمالی، محمد خسرویان از کرمان، همچنین از روز پنج شنبه نیز سایر شرکت کنندگان در این بخش رقابت خود را برگزار می‌کنند که عبارتند از؛ احسان محمدی از خراسان رضوی، مهیار قاسمی از مرکزی، سیدحجت ترحمی از خراسان رضوی، جواد پوربحرانی از فارس، محمدجواد نصیری از اصفهان، همایون کشاورز از کردستان، محد خلف زاده از قم، حمید فلاح از سمنان، جواد مختاری از بوشهر، مهدی حیرپناه از آذربایجان شرقی، حسین غلامی پور از سیستان و بلوچستان، محمد محمدی از آذربایجان غربی، حسین نصر از اصفهان، منصور ندرلو از زنجان، ناصر بهارلو از اصفهان، بهزاد صادق زاده از اردبیل، رحیم شریفی از خوزستان، رحمان رضایی از گیلان، مصطفی شایق از یزد، محمدرضا فتوحی از آذربایجان غربی، محمدحسین ربیعیان از تهران، سعید ترکمان دهنوی از مازندران، حمیدرضا اسکندری از فارس، محمدمهدی انگالیان از بوشهر و رضا سلطانی از آذربایجان غربی می باشند.

یادآور می‌شود ، سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز ۲۵ مهر ماه آغاز شده و تا روز هفتم آبان ماه ادامه دارد. رقابت های بخش آقایان ابتدای آبان ماه پایان می یابد.
 
 
 
 
 

 

رونمایی از سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی اوقاف
 
 
تابناک /  نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسینی ، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی در این نشست خبری با اشاره به اینکه تاکنون سه روز از برگزاری مسابقات پشت سر گذاشته شده است ، گفت: تجمیع مسابقات سراسری قرآن در همه رشته‌ها تصمیمی بود که سال گذشته در جلسه معاونان فرهنگی سازمان اوقاف که در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه برگزار شد ، اتخاذ شد در آن جلسه به دلایل مختلف بر تجمع مسابقات تأکید شد.
 
وی با تأکید بر اینکه در آن جلسه مقرر شد تا مسابقات دوره سی و نهم را اولاً به صورت تجمیع و دوماً برگزاری مجزا در بخش بانوان و آقایان ، برگزار کنیم افزود : در این دوره موفق شدیم تا هر دو تصمیم اتخاذ شده در سال گذشته را عملیاتی کنیم ، علاوه بر این از سال گذشته تغییراتی همچون سطح‌بندی برگزیدگان در نظر گرفته شده بود در این دوره با توجه به جلساتی که برگزار شده است این سطح‌بندی به صورت کامل‌تری به کار گرفته می‌شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد : امسال برای دومین سال رشته دعاخوانی را همزمان با مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار کردیم ، این رشته با توجه به جذابیت هایی که دارد،می‌تواند در ادوار آینده حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته باشد و نگاه‌های بیشتری را به سمت خود جذب کند.
 
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست خبری با اشاره به اینکه تلاش شده است تا مسابقات سراسری قرآن یک سیر تکاملی را طی کند ، اظهار کرد : امسال ویژه ترین اتفاق همان فراهم کردن بستر رسانه ای برای پخش مسابقات است، علاوه بر حضور تیم‌های مختلفی که سعی دارند در برنامه‌های تحلیلی و کارشناسی به تحلیل مسابقات بپردازند، در روزهای آینده شاهد برنامه های تحلیلی بیشتری خواهیم بود.
 

 
وی خاطرنشان کرد : امسال به لحاظ بصری شاهد فعالیت ویژه‌تری هستیم و امیدواریم این مسابقات به صورت هر چه زیباتر برگزار شود، رقابت‌ها در بخش آقایان روز یکم آبان ماه پایان می یابد و بعد از آن نیز شاهد رقابت ها در بخش بانوان هستیم امیدواریم با این کار بتوانیم معرفی خوبی از توانمندی های قرآنی بانوان داشته باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برگزاری متفاوت مسابقات در بخش معارف اشاره کرد و افزود : برگزاری مسابقات در بخش معارف امسال برای دومین سال است که به این سبک و سیاق برگزار می‌شود. در ادوار قبل از آن به صورت کتبی برگزار می شد و خوشحال هستیم که توانسته ایم تنوع و جذابیت خاصی را در این رشته ایجاد کنیم.
 
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جانبی هم در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است، بیان کرد : یکی از اتفاقات شیرین این دوره از مسابقات حضور چهره های برجسته قرآنی کشورمان در استان گیلان است ، به طوری که در هیچ وقت دیگری این تعداد از اساتید قرآنی به صورت یکجا در این استان حضور نخواهند داشت. در این دوره از مسابقات ۴۰ داور در بخش آقایان، ۴۰ داور در بخش بانوان و حدود ۲۰ استاد قرآنی نیز برای برگزاری کارگاه های آموزشی و محافل انس با قرآن کریم دعوت شده است.
 
 

 
وی خاطرنشان کرد: برای این دوره از مسابقات ۱۳۰ محفل انس با قرآن در نظر گرفته شده است که ۶۰ محفل آن در دهه محرم برگزار شد و ۷۰ محفل دیگر نیز در زمان برگزاری مسابقات برگزار می شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور قرآنی همچنین در مورد تعداد شرکت کنندگان رشته های حفظ و قرائت این دوره از مسابقات عنوان کرد: در رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم هر کدام ۶۵ نفر، رشته حفظ ۲۰ جزء ۵۰ نفر، رشته حفظ ۱۰ جزء، ۳۰ نفر و رشته ترتیل نیز ۵۰ نفر حضور دارند.

حسینی در بخش پایانی صحبت های خود ، از رونمایی سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با اختتامیه بخش سوم مسابقات سراسری قرآن خبر داد و گفت : این سند با برگزاری جلسات مختلف و با مشارکت اساتید طراز اول تنظیم شده است ، این سند بسیار جامع و متعالی است که منجر به توسعه هرچه بیشتر فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
پایان دومین بخش مسابقات سراسری قرآن/ تجلیل از پیشکسوتان گیلانی
 
 
تابناک / مراسم اختتامیه بخش دوم سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته های معارف ، اذان و ابتهال شامگاه امروز ۲۷ مهرماه در سالن جام جم مجتمع زیباکنار برگزار شد . در ابتدای این مراسم آیاتی از کلام الله مجید توسط قاسم مقدمی ، قاری بین المللی کشورمان قرائت شد تا این مراسم به صورت رسمی آغاز شود . 
در ادامه نیز کلیپ زیبا و کوتاهی با محوریت مرحوم مؤذن استاد حسین صبحدل پخش شد و پس از آن نفرات برتر رشته اذان تجلیل شدند که عبارت از حسن یوسف خانی از استان آذربایجان غربی ، حامد سلطانی از استان یزد ، جواد مولایی از استان همدان ، مجتبی محمدی راد از استان گلستان و حمیدرضا محمودی از استان مرکزی بودند.
      
در بخش دیگری از این مراسم مهدی قره‌شیخلو ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با حضور در جایگاه به گفت وگو با مجری این مراسم پرداخت، قره‌شیخلو در سخنان خود به بیان برخی خاطرات از سال ۱۳۷۱ که نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن کشورمان بود ، پرداخت.
 

 
وی در ادامه به مقایسه مسابقات در آن سال نسبت به سال‌های اخیر پرداخت و گفت : قاریان ایرانی در این مدت بسیار پیشرفت کرده‌اند که همه اینها به برکت انقلاب و زحمات سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه‌ها بوده است. فضای فعلی با فضای قبل قابل قیاس نیست؛ چرا که هم تجربیات بیشتر شده و هم امکانات افزایش یافته است و همه این موارد در کیفیت مسابقات بسیار تأثیرگذار است.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه در مورد برگزاری مسابقات قرآن در کشور و اثرگذاری‌های آن، خاطرنشان کرد: مسابقات در هر رشته‌ای لازم است ؛ چرا که زمینه‌ای برای شناسایی استعدادها در همان رشته است، یکی از تأثیرات مسابقات این است که ظرفیت ها را در استان‌ها شناسایی می‌کند. در ادامه نیز می‌توانیم از این سرمایه‌ها استفاده کرده و برای آنها برنامه داشته باشیم، زمانی می‌گفتیم فاصله ما از مصر بسیار زیاد است، اما حالا این فاصله نه تنها کم شده، بلکه در برخی موارد، گوی سبقت را از مصری‌ها هم ربوده‌ایم.
 
قره‌شیخلو اذعان کرد : در سطح شهرستان ها جلسات خوبی برگزار می‌شود که باید تلاش کنیم تا در طول سال این جلسات ادامه‌دار باشد. ما به راحتی می توانیم محوریت قرآنی جهان اسلام را به دست بگیریم و از این ظرفیت برای اهداف قرآن و اهل بیت(ع) استفاده کنیم.
 
در ادامه این مراسم از چهار نفر از پیشکسوتان قرآنی استان گیلان تجلیل شد ، فرهاد فلاح پور ، محمد ذات‌پرور ، مهدی ربیعی‌زاده ، ساسان گلبستانی‌فر ، به پاس سال ها تلاش برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در این استان تجلیل شدند.
 
تجلیل از برگزیدگان رشته ابتهال بخش دیگری از این مراسم بود ، در این بخش مهدی محمدزاده از آذربایجان شرقی ، مصطفی قاسمی از مازندران ، احمد راهی مالکی از خوزستان ، سیدسجاد اشرفی از مازندران و حمزه یزدانی‌فر از خراسان رضوی اول تا پنجم شدند
 
 
تجلیل از خانواده شهید سجاد طاهرنیا بخش دیگری از این مراسم بود ، در این بخش همه حاضران در سالن در زمان تجلیل از خانواده این شهید والامقام قیام کردند
قرائت بیانیه هیئت داوران توسط حکیم باشی، بخش دیگری از این مراسم بود. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته معارف ضمن تقدیر از متسابقان و عوامل اجرایی، نکاتی را بیان می‌دارد.
اکنون که در ماه محرم پای به مسابقات گذاشته‌ایم بر پیوند ناگستنی میان قرآن و عترت تأکید نموده و از حضرت حق مسئلت داریم، ما را از این دو منبع بهره‌مند سازد.
 
طی دو سال گذشته شاهد پیشرفت کمی و کیفی رشته معارف در سطح کشور بوده‌ایم، این مهم که در سایه تلاش و همت و کوشش به دست آمده است، ضرورتی است که ما را بر آن می‌دارد تا خواستار تنوع و گسترش رشته های معارفی در بخش هایی همچون ترجمه، تفسیر تدبر و ... باشیم. امید که با چنین تحولی شاهد گسترش بیش از پیش
آن باشیم.
 
نتایج رشته معارف سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن، پایان بخش مراسم اختتامیه دومین بخش مسابقات سراسری قرآن کریم بود. در این بخش حسن فرخی مقدم از آذربایجان غربی، صاحب شریفی از خوزستان، جیریایی از مرکزی، صابر صادقی از کرمانشاه و محمدرضا سوادکوهی اصفهان تجلیل شدند.
 
 
 
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار