مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیروی زیادی در کشور داریم و رسالت دانشگاه علمی - کاربردی نیست که در این حوزه وارد شود چراکه در حال حاضر در کشور نیاز داریم تکنسین‌های توانمند است.
کد خبر: ۳۲۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹ 05 November 2016

سید حسن قاضی عسگر بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: امسال در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی هستیم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم بهتر از گذشته این دانشگاه را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزش‌های عالی، مهارتی کشور سال‌ها پیش تدوین و اهداف آن مشخص شده است افزود: یکی از اهداف این نظام آموزشی، تأمین نیازهای کشورهای کشور در بخش مهارتی است.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: تربیت نیروهای انسانی ماهر، کارایی و اثربخشی نیرو انسانی، اشاعه فرهنگ کسب‌وکار مبتنی بر دانش، ارتقا منزلت اجتماعی آموزش‌های مهارتی در جامعه، توسعه کمی و کیفی آموزشی‌های مهارتی مبتنی بر آموزش‌های کاربردی و ایجاد هماهنگی میان نظام آموزش‌های مهارتی با سایر نظام‌های آموزشی از جمله اهداف نظام مهارتی کشور است.

قاضی عسگر با اشاره به نظام‌های آموزشی کشور بیان داشت: یکسری از آموزش‌های کشور، آموزش‌های آکادمیک هستند که در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های نظری شاهد آن هستیم یکسری از آموزش‌های کشور نیز، آموزش‌های مهارتی هستند که در هنرستان‌ها، مراکز کار و دانش و سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شوند.

وی آموزش‌های مهارتی کشور را به دو دسته آموزش‌های مهارتی عالی و آموزش‌های مهارتی عمومی تقسیم کرد و ادامه داد: در بخش آموزش‌های مهارتی عمومی هنرستان‌ها، مراکز کار و دانش و سازمان فنی حرفه‌ای فعالیت دارند و در بخش آموزش‌های مهارتی عالی نیز دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور تعداد بسیار زیادی نیرو تحویل جامعه دادند که از مهارت‌های لازم برای کارآفرینی و ورود به بازار کار برخورد نیستند تصریح کرد: یکی از وظایف دانشگاه علمی و کاربردی این است که به این افراد مهارت‌های لازم را ارائه دهد و در کنار آن، افرادی را نیز که صرفاً به صورت مهارتی کار کرده‌اند را نیز جذب کرده و مبانی علمی مهارتشان را آموزش دهد.

قاضی عسگر در ادامه با مقایسه آموزش‌های علمی کاربردی با آموزش‌های کلاسیک خاطرنشان کرد: آموزش‌های علمی و کاربردی تقاضامحور است در حالی که آموزش‌های کلاسیک عرضه محور هستند.

وی ادامه داد: آموزش‌های علمی کاربردی حول موضوعات شغلی هستند در حالی که آموزش‌های کلاسیک حول موضوعات عملی هستند، موضوع آموزش‌های علمی کاربردی برخاسته از نیازها و موضوع آموزش‌های کلاسیک بر اساس نظریات است.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه آموزش‌های علمی کاربردی به جزئیات می‌پردازند، بر توانایی تکیه داشته و به دنبال شناخت فناوری هستند گفت: آموزش‌های کلاسیک به کلیات می‌پردازند و بر دانایی تکیه می‌کنند و کسب دانش مقصد آن‌هاست.

وی با بیان اینکه افرادی که تحت آموزش‌های علمی کاربردی قرار می‌گیرند افرادی دست به آچار خواهند شد خاطرنشان کرد: در آموزش کلاسیک تئوری و کار آزمایشگاهی در محیط دانشگاه است و افراد آموزش‌دیده در نهایت دست به قلم خواهند شد.

قاضی عسگر با بیان اینکه حدود 70 درصد دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی اشتغال به کار دارند گفت: در دانشگاه علمی کاربردی 717 شغل به رشته تحصیلی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه 336 دوره تک پودمان (دوره‌های کوتاه‌مدت 160 تا 480) در این دانشگاه برگزار می‌شود اظهار داشت: دانشگاه علمی و کاربردی استان اصفهان دارای 49 مرکز در سطح استان است که از این تعداد 8 مرکز وابسته و 35 مرکز تحت نظارت هستند.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تعداد رشته‌های فعال دانشگاه علمی کاربردی استان را 217 رشته عنوان کرد و بیان داشت: 37 درصد از دانشجویان این دانشگاه در استان در مقطع کاردانی حرفه‌ای، 26 درصد در مقطع کاردانی فنی، 20 درصد در مقطع کارشناسی حرفه‌ای و 17 درصد در مقطع مهندسی فناوری در حال تحصیل هستند.

قاضی عسگر تعداد کل دانشجویان این دانشگاه در استان را 26 هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: 32 درصد دانشجویان در رشته‌های صنعتی، 21 درصد در رشته‌های فرهنگ و هنر، 45 درصد در رشته‌های مدیریت و خدمات اجتماعی و 2 درصد در رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند.

وی سیستم آموزشی این دانشگاه را بسیار انعطاف‌پذیر دانست و تصریح کرد: با توجه به امکان تغییر رشته در تابستان برای دانشجویان و همچنین امکان انصراف از تحصیل و شروع رشته جدید می‌توان علائق دانشجو را کشف کرد.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان یکی دیگر از مزیت‌های این دانشگاه را ارائه درس کاربینی درترم اول عنوان کرد و بیان داشت: در این دانشگاه دانشجویان درترم اول به مدت 16 ساعت عملی و 16 ساعت نظری با آینده شغلی خود به صورت مستقیم و حضور در محل آشنا می‌شوند که این موضوع باعث خواهد شد دانشجویان نسبت به رشته خود با واقع‌بینی بیشتر تصمیم بگیرند.

قاضی عسگر در ادامه از پذیرش مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این دانشگاه خبر داد و افزود: بر این اساس علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در مقطع کاردانی تا 19 آبان و در مقطع کارشناسی تا 30 آبان ماه فرصت خواهند داشت.

وی پیرامون رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه گفت: در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیروی زیادی در کشور داریم و رسالت دانشگاه علمی کاربردی نیست که در این حوزه وارد شود چراکه در حال حاضر در کشور نیاز داریم تکنسین‌های توانمند است.

مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان پیرامون اقدامات این دانشگاه در جهت تبدیل ایده به محصول بیان داشت: 3 مرکز رشد داریم که این مراکز همان کاری را که شهرک علمی تحقیقاتی انجام می‌دهد، بر عهده دارند، افراد می‌توانند ایده‌های خود را در این مراکز مطرح، ارزیابی و سرانجام به محصول تبدیل کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار