کد خبر: ۳۴۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 11 December 2016
به گزارش تابناک یزد،بدون شک تغذیه سالم نقش بی‎بدیلی در سلامت و تندرستی افراد خانواده دارد؛ تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی ‌و با در نظر گرفتن تمامی ‌احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد سلامت انسان را تامین می‌کند و قوای دفاعی بدن را به طور اساسی افزایش می‌دهد.
آمار 55 درصدی اضافه وزن و همچنین مصرف زیاد نمک و فست‌فودها در بین مردم یزد که قبلا ساختار و سبک زندگی سنتی داشتند فاکتورهای خطری است که باید به آن توجه شود. علاوه بر اینها تغییر نوع غذا و تغذیه مردم عاملی مهم در ابتلای آنها به انواع بیماری‌های غیر واگیر مانند فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلب و عروقی است که نیاز به فرهنگسازی دارد.
در استان به ویژه در بافت تاریخی یزد در دو سال گذشته جشنواره‌ای به نام «جشنواره دستپخت بانوی یزدی» برای معرفی غذاهای سنتی و بومی‌یزدی برگزار شده است که با استقبال خوب مردم روبه‌رو بود و عامل مهمی‌ در جذب گردشگران شد. امسال نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سومین جشنواره «دستپخت بانوی یزدی» را با تفاوتی قابل توجه در مقایسه با جشنواره‌های سال گذشته برگزار کرد.
با توجه به رشد بیماری دیابت در استان مرکز «تحقیقات و درمان دیابت» با هدف فرهنگسازی درباره نوع تغذیه و روی‌آوری مردم به غذاهای اصیل و سنتی یزد، جشنواره امسال را در قالب مسابقه و با شعار « سفره سالم، زندگی شیرین» برگزار کرد.

سفره و تغذیه خانواده در جشنواره
دبیر اجرایی جشنواره دستپخت بانوی یزدی می‌گوید: سومین جشنواره دستپخت یزدی در بافت تاریخی برگزار شد. این جشنواره به مدت یک روز و در قالب مسابقه‌ای با شعار «سفره سالم، زندگی شیرین» با همکاری پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی ، دانشگاه علوم پزشکی و همچنین مرکز تحقیقات و درمانی دیابت برپا شد.
«نجمه نادری» می‌افزاید: این جشنواره وجه تمایز خاصی در مقایسه با جشنواره‌های گذشته داشت و تمرکز آن بر سفره خانواده و نوع تغذیه آنها بود. در جشنواره‌های گذشته تنوع غذایی در انواع خوراکی‌ها وجود داشت اما در این دوره تمرکز ما بر 4 وعده صبحانه ، نهار ، شام و میان وعده بوده است.
به گفته وی، در این جشنواره شرایط و گروه سنی خاصی در نظر گرفته نشده و حضور برای عموم خانواده‌ها با هر سن و گرایشی آزاد بود.
نادری با اشاره به انتخاب شعار سفره سالم برای جشنواره بیان می‌کند: روند رو به رشد فست‌فودها  ، غذاهای آماده و تغییر گرایش به طعم‌های متنوع و فست‌فودی باعث شده سلامت مردم تحت الشعاع قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: تحقیقات پزشکی نشان داده که منشا همه بیماری‌های قلب و عروقی و ناراحتی‌ها، غذای ناسالم و عدم استفاده کافی از سبزی‌ها و مواد مفید است لذا در این جشنواره بر موضوع «تغذیه سالم و غذای سنتی» تاکید شد.

افزایش نشاط و شادابی در کنار غذای سالم
دبیر اجرایی جشنواره دستپخت بانوی یزدی می‎گوید: این جشنواره با هدف معرفی و احیای غذاهای اصیل و سالم بومی ‌یزدی و ایرانی برگزار شد که با توجه به برگزاری در بافت تاریخی ، باعث پویایی و نشاط مردم شد. همچنین فرصتی فراهم ‎آمد تا گردشگران با غذاهای اصیل و سنتی آشنا و بیشتر به شهر تاریخی یزد جذب شوند.نادری می‌افزاید: بیش از 60 نفر در این جشنواره ثبت نام کردند که با استقبال خوبی از سوی خانواده‌های یزدی روبه‌رو بوده است؛ در این 3 جشنواره مشارکت و حضور بانوان یزدی برای نشان دادن توانمندی‌های خود ستودنی است.

دیابت و تغذیه ناسالم؛ مشکل یزدی‌ها
مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان می‌گوید: مشکل اصلی یزدی‌ها دیابت و تغذیه ناسالم است. تغذیه ناسالم منشا اصلی ابتلا به انواع بیماری‌هاست. برای تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی داریم.
«محمدرضا آقایی» ادامه می‌دهد: با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جشنواره دستپخت بانوی یزدی امسال در قالب مسابقه بین خانواده‌ها، دانش آموزان و دانشجویان برگزار می‌شود تا این 3 گروه خاص با غذاهای سالم سنتی و تغذیه صحیح آشنا شوند.
به گفته وی، با توجه به اینکه بعضی غذاهای سنتی مانند «کله پاچه» برای سلامتی مضر است ؛ در این جشنواره بیشتر بر سبک غذای ایرانی ،سنتی و غذاهای اصیل یزدی که برای سلامت مفید هستند تمرکز شده است.
آقایی بیان می‌کند: در کنار این جشنواره مشاوره سلامت و تغذیه رایگان، ارائه محصولات غذایی سالم، ارائه غذاهای آماده شده و همچنین تست قند برای حاضرین انجام شد.
به گفته این مسئول، پیام‌های این جشنواره، نشاط و شادابی، آشنایی با غذاهای سنتی سالم، تغییر سبک زندگی و تغذیه صحیح برای داشتن زندگی شیرین و به دور از بیماری‌ها بوده است.

   غذاهای سنتی؛ ظرفیت مهم گردشگری
دبیر اجرایی جشنواره دستپخت بانوی یزدی می‌گوید: یزد در کنار شیرینی‌ها، غذاهای متنوعی نیز دارد که ناشناخته است. غذای سنتی جوامع محلی ، مهم‌ترین ظرفیت گردشگری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.«نجمه نادری» می‌افزاید: در این جشنواره فرصتی فراهم شد تا مردم تنها در زمان مراسم‌ خاص از بافت تاریخی دیدن نکنند و بیشتر با سنت‌ها و بافت تاریخی شهرش آشنا شوند؛  این جشنواره همچنین قدم کوچکی برای حفظ و احیای فرهنگ با ارزش یزد بوده است.
 
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار