نمایندگان خوزستان انتظار هوراکشیدن مردم را نداشته باشند!
امام جمعه اصفهان گفته است: از صدا و سیما و خبرگزاری ها کسی در جلسه با رهبر معظم انقلاب حضور ندارد و فقط از خود دفتر حضور دارند، اما در این جلسه با رهبر معظم انقلاب صحبت های بسیار خوبی عنوان شد. به طور مفصل درباره مشکلات و بحران آب اصفهان صحبت به میان آمد
کد خبر: ۳۳۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 04 December 2016
تعدادی از نمایندگان خوزستان در مجلس امروز در هنگام سخنرانی رئیس جمهور و در حالی که روحانی درباره موضوع برجام در حال سخنرانی بود در مجلس تجمع کرده و نسبت به انتشار نامه محرمانه ای در خصوص انتقال آب اعتراض کردند که با تذکرات مکرر رئیس مجلس روبرو شدند و پس از وقفه ای کوتاه، سخنرانی روحانی ادامه پیدا کرد.

نامه ای که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده دربرگیرنده ی دو موضوع است؛ انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ که عملیات اجرایی آن از سال72 شروع شده بود و تونل بهشت آباد که در دولت احمدی نژاد مصوب شد و دوسال قبل در شورای عالی آب به دستور روحانی، موضوع احداث تونل منتفی و با کاهش حجم مصوب برای انتقال، مقرر شد انتقال با لوله و صرفا برای مصارف شرب انجام شود و حالا برای اجرای آن درخواست تامین اعتبار شده است.

اگرچه کارشناسان توجیهی برای اجرای طرح های انتقال آب قائل نیستند و معتقدند اجرای طرح های انتقال آب ضمن آسیب رسانی جدی به منبع آبی کشور، محیط زیست را با چالش های جبران ناپذیری مواجه می کند اما نحوه ی برخورد با اینگونه مسائل اگر مناسب و موثر نباشد مشکلی را حل نخواهد کرد.

متاسفانه آنچه در استان خوزستان شاهد آن هستیم اقدامات پراکنده و عمدتا نمایشی و تبلیغاتی است که اثر چندانی ندارد و تا کنون شاهد اتخاذ یک رویکرد منسجم و مبتنی بر دیپلماسی و تلاش های هدفمند برای جلوگیری از طرح های انتقال آب نبوده ایم.

هیچوقت از یاد نمی بریم که در مجلس گذشته(دوره نهم) که بسیاری از زیرساخت های محیط زیستی خوزستان آسیب جدی دید بجز نطق های آتشین نمایشی، تلاش موثری را دیده نمی شد. فصل تصویب بودجه که می شد نمایندگان اصفهان و کرمان از همه ظرفیت های ارتباطی خود در دولت و مجلس برای گنجاندن ردیف های مدنظر خود در بودجه و تصویب آن استفاده می کردند و نمایندگان خوزستان با پوشاندن صورت خود با ماسک و گرفتن عکس های یادگاری و انتخاباتی، موضوع را پیگیری می کردند! بارها سخن از سوال و استیضاح وزیر نیرو می شد اما ...

در همان دوره حتی ردیف مقابله با ریزگردها حذف شد و هیچ طرحی برای احیای تالاب های خوزستان و یا صیانت از کارون در مجلس حتی طرح هم نشد.

از سوی دیگر رایزنی و انسجام نمایندگان در طرح و پیگیری مطالبات مردم استان بویژه با توجه به بروکراسی خاص اداری در کشور را شاهد نبوده و نیستیم و در سوی دیگر میدان نمایندگان دیگر استانها که همزمان با لابی و رایزنی شان با مقامات ارشد دولت(در دولت های مختلف)، در مجلس هم نه با نطق های آتشین و تجمع و زدن ماسک و... بلکه با طرح های مشخص و حضور فعال در جایگاههای مهم کمیسیون های تلفیق بودجه و ...موضوعات شان را دنبال می کنند.

آنچه امروز شاهدش بودیم نه تنها مشکلی از مردم خوزستان حل نمی کند بلکه اقدام عقیم و بدون تاثیر بر فرایند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در دولت و مجلس خواهد بود و لازم است تا نمایندگان خوزستان راه چندبار رفته نمایندگان دوره قبل خود را نروند و از تجارب نمیاندگان دیگر استانها بهره کافی را ببرند. این روش اعتراضات و فریاد زدن و ماسک زدن و...مناسب سازمان های مردم نهاد و منتقدان و غیردولتی هاست و نه نمایندگان مجلسی که خود در متن تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در ساختار حقوقی کشورند!

مروری بر سخنان امام جمعه اصفهان
فراموش نکنیم دیدار چند روز قبل مسئولان و نخبگان استان اصفهان با مقام معظم رهبری را که در آن یکی از مطالبات جدی شان موضوع انتقال آب به این استان بود بگونه ای که امام جمعه اصفهان صراحتا گفت: از صدا و سیما و خبرگزاری ها کسی در جلسه با رهبر معظم انقلاب حضور ندارد و فقط از خود دفتر حضور دارند، اما در این جلسه با رهبر معظم انقلاب صحبت های بسیار خوبی عنوان شد. به طور مفصل درباره مشکلات و بحران آب اصفهان صحبت به میان آمد و خود بنده درباره سخت گیری های مالیاتی اصفهان با مقام معظم رهبری صحبت کردم.

سیدیوسف طباطبایی‌نژاد گفت: به صورت خصوصی و در طول راه مساله ای را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتم. آن مساله این بود که مردم اصفهان توقع و انتظار دارند همانطور که از صندوق ذخایر ارزی برای بعضی جاها برداشت شد که البته بسیار بجا و مناسب بود، برای اصفهان هم که واقعا مشکل دارد از این صندوق برداشت شود.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه قصد نداشتم به این صراحت عنوان کنم، گفت: رهبر معظم انقلاب به من پاسخ دادند این کاری است که دولت باید از من درخواست کند و این طور نیست که من به صلاحدید خودم از صندوق دستور برداشت دهم. بلکه باید  جایی که بنا است اجازه دهیم دولت ضرورت برداشت از صندوق را برای موضوعی تشخیص دهد و بعد از آن من اجازه دهم. آقا کاملا اثبات کردند که این اجازه را می دهند، اگر دولت درخواست کند. برداشت های پیشین از صندوق کار خوبی بود. برای ارومیه هم کار خوبی بود. اما باید برای اصفهان که این همه بحران دارد هم نیاز است از این صندوق کمک گرفته شود.

نخبگان و مسئولان و نمایندگان اصفهان با طرح منطقی، قانونمند و هدفمند مطالبات شان و استفاده از چنین ظرفیت های ارتباطی، خواسته هایشان را دنبال می کنند و در عین حال از طریق اداری و بروکراتیک نیز مسائل را تا حصول نتیجه دنبال می کنند. 

یک تجربه خوب
در همین هفته های اخیر شاهد برخی تلاش های خوب استاندار خوزستان برای دریافت اعتباراتی از صندوق ذخیره ارزی(توسعه ملی) برای اجرای طرح شبکه فاضلاب در استان خوزستان با اعتباری بالغ بر دومیلیارد دلار بوده ایم و استاندار خوزستان بارها با معاون اول رئیس جمهور، وزرای مختلف و دیگر افراد موثر موضوع را دنبال نمود و در جلسات با نمایندگان از آنها کمک خواست و دوبار از طریق رئیس جمهور موضوع را پیگیری کرد و حتی در سفر اخیر روحانی به خوزستان از فرصت همنشینی با وی در اتومبیل برای اخذ موافقت وی برای این اعتبارات چندده هزار میلیارد تومانی استفاده کرد.

همین موضوع می تواند تجربه خوبی برای ما باشد و مسائل را به این طریق پیگیری و دنبال کنیم. پیگیری خواسته ها و مطالبات مردم خوزستان و جلوگیری از تضییع حقوق شان، با اینگونه اقدامات که بیشتر به مانورهای نمایشی می ماند حل نمی شود و باید روش و رویکردمان در حل مشکلات را تغییر بدهیم که اگر پیشتر اینگونه می بود مبراث دولت سابق برای خوزستان، نابودی هورالعظیم، لطمات جبران ناپذیر سد گتوند، لاینحل ماندن مشکل ریزگردها و آمار بالای بیکاری و...نبود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
خوزستان خانه ماست.همه ما و عزيزانمان در اين استان نفس ميكشيم رشد ميكنيم و عمرمان را سپري ميكنيم.
همه ما فارغ از نژاد و قوميت و تمايلات سياسي و وابستگيهاي جناحي و اعتقادات مذهبي و تفاوتهاي فرهنگي و استانداردهاي زندگي دلخواهمان درون يك كشتي نشسته ايم و به پيش ميرويم.كاش بتوانيم مسايل كاري و جناحي را درمورد مسايلي كه زندگي و محيط زيستمان را تحت تاثير قرار ميدهند كنار بگذاريم.دست در دست هم دهيم به مهر و ميهن خويش را كنيم آباد.مسولان و نخبگان استان مستحضر باشند كه در اين مسير و در جهت احقاق حقوق مردم حمايت و پشتيباني همه جانبه شهروندان را همراه دارند و دعاي خير مردم در دنيا و عقبي بدرقه راهشان خواهد بود.و من الله التوفيق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار