بررسی روزنامه های اصفهان در شنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون، از هر چهار ازدواج اصفهانی ها، یکی به طلاق منجر می شود، اینکه همه کنکوری ها 
به دانشگاه‌ می روند پرداختند.
کد خبر: ۳۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 09 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون، از هر چهار ازدواج اصفهانی ها، یکی به طلاق منجر می شود، اینکه همه کنکوری ها 
به دانشگاه‌ می روند پرداختند.


http://www.zayanderoud.com/PaperPhotos/1394/2/19/1/1.jpg
روزنامه زاینده رود به نقل از معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان نوشت: گسستگی ازدواج‌ها در كشور به 20 الی 25 درصد رسیده است و سالانه 50 هزار نفر مطلقه زیر 30 سال شامل مردان و بانوان جوان داریم.
به گزارش زاینده رود به نقل از ایسنا، محمود گلزاری با اشاره به ویژگی‌های زندگی سالم از دیدگاه قرآن و اهل بیت اظهار داشت: مساله خانواده در جهان مدرن امروز تبدیل به یک چالش اساسی شده است؛ برخی آینده پژوهان غربی بر این عقیده هستند که در گذر سنت به مدرنیته بروز تغییر و تحولات ناگهانی در تمام جنبه‌های زندگی بشر از جمله بنیان خانواده امری ملزوم و اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: در باور این اندیشمندان خانواده در دنیای مدرن از حالت گسترده و سنتی خود خارج شده و کارکردهای قدیمی و سلسله مراتبی خود را از دست می‌دهد و در عمل به واحدهای کوچکی تبدیل می‌شود که در آن مردان تنها موتور محرک اقتصادی نیستند و زنان نیز از وظایف اصلی فرزند آوری و فرزند پروری فاصله گرفته‌اند.
پدران خانه دار و مادران شاغل
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پدران خانه دار و زنان شاغل و درس خوانده، از جمله اقتضائات عصر جدید است؛ دنیایی که در آن خانواده‌ها با گذر از فرهنگ‌های گذشته وظایف تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود را به شکل قابل توجهی به دولت‌ها واگذار کرده‌اند و از این طریق به خود کوچک سازی روی آورده‌اند.
گلزاری با تاکید بر اینکه افزایش طلاق، عدم گرایش به ازدواج و گریز از فرزند آوری از جمله مشکلات عمده زندگی مدرن است، گفت: تغییر نقش سنتی زنان و مردان در فرایند زندگی مدرن از یک سو و گرایش بیش از اندازه زنان به تحصیلات تکمیلی و پس از آن اشتغال از سوی دیگر منجر به افزایش تجرد و ترغیب جوانان به شیوه‌های دیگر زندگی با جنس مخالف از جمله ازدواج سپید یا هم‌باشی شده است؛ شیوه‌ای که در آن افراد بدون هیچ گونه تعهد جدی و قانونی یک هم زیستی توأم با روابط غریزی را با یکدیگر تجربه می‌کنند.
چالش‌های زندگی خانوادگی در ایران
گلزاری درباره چالش‌های زندگی خانوادگی در ایران اظهار داشت: بر خلاف ژاپن که افراد به شکلی قابل تأمل برای مفهوم زندگی خانوادگی به سبک سنتی احترام قائل هستند در ایران، زنان بیشتر به سمت برابر خواهی‌ها، تحصیل و اشتغال گرایش یافته‌اند و گسست نسلی پدران و دختران نیز به معضل افزایش سن ازدواج زنان و روابط فرا زناشویی آن‌ها دامن زده است.
وی با استناد به اظهار نظر برخی روانشناسان ایرانی ادامه داد: به طور متوسط 20 درصد مشکلات خانواده‌های ایرانی طبیعی، 50 درصد محصول زندگی مدرن و 20 درصد ناشی از دخالت سیاست، اخلاق و روان شناسی است. برخی اندیشمندان ایرانی بر این عقیده هستند که خانواده گاه لازم است که با رها شدن در حال خود به تنهایی برای مشکلات خود راه حل بیابد.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آمار بروز طلاق در ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چه آمار متوسط طلاق در سطح شهرهای کشور 20 درصد است؛ اما این رقم در کلان شهرها گاه به 30 درصد نیز می‌رسد؛ 15 درصد طلاق‌ها عمدتا در سال اول ازدواج رخ می‌دهد و در اصفهان به طور خاص از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود.
طرح‌های میلیاردی بي‌نتيجه
گلزاری، با زیر سوال بردن طرح‌های میلیاردی برخی استان‌ها برای پایدار سازی بنیان خانواده ادامه داد: با وجود اينكه اجرای این طرح‌ها در عمل هیچ تغییری در کاهش آمار طلاق ایجاد نکرده است؛ اما طرحي مانند «خانواده پایدار» مجددا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و برای اجرا سازی در استان‌های کشور در حال بررسی‌های کارشناسی است. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه خانواده قابلیت اصلاح بحران‌های خود را دارد، گفت: علم روان شناسی در آستانه هزاره سوم میلادی نحله جدید روانشناسی مثبت را مطرح ساخته است؛ رویکردی که رشد انسان و ارتقا هیجانات و صفات او را وابسته به زندگی در یک خانواده مستحکم و پویا می‌داند؛ زندگی یک بنیان فطری است که قابلیت اصلاح و احیای خود را دارد؛ خانواده مانند دینی است که می‌تواند خود را دوباره زنده کند و به سرانجام برساند.
گلزاری با اعتقاد به اینکه بحران‌های زندگی مدرن یک جبر مارکسیستی برای رها کردن شرایط سخت نیست، ادامه داد: افراد باید با تکیه بر «ثقلین» با اقتضاعات زندگی مدرن رو به رو شوند و برای مشکلات پیش روی خود راه حل‌های اصولی بیابند.
وضعیت غم‌انگیز جوانان
وی همچنين با بیان اینکه وضعیت کنونی جوانان در جامعه غم‌انگیز است، اظهار کرد: افراد در سنين 15 تا 30 سال را جوان می‌نامیم و در حال حاضر در ایران سه میلیون نفر در این گروه سنی قرار دارند که نه شاغل و نه ازدواج كرده‌اند. 15 درصد میانگین نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان است كه این نرخ در برخی مناطق به بالای 25 تا 30 درصد نیز رسیده است و نشان دهنده لزوم توجه به اشتغال زايي براي جوانان است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با بيان اينكه مسایل فرهنگی، تحریم‌ها و زیرساخت‌های کشور عوامل عمده بیکاری است، اضافه کرد: در كشور 11 میلیون نفر در گروه سنی 20 تا زیر 35 سال در سن ازدواج قرار دارند که برخی از آنها حتي شاغل نیستند. معمولا 35 سال تا 50 سال را سن ازدواج با تأخیر و 50 سال به بالا را تجرد قطعی مي‌نامند که این آمار از سال 1380 تا 1393 رشد داشته و این نشان می‌دهد که جامعه در آینده به سمت پیری خواهد رفت.
گلزاری، به مساله خانواده‌ها و ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: دوران بعد از عقد به سه دسته بالندگی، آشفتگی و گسستگی تقسیم مي‌شود که متاسفانه گسستگی ازدواج‌ها به 20 الی 25 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که از هر پنج ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق در ایران وجود دارد. قربانیان اصلی طلاق‌ها جوانان هستند و در حال حاضر 50 هزار نفر مطلقه زیر 30 سال شامل مردان و بانوان جوان وجود دارد.
وی با بيان اينكه انگیزه جوانان برای فرزند آوری بسیار کم شده است و برخی از خانواده‌ها تک فرزند هستند و برخی نیز راغب به فرزند آوری نیستند، ادامه داد: سن پیری کشور 65 سال است و آمار آن در سال‌های گذشته 5/5 درصد بوده است و متاسفانه در سال جدید به شش درصد رسیده است که اگر جامعه به روال کنونی پیش برود این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.
افزايش شاخص خشونت و پرخاشگری در جوانان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به افزایش مصرف اعتیاد در بین جوانان، گفت: اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده و در کنار آن می‌توانیم اینترنت و فضای مجازی را نیز اضافه کنیم که این باعث شده شاخص خشونت و پرخاشگری در بین افراد بالا رود.
گلزاری با بيان اينكه آمار نزاع زندانيان پس از معتادان زنداني در رتبه دوم قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از جوانان که در زندان‌ها مرتکب قتل شده‌اند، هیچ پیشنیه قبلی نداشتند، تنها به دليل عدم مهارت کنترل خشم دست به جنايت زده‌اند. وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در رفتار جوانان، اظهار داشت: جوانان ایران نسبت به دیگر کشورها پاک‌تر هستند و آسیب‌های اجتماعی عمیقی ندارند. خانواده‌ها می‌توانند با محبت و درک جوانان را با فرهنگ و دین پیوند دهند و باعث از بین رفتن مشکلات اجتماعی جامعه و فرزند خود شوند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با بيان اينكه در دوره‌های گذشته از جوانان غافل بوده‌ایم و نتوانستیم از ظرفيت آنها به خوبی بهره‌مند شويم، افزود: همان طور كه آب می‌تواند کشتی را غرق کند و آن را حمل کند جوانان مانند آب برای کشتی این نظام هستند، اگر از توان جوانان به خوبی استفاده کنیم کشتی نظام با سرعت به جلو خواهد رفت. گلزاری گفت: باید از توان جوانان در فعالیت‌های کشور بیشتر استفاده شود؛ زيرا جوانان محافظه‌کاری بزرگ‌ترها را ندارند و روحیه ظلم‌ستیزی و استقلال‌طلبی باعث پیشرفت فعالیت‌ها خواهد شد. اگر جوانان را پاس بداریم می‌توانیم از قدرت‌های بسیار آنها استفاده کنیم.
http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

روزنامه نصف جهان در گزارش امروز خود تأکید کرد: چهارباغ اصفهان بسته شد.

‌احداث ايستگاه هاي مترو در محدوده چهارباغ كار خودش را كرد تا بالاخره بخشي از اين خيابان به روي خـودروهـا بستـه شـود. حـالا اتـومبيـل ها بايد به مدت يكسال از مسيرهاي موازي اين خيابان حركت كنند تا مترو راه خود را پيدا كند. اكنون از خيابان كوآلالامپور تا ميدان انقلاب در محور غربي چهارباغ بسته شده. به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان اين موضوع با هماهنگي كامل سازمان ميراث فرهنگي و زيــر نـظــر كــارشـنــاســان مــربــوطــه انجـام شـده اسـت و شـهـرونـدان بـايـد از مـحـورهـاي مـوازي نـظـيـر خـيـابـان آيـت‌ا... شمـس‌آبـادي و خيـابـان بـاغ گلـدستـه عبور و مرور كنند.

بحث بسته شدن محدوده ميدان انقلاب در چهارباغ براي تكميل ايستگاه مترو در حالي اتفاق مي افتد كه از سال گذشته احداث ايستگاه ميدان امام حسين (ع) هم آغــاز شــده اگـرچـه ايـن روزهـا بـه واسطـه كشـف آثـار تاريخي كارها متوقف شده و همين موضوع طولاني شدن عمليات راه اندازي مترو را در پي داشته است. ‌

اكنون اين سئوال پيش مي آيد كه بسته شدن بخشي از چهارباغ در محدوده ميدان انقلاب به روي خودروها با وجود ترافيك زيادي كه در محور مركزي اصفهان و به خصوص در مركزي ترين نقطه شهر وجود دارد، چه درد سرهايي را براي عبور و مرور وسايط نقليه ايجاد مي كند؟

‌n‌ محدوديت در خيابان تاريخي ‌

مــوضــوع افــزايــش تـرافـيـك در خـيـابـان هـاي مـوازي چهـاربـاغ شـامـل آمـادگاه و شمس آبادي كه به عنوان خـيـابـان هـايـي محسوب مي شوند كه مركز پزشكان، داروخانه ها و مراكز درماني در آن قرار دارند و روزانه خيل زيادي از ماشين ها را در خود تحمل مي كنند و اكنون قرار است بار اضافه اي را هم به دوش بكشند، يك موضوع كاملاً جدي محسوب مي شود. عليرضا صـلــواتـي مـعـاون حـمـل و نـقـل و تـرافـيـك شـهـرداري اصفهان در گفتگو با نصف جهان دراين باره مي گويد: <بـه هـر حـال اتفـاقـي كه قرار است بيافتد، محدوديت عبور و مرور خودروها در بخشي از چهارباغ است كه در نتيجه شلوغي و ترافيك بيشتر را هم به دنبال دارد،اما ايـنكـه چكـار كنيـم تبعـات ايـن مـوضـوع را بـه حـداقـل برسانيم اين پيشنهاد را بايد به شهروندان بدهم كه بايد سفرهاي غيرضروري خود را كم كنند و از محورهاي جايگزين استفاده كنند.> ‌

او در مورد وضعيت خيابان آمادگاه به عنوان شلوغ ترين خيابان اصفهان و با توجه به محدوديت هاي ايجاد شده در چهارباغ هم مي گويد: <در اين خيابان پاركينگ هاي خوبي احداث شده تا از بار خيابان كاسته شود و در اين خـيــابــان مـا ديگـر چيـزي بـه نـام پـارك دوبلـه نـداريـم و توقف ها معمولاً لحظه اي انجام مي شود تا بار ترافيكي كمتري را در اين خيابان ايجاد كند. >

‌مقررات الكترونيكي ‌

صـلــواتــي ادامــه مــي دهــد: <تــا يكمـاه آينـده نيـز بحـث زوج و فرد كردن خيابان ها به شكلي جدي تر و به صــورت الـكـتــرونـيـكــي بــا هـمـكـاري پليـس راهـور انجام مي شود و دخالت انساني به حداقل مي رسد. به نظر من اين تدابير مي تواند كمي از پيامدهاي بسته شـدن يـكـسـالـه بـخـشـي از محور چهارباغ را مرتفع كند.> ‌

معاون شهرداري اصفهان در مورد زمزمه هاي بسته شـدن كـامـل چـهـاربـاغ با ورود مترو به شهر يادآور مي شود: <فعلاً تا زماني كه مترو راه اندازي نشده اين موضوع منتفي است چرا كه اعتقاد داريم اقدامات ترافيكي بايد گام به گام انجام شده و آمادگي پذيرش اجتماعي ايجاد شود.>




روزنامه نسل فردا در خبری به اینکه همه کنکوری ها 
به دانشگاه‌ می روند، نوشت: شرایط پذیرش و قبولی شرکت کنندگان در آزمون امسال برای ورود به دانشگاه‌ها کاملا محیا شده است.حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور پیش‌بینی کرد: از آنجا که گنجایش دانشگاه‌های کشور یک ونیم میلیون نفر است با تعداد کنونی شرکت کنندگان همه آنها در آزمون ورود به دانشگاه‌ها قبول می شوند.حسین توکلی با اعلام این که آمار شرکت کنندگان کنکور امسال کاهش یافته است افزود : شمار شرکت کنندگان در آزمون سراسری پارسال یک میلیون و 31 هزار و 382نفر بود درحالی که امسال 887هزار و 845 داوطلب در آزمون سراسری 94 شرکت کرده اند.او گفت: این خبر خوشی برای داوطلبان به خاطر شانس بیشتر آنها در قبولی است.مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: چهل و پنجمین آزمون سراسری کشور روزهای 21 و 22خرداد امسال برگزار می شود و نتایج آزمون سراسری هفته اول مرداد بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.
حسین توکلی گفت: در کنکور ریاضی فنی امسال گنجایش دانشگاه‌های کشور 250 هزار نفر است اما فقط 181هزار و 499داوطلب در کنکور شرکت کرده اند و در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز که در سه سال گذشته در مقایسه با رشته علوم انسانی شرکت کننده بیشتری داشته است پارسال 522هزار داوطلب و امسال 497هزار نفر شرکت کرده اند.او گفت: درگروه علوم انسانی نیز 180 هزار نفر ودرگروه هنر 10 هزار و 700نفر، داوطلب ورود به دانشگاه‌ها در آزمون سراسری امسال هستند.








http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/01/16/image/1.jpg?itok=4izl70WChttp://www.esfahanemrooz.ir/ads/nimrooz05-L-1.jpg
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار