استان قم حائز 2 عنوان «رتبه دوم چاقی در کشور» و «رتبه پایین و مشارکت 11 درصدی مردم قم در ورزش همگانی» است، دو رتبه‌ای که سلامت یک میلیون و 200 هزار نفر مردم قم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۳۳۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 21 November 2016
به گزارش تابناک قم، گوشه‌ای از خیابان روی جدول نشسته و قفسه سینه‌اش را گرفته است، 45 سال بیشتر ندارد اما شبیه پیرمردهای 60 ساله است، با کوچک‌ترین پیاده روی راه نفسش تنگ می‌شود،100 کیلوگرمی وزن دارد و توان حمل این بار سنگین را از دست داده است، فشار خون، قند، تنگی نفس و چندین و چند مشکل دیگر این روزها گریبانگیرش شده و امانش را بریده‌اند، باید ورزش کند اما توان ورزش هم ندارد، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کرد پیر شده و توانش را از دست داده است، این‌ها حال و روز آینده نه چندان دور جوانان امروز است.

استان قم حائز 2 عنوان «رتبه دوم چاقی در کشور» و «رتبه پایین و مشارکت 11 درصدی مردم قم در ورزش همگانی» است، دو رتبه‌ای که سلامت یک میلیون و 200 هزار نفر مردم قم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.این تهدید وقتی خطرناک‌تر می‌شود که هر روز شاهد سبز شدن بیشتر مراکز عرضه فست فود در خیابان‌های شهر هستیم. رشد قارچ گونه فست فودها در قم تا جایی سرعت یافته که استاندار قم هم واکنش نشان داده و این مسأله را نگران کننده خوانده است.

رشد قارچ گونه فست فود

استاندار قم در همایش روز جهانی غذا امسال آمار مراکز عرضه فست‌فود در شهر قم را نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: آمارهای موجود در مورد وضعیت چاقی و پرخوری در استان قم نگران کننده است که استفاده ازغذای ناسالم در ایجاد این وضعیت نقش موثری داشته است.

فرهنگ سازی راهکاری است که «سید مهدی صادقی» برای سرو سامان دادن به وضعیت تغذیه مردم ارائه کرد و افزود: حدود 80 درصدی بیماری‌ها مرتبط با مسائل گوارشی و غذاست که اگر تغذیه ناسالم توسط خود مردم کنترل شود می‌توان از بخش زیادی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

صادقی بر لزوم افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های این مراکز هم تأکید کرد و گفت: علاوه بر این نظارت‌ها افراد باید با خود مراقبتی در مورد غذایی که استفاده می‌کنند اطمینان حاصل کرده و از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنند.

342 مرکز عرضه فست فود

استاندار قم در حالی از رشد سریع مراکز عرضه فست‌فود در قم ابراز نگرانی کرده بود که اظهارهای مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز تأییدی بر این مدعاست. بر اساس آماری که «احمد ذاکری» ارائه کرده است 342 مورد پروانه عرضه فست فود صادر شده است و برای تعداد زیادی از واحدهای صنفی مجوز فعالیت به عنوان فست‌فود صادر شده است.

ذاکری نیز بر نظارت بر این مراکز تأکید کرده و از اتخاذ سیاست‌های سخت گیرانه با همکاری مرکز بهداشت برای صدور مجوز خبر داد که با هدف جلوگیری از گسترش غذاهایی که به سلامت مردم آسیب می‌رسانند انجام می‌شود.

غذاهای انگشتی، تهدیدکنندگان سلامتی

خود مراقبتی در حالی از سوی مسئولان به عنوان راهکار اصلی برای جلوگیری از گسترش فست فود به عنوان غذای رایج مطرح می‌شود که حتی آگاهی مردم در این زمینه نیز به حد کافی نیست.

«علی اکبر حق ویسی»، کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم با ارائه تعریفی از غذاهای فست فودی اظهار کرد: فست فود غذاهای آماده‌ای هستند که معمولاً بدون استفاده از قاشق و چنگال و به شکل ساندویچ سرو می‌شوند و غذای انگشتی به حساب می‌آیندکه ظاهر و طعم جذابی دارند اما عادت‌های غذایی نادرست مانند پرخوری، کم تحرکی و غذاخوردن سریع را در فرد ایجاد می‌کنند.

به گفته حق ویسی فست فودها از ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، نمک، ادویه جات، شیرخشک، جگر و چربی گاو، گوسفند و مرغ، پسته، قارچ، پنیر، نیتریت‌ها، نیترات‌ها و فسفات‌ها تشکیل شده‌اند.

آن طور که کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اظهار کرد: مشکل بزرگ فست فودها هم همین نیتریت‌ها و نیترات‌هاست، به این صورت که نیترات و نیتریت سدیم به عنوان نگهدارنده به سوسیس وکالباس اضافه می‌شوند و به علت خاصیت ضد باکتریایی مانع رشد باکتری‌های خطرناکی مانند کلستریدیوم بوتولیتوم می‌شوند و ترکیبشان با عناصر دیگر رنگ صورتی در سوسیس و کالباس ایجاد کرده و به آن ظاهری تازه می‌بخشد اما در بدن به ماده‌ای سرطان زا به نام نیتروزامین تبدیل می‌شود که در تولید تومورهای وخیم بسیار مؤثر است، سرطان‌های معده و روده اخیراً اغلب به همین دلیل استفاده از غذاهای کنسرو شده و به ویژه غذاهایی است که به شیوه‌ای غیر استاندارد تهیه می‌شوند.

سوغات‌های فست فود

حق ویسی به عوارض ناشی از غذاهای آماده هم اشاره کرد و گفت: چاقی و اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال‌های گوارشی و کبد از عوارض مصرف این مواد است، علاوه بر این این غذاها از اسید چرب اشباع بالا برخوردارند که در دراز مدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

وی معتقد است نوشابه‌های گازداری که به همراه فست‌فود مصرف می‌شود حاوی مواد شیمیایی، اسیدی وقند است به همین دلیل موجب شیوع چاقی و اختلال در هضم و جذب مواد مغذی غذاها در دستگاه گوارش می‌شوند و به دلیل داشتن اسید فسفریک سبب کاهش جذب کلسیم مواد غذایی شده و در ایجاد پوسیدگی دندان و پوکی استخوان نقش دارند.

به اعتقاد حق ویسی، کودکان، نوجوانان و جوانان و مادران باردار بیش از سایر اقشار در معرض آسیب غذاهای آماده هستند.

وی افزود: با توجه به این‌که کودکان در سن رشد قرار دارند و بیش از سایر رده‌های سنی نیازمند مواد مغذی هستند با مصرف بی رویه غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار از دریافت مواد غذایی لازم برای رشد خود محروم می‌شوند و از طرف دیگر مصرف این مواد زمینه ابتلا به فشار خون و چربی خون بالا و دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین بالاتر را فراهم می‌کند.

رواج الگوی ناسالم تغذیه

در مورد جوانان و نوجوانان نیز آن طور که کارشناس مسئول مرکز بهداشت گفت: استفاده از غذاهای آماده به عنوان یک وعده غذایی سبب می‌شود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و موادمعدنی کمتری دریافت کنند و با توجه به این‌که در سنین رشد و بلوغ هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین بالاتر قرار می‌گیرند.

وی افزود: زنان باردار هم که در معرض افزایش فشار خون حاملگی قرار دارند و نمک و افزودنی‌های فست فود می‌تواند برای این افراد مشکل ساز شود و علاوه بر این بسیاری از این ترکیبات از جمله نیتروزآمین‌ها از جفت عبور می‌کند و احتمال ایجاد تومورهای مغزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

«ایرانیان سالانه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فست فود مصرف می‌کنند» این آماری است که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از میزان مصرف فست فود در ایران ارائه داد.

به گفته«کورش جعفریان » 20 درصد غذای مردم را در سال غذاهای آماده و فست فود تشکیل می‌دهد که به نظر می‌رسد زنگ خطر رواج غذای ناسالم در کشور به صدا درآمده است، آماری که استان قم هم سهمی از آن دارد و به نظر می‌رسد این طور که پیش می‌رود وبا رشد مراکز عرضه فست فود صدای این زنگ خطر بلند و بلندتر می‌شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار