مسافران از بدو ورود به میدان «72 تن» تا نشستن روی صندلی اتوبوس همیشه در حلقه‌ای از مردهایی با پوشش‌ها و رفتارهای متفاوت محاصره می‌شوند؛ اما در نهایت یکی از همین‌ها که فریاد می‌زنند «تهران ـ ترمینال جنوب»؛ «تهران ـ آزادی» موفق می‌شود مسافر را به راننده بسپارد.
کد خبر: ۳۲۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 13 November 2016
به گزارش تابناک قم، پیرمرد لاغر و سبزه با صدای لرزان و گام‌های کوتاه چند بار مسیر را بالا و پایین می‌کرد و می‌گفت: «تهران ـ ترمینال جنوب»، «تهران ـ آزادی». هر از گاهی هم سراغ عابران منتظر در حاشیه جاده می‌رفت در حالی که با لُنگ چرک‌مرده‌اش عرق از پیشانی پاک می‌کرد. سراغ چند پسر جوان رفت و از آن‌ها پرسید ترمینال جنوب می‌روند؟ مسافران بی‌توجه به او سری تکان دادند و «نه» بی‌حوصله‌ای می‌گویند و به او پشت می‌کنند. دوباره به راهش و کارش ادامه می‌دهد. 

این تلاش‌ها اما، چندان بی‌نتیجه هم نیست گه‌گاه چند نفری را به سمت مسافربرهای شخصی ابتدای اتوبان هدایت می‌کند و عده‌ای دیگر را به شاگرد راننده اتوبوس‌های عبوری می‌سپارد.

راننده‌ها این افراد را به اسم «دلال مسافر» می‌شناسند. کار این دلالان هدایت مسافران اتوبوس‌ها و گرفتن پورسانت است. به ازای هر تعداد مسافر هزار تومان و گاهی کمتر از راننده‌ها پول می‌گیرند.

مسافران از بدو ورود به میدان «72 تن» تا نشستن روی صندلی اتوبوس همیشه در حلقه‌ای از مردهایی با پوشش‌ها و رفتارهای متفاوت محاصره می‌شوند؛ اما در نهایت یکی از همین‌ها که فریاد می‌زنند «تهران ـ ترمینال جنوب»؛ «تهران ـ آزادی» موفق می‌شود مسافر را به راننده بسپارد.

در واقع اگر روزگاری مسیرتان به میدان 72 تن خورد و قصد سفر به تهران را داشتید در صورت همراهی با یکی از همین‌ها که فریاد می‌زنند تا مسافر جذب کنند در واقع می‌توان گفت «شما در دام یک دلال مسافر افتاده‌اید.»

البته لزوماً وجود این دلال‌ها برای مسافران آسیب و زیانی به همراه ندارد؛ حداقل برای مسافران اتوبوس‌ها. اما حقیقت این است که جلوه‌ای ناخوشایند از پیشانی و ورودی شهری فرهنگی‌مذهبی برای مسافران و گردشگران به نمایش می‌گذارد. جلوه‌ای که وقتی فردی غریب وارد قم می‌شود ورودی قم را میدانی با معتادان فریادگر و گاهی بدرفتار می‌بیند که دائم مسافر را احاطه می‌کنند.

اگرچه چندی پیش مسئولان پایانه‌های شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه از ساماندهی این میدان و راه‌اندازی پایانه موقت خبر دادند؛ ظواهر امر نشان می‌دهد به هزارویک علت این طرح با توفیق همراه نبوده است. قدیمی بودن اتوبوس‌ها، رسیدگی نکردن به اقدام غیرقانونی مسافربرهای شخصی و اتوبوس‌های عبوری، اولویت نداشتن ساماندهی این میدان برای مسئولان حداقل دلایلی است که می‌توان برای این میدان برشمرد.

در نهایت این‌که شاید مسئولان عزم و اراده‌ای برای رفع مشکل این میدان نداشته باشند اما راه حلی جز بیدار کردن مسئولان استان نیست؛ مسئولانی که اگر حداقل یک بار به خودشان زحمت بدهند و با وسایل نقلیه عمومی مسیر قم ـ تهران، قم ـ اراک، قم ـ کاشان، قم ـ اصفهان، قم و 17 استان دیگر را طی کنند عزمشان را برای ساماندهی این میدان بی‌سروسامان جزم خواهند کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار