تابناک: ایران در زمینه ذخایر مربوط به سنگ‌های ساختمانی و تزئینی یکی از کشورهای غنی دنیا به حساب می‌آید. تنوع وجود سنگ در کشور بسیار بالا است و بیش از 10 نوع سنگ در معادن کشور یافت می‌شود، اما با وجود این سرمایه عظیم و تنوع زیاد آن، سهم کشور در صادرات سنگ بسیار اندک است.
کد خبر: ۳۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵ 12 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا،حضور نداشتن در نمایشگاه‌های خارجی، نبود یک نمایشگاه خوب و مناسب در داخل و حمایت‌های محدود دولت در رابطه با صادرات، بارها از جمله مشکلات فعالان عرصه سنگ و معدن بیان شده است .

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا) منطقه اصفهان، وضعیت کنونی صنعت سنگ و تجهیزات وابسته به آن را با حضور "ابوالقاسم غفاری مدیرعامل ماشین سازی یکتا صنعت"، "آرمین دانشفر مدیرعامل شرکت دانش، صنعت، معدن و تولیدکننده چکش‌های حفاری معادن"، "حمیدرضا فروزنده مدیرعامل شرکت فلات سنگ آسیا و تولید کننده سنگ‌های مهندسی با پایه کوارتز"، "حمیدرضا منتظرالظهور فعال صنعت سنگ" و "عباس فتوحی مدیر فروش شرکت صدفکوه" در میزگردی تخصصی مورد بررسي قرار داده است که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود:

جزیره‌ای بودن فعالیت فعالان عرصه سنگ

منتظر الظهور، فعال صنعت سنگ درباره مشکلات پیش روی صنعت سنگ کشور می‌گوید: صنعت سنگ کشور با مشکلات بسیاری دست به گریبان است که نبود استراتژی و نقشه راه از جمله مهمترین این مشکلات محسوب می‌شود، تولیدکننده به درستی نمی‌داند چه چیزی باید تولید کند و بازار هدف او کجا است.

او ادامه می‌دهد: تولید کننده در صنعت سنگ با منابع تجدیدناپذیر بسیاری رو به رو است، با این حال سنگی که از معدن استخراج می‌شود، دیگر قابل بازیافت نیست، سنگ کالایی یکبار مصرف است که با تکنولوژی‌های ویژه تولید می‌شود و باید به بهترین شکل ممکن مورد استخراج و تولید قرار گیرد.

منتظر الظهور جزیره‌ای بودن فعالیت فعالان عرصه سنگ را از دیگر مشکلات و معضلات صنعت سنگ می‌داند و می افزاید: در سال‌های گذشته تلاش‌ها نیز جزیره‌ای شده است، به عنوان نمونه ماشین‌ساز برای تولید ماشین‌آلات مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری می‌کند، اما حق کپی رایت ندارد در حالی که این گونه مسائل نیازمند تغییر مواضع و قوانین است.

اما غفاری از دیگر فعالان این صنعت در واکنش به مساله کپی رایت ماشین آلات صنعت سنگ معتقد است: کپی رایت عیب نیست، به عنوان نمونه بسیاری از شرکت‌های ماشین سازی در منطقه محمودآباد از ماشین‌های شرکت یکتا صنعت کپی می‌کنند، با این حال این مساله هیچ گاه مخالفت این شرکت را به دنبال نداشته است، چرا که بدون شک فرهنگ کپی رایت در نهایت به ارتقا صنعت کشور منجر می‌شود.

منتظرالظهور با انتقاد شدید از انجمن سنگ ایران ادامه می‌دهد: این انجمن به جز دریافت حق عضویت تاکنون هیچ سودی برای اعضای خود نداشته است، این در حالی است که انجمن سنگ ایران باید از فعالان عرصه سنگ به شکل جدی حمایت کند.

این فعال صنعت سنگ به نفوذ مافیا در صنعت سنگ اشاره کرده و مدعی می‌شود: مافیا در بخش مهمی از واردات سنگ نفوذ یافته است، به نظر می‌رسد که صنعت سنگ کشور از افزایش قیمت دلار شانس بالایی آورده باشد، چرا که به دنبال بروز این تغییر مافیای واردات، دیگر قادر به پیشبرد فعالیت‌ها و برنامه‌های خود به شکل سابق نبود، چرا که در غیر این صورت صنعت سنگ به نابودی کامل می‌رسید.

او ادامه می‌دهد: امروز در هر موقعیت جغرافیایی بهره‌مند از معدن خوب زیرزمینی، حضور ارگان‌های فرادستی غیر مرتبط بدون شک دیده می‌شود، این مسائل از جمله مواردی است که باید مورد بازنگری گسترده قرار گیرد.

این فعال صنعت سنگ با اعتقاد بر اینکه امروزه اتکا به مواد اولیه جای خود را به تکنولوژی داده است، ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه اگر امروز یک میلیمتر از قطر سنگ کم شود، 10 درصد به تولید آن افزوده می‌شود. در حال حاضر حدود 60 درصد مواد اولیه دور ریخته می‌شود. اگر به ماشین ساز حوزه سنگ این امکان داده شود که ماشینی را برای کاهش ضایعات سنگ تولید کند سود بسیاری به تولیدکننده اختصاص خواهد یافت و ماشین خریداری شده از نظر اقتصادی رایگان تمام خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: با وجود تاکید بسیار همه اقشار جامعه بر تولید علم، اما این تولید علم باید در نهایت به تولید تکنولوژی منجر شود، متاسفانه تولید تکنولوژی در صنعت سنگ کشور، انجام نشده و همچنان از روش‌های 50 سال پیش استفاده می‌شود. ماشین ساز صنعت سنگ برای تولید خودروهای بهتر نیازمند حمایت بیشتر و بهتر است.

نبود نمایشگاه کارآمد

غفاری، نبود نمایشگاه کارآمد را مشکل اصلی صنعت سنگ استان اصفهان و کشور می‌داند و می افزاید: با وجود حضور پنج ساله در تمام نمایشگاه‌های مرتبط با سنگ، هیچ یک از همکاران صاحب نفوذ در این نمایشگاه حضور نیافته‌اند؛ در حال حاضر صاحبان بخش مهمی از صنعت سنگ یعنی تجهیزات وابسته به ماشین آلات سنگ به دلیل گریز از پرداخت هزینه‌های گزاف از شرکت در نمایشگاه خودداری کرده‌اند و میزان هزینه‌های جاری این شرکت‌ها در سال جاری در شرایطی نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته که رئیس جمهور به افزایش بی ضابطه قیمت‌ها در سال جاری به همه افراد حقیقی و حقوقی هشدار داده بود.

وی به دلایل کاهش رغبت بازدید کنندگان نسبت به نمایشگاه اخیر سنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود پارکینگ مناسب در نمایشگاه بین المللی اصفهان از جمله مهمترین دلایل کم بازدید از این نمایشگاه است، با این حال مشارکت کنندگان با درک بضاعت‌های موجود انتظار بالایی از نمایشگاه اصفهان ندارند و خود را مخیر به شرکت یا عدم شرکت در نمایشگاه می‌دانند، اما سوال اساسی این جا است که چرا فعالان عرصه سنگ استان نسبت به برگزاری یک نمایشگاه خوب و شایسته در شهرک صنعتی محمودآباد اقدامی نمی‌کنند؟ و یا رغبتی از خود نشان نمی‌دهند؟

مانور صدا و سیما بر روی حضور غرفه داران چینی

فروزنده تولید کننده سنگ‌های مهندسی، نیز نبود نمایشگاه را از معضلات صنعت سنگ اصفهان و کشور می‌داند و اضافه می‌کند: نمی‌توان نام نمایشگاه سنگ را بر نمایشگاه موجود نهاد. در این نمایشگاه تنها سه یا چهار فعال مطرح عرصه سنگ کشور حضور دارند؛ فعالان تجهیزات سنگ و نیز فعالان صنعت سنگ و همچنین فعالان صنعت سنگ خارج از کشور به ویژه چینی‌ها بیشتر در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

او با انتقاد از عملکرد صدا و سیما و اخبار گسترده این رسانه از حضور چینی‌ها در این نمایشگاه می‌گوید: مانور اصلی صدا و سیما بر روی حضور غرفه داران چینی در نمایشگاه اصفهان بود، اما به موضوع مهم جایگاه فروشندگان سنگ و معادن داران بزرگ اصفهان به هیچ عنوان پرداخته نشد. به چه دلیل سنگ گرانیتی که با قیمت نازل 12 دلار از کارخانه‌دار وطنی خریداری شده باید در بازارهای ترکیه با قیمت 40 دلار به فروش برسد؟ و رسانه‌ها به معضلات و مشکلات اقتصادی کارخانه‌داران داخلی هیچ اشاره‌ای نکنند.

این فعال عرصه سنگ به حضور گسترده و قابل توجه شهرک‌های‌ صنعتی محمود آباد، دولت آباد اصفهان و شمس آباد تهران در نمایشگاه‌های معتبر خارجی مانند ورونای ایتالیا و دبی امارات اشاره می‌کند و یادآور می شود: سنگ ایران به صورت خام در ترکیه و ایتالیا به شکل بی سابقه‌ای به فروش می‌رسد، با این حال در داخل کشور به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد خط تولید و به دلیل نبود سنگ فرآوری شده بازار مناسبی وجود ندارد.

بارقه‌های امید در توسعه صنعت سنگ

دانشفر از دیگر فعالان این صنعت، به افول بارز روند برپایی نمایشگاه‌های سنگ کشور اشاره کرده و درباره دلایل این رکود می‌گوید: مشکلات اقتصادی کشور، معضل معادن و سنگبری‌ها و دغدغه‌های کسب و کار دست در دست یکدیگر می‌دهند تا انگیزه لازم برای فعالیت فعالان عرصه سنگ از بین برود با این وجود بارقه‌های امید در توسعه صنعت سنگ به چشم می‌خورد، اما باید به این مساله نیز توجه داشت که برپایی یک نمایشگاه کارآمد به تبلیغات، امکانات و ایجاد انگیزه نیازمند است.

با این وجود این فعال صنعت سنگ بر این عقیده است که راهکارهای برون رفت از رکود در صنعت سنگ در دست فعالان این عرصه قرار دارد و بسنده کردن تنها به بیان این مساله که مشکلاتی وجود دارد هرگز به یافتن راه حل‌های مکفی کمک نخواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه فعالان عرصه سنگ باید برای ایجاد انگیزه در خود تلاش کنند، می‌افزاید: حضور فعالان عرصه سنگ حتی اگر به لحاظ اقتصادی سودی نداشته باشد پر فایده بوده و بدون شک در توسعه و پیشرفت کسب و کار موثر واقع خواهد شد.

دانشفر می افزاید: صنف یا دولت می‌تواند امکانات و تسهیلات فراجناحی مشخص و تدوین شده‌ای را برای مشارکت کنندگان نمایشگاهی در نظر بگیرد، به عنوان نمونه به مشارکت کنندگان اختیار غرفه یا اولویت‌هایی را در دوره‌های بعدی نمایشگاه دهد و یا تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار آنها قرار دهد. این موارد به تنهایی باعث ایجاد انگیزه در صنعتگران خواهد شد.

نادیده گرفتن بازارهای همسایه

همچنین فتوحی می‌گوید: هیچ گونه توجهی نه از طرف مسوولان و نه از طرف تولیدکنندگان به صنعت سنگ وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: ظرف شش سال آینده قطر برای ساخت و سازهای مربوط به ورزشگاه‌ها برای برگزاری جام جهانی صحبت از یک سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری کرده است، اما هیچ گونه تبلیغات و یا جنب و جوشی در صنعت سنگ برای این موضوع انجام نمی‌شود. نادیده گرفتن بازارهای همسایه معضلی است که باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

دانشفر با تایید سخنان هم صنفان خود، نبود یک منبع اطلاعاتی غنی را مشکل اصلی صنعتگران عرصه سنگ می‌داند و می‌افزاید: صنف صنعتگران سنگ از نبود یک کانال یا منابع اطلاعاتی غنی رنج می‌برد، وجود یک کانال اطلاعاتی همه جانبه می‌تواند اطلاعات مفیدی را در حوزه معادن، سنگ‌های داخل کشور و همچنین نمایشگاه‌های داخل و خارج کشور در اختیار متخصصان و علاقه‌مندان سنگ قرار می‌دهد.

او با اعتقاد بر اینکه در سال‌های اخیر دلالی و واسطه‌گری سنگ و تجهیزات وابسته، آن را تهدید کرده، ادامه می‌دهد: دلالی و واسطه‌گری، در حال فلج کردن صنعت سنگ ایران است و در حال حاضر دامنه آن به تولیدکنندگان سنگ نیز رسیده است و موضوع به جایی می‌رسد که دلال‌ها، تولیدکنندگان را تهدید می‌کنند که اگر در مساله‌ای خاص موردی اتفاق نیفتد، امتیاز فعالیت یا فروش در بخش دیگری از شما گرفته خواهد شد.

این فعال صنعت سنگ پیرامون ریشه‌های اصلی دلالی در سنگ می‌گوید: یکی از عوامل ایجاد واسطه‌گری و دلالی، کم بودن ارتباط تولیدکننده و مصرف کننده است، این ارتباط نیازمند تقویت است به طوری که حتی می‌توان با فراهم کردن یکسری شرایط برای تولیدکنندگان این رابطه هر چه بیشتر شود.

نمایشگاه، قله نشان دهنده مشکلات است

منتظرالظهور می‌گوید: نمایشگاه، قله نشان دهنده مشکلات است به طوری که می‌توان گفت تمامی مشکلات موجود در بخش‌های مختلف صنعت سنگ، در نمایشگاه تجلی می‌یابد.

سخنان او با موافقت هم صنف او یعنی غفاری همراه می‌شود. او نیز می‌گوید: ما دقیقا در صنعت سنگ، یک مشکل داریم و آن نبود نمایشگاه مناسب است و اگر این مشکل رفع شود، در کنار آن بقیه مشکلات حل خواهند شد.

منتظرالظهور با طرح این سوال که چرا نباید از نمایشگاه سنگ ارزیابی‌های دقیق صورت بگیرد، ادامه می‌دهد: نمایشگاه صنعت سنگ توسط انجمنی با شاکله ضعیف برگزار می‌شود. انجمن صنفی کارفرمایان سنگبری‌ها، بانک اطلاعاتی درستی از سنگبری‌های تحت پوشش خود ندارد. شاکله این انجمن از افراد از کار بیکاری تشکیل شده که توان اداره کارخانجات خود را نیز ندارند و اعضای زیر مجموعه دیگر انجمن نیز به دلیل مشغله‌های کاری فراوان خود انگیزه‌ای برای انتخاب افراد شایسته‌تر ندارند.

نبود فراکسیون صنعتی ویژه

وی با زیر سوال بردن رقم سود پرداختی برخی موسسات به سنگبری‌ها می‌گوید: به عنوان مثال یک موسسه اعتباری مانند (ثامن الائمه) به سنگبری‌های متقاضی وام با 36 درصد سود تسهیلات می‌دهد، اما مگر صنعت سنگ چقدر سود دارد که 36 درصد باید به یک موسسه اعتباری وام پرداخت کند، همین مساله منجر به عدم گرایش صنعتگران به رقابت با یکدیگر می‌شود؛ آیا بهتر نیست که صنعت سنگ با شناخت دقیق از معضلات و مشکلات پیش روی خود اقدام به تاسیس یک موسسه اعتباری ویژه برای خود کند؟

این فعال عرصه سنگ می گوید: در میان شهرهای کشور تعداد بسیاری به طور مستقیم با صنعت سنگ در ارتباط هستند با این حال صنعت سنگ از نبود یک فراکسیون صنعتی ویژه، متشکل از نمایندگان مجلس و فعالان عرصه سنگ رنج می‌برد، فراکسیونی که بتواند از صنعت سنگ کشور در برابر قانون‌های من درآوردی برخی نهادها دفاع کنند، به عنوان نمونه شهرداری اصفهان اجازه نمی‌دهد که ساختمان‌ها بیش از 40 درصد نمایشان از سنگ باشد.

تاخیر 20 ساله تکنولوژی

ایسنا از فعالان عرصه سنگ درباره وضعیت صادرات سنگ سوال می‌پرسد. فتوحی در پاسخ می‌گوید: مدتی است صادرات سنگ به کشورهای خارجی با رکود فراوانی رو به رو است و وجود واسطه‌ها و دلالان از جمله مهمترین دلایل این رکود بی سابقه است.

منتظرالظهور اما در واکنش به این سوال ایسنا معتقد است: هیچ کس به صنعت سنگ کشور به صورت توسعه‌ای نگاه نمی‌کند و این مهمترین دلیل کاهش صادرات سنگ ایران است.

غفاری در ادامه این نشست می‌گوید: بسیاری از سنگ‌های موجود در نمایشگاه ورونای ایتالیا متعلق به ایران بود، اما با واسطه و توسط کشورهای دیگر در آنجا نمایش داده می‌شد؛ امروز تکنولوژی روز دنیا به صورت معمولی با 20 سال تاخیر به دست ما می‌رسد، اما با شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی می‌توان با آن تکنولوژی آشنا شد و آن را در ماشین‌های داخلی پیاده سازی کرد؛ نمایشگاه‌ها آیینه تمام نمای تظاهر میزان رشد صنعتی یک کشور است، هر چقدر که نمایشگاه پررنگ‌تر شود، دقت کار بیشتر و هدف مشخص‌تر خواهد شد.

این صنعتگر سنگ معتقد است که تنها سه هزار سنگبری از مجموع شش هزار سنگبری برای مصرف داخل مورد نیاز است و ادامه می‌دهد: سه هزار سنگبری باقیمانده باید برای صادرات سنگ مورد استفاده قرار گیرد؛ تمام دنیا به سنگ ایران نیازمند است، اما به این دلیل که استانداردسازی دقیقی برای صنعت سنگ وجود ندارد در صورت صادرات سنگ، بدون شک سنگ خریداری شده به کشور برگردانده خواهد شد.

منتظرالظهور درباره صادرات سنگ به عراق ادامه می دهد: ایران در عراق از نفوذ سیاسی قابل توجهی برخوردار است در این کشور همسایه نیز ایران منفعل عمل کرده و موفق نبوده است.

جام جهانی قطر از موقعیت‌های پیشرو

غفاری درباره آینده صنعت سنگ کشور می‌گوید: ایران در سال‌های نه چندان دور، با افزایش دقت و کیفیت سنگ، موقعیت‌های بسیار مناسبی را در صنعت سنگ پیش رو خواهد داشت و فعالان این صنعت باید خود را برای آن آماده کنند، چرا که استفاده از موقعیت‌های پیشرو، به آبادانی کشور کمک بسیاز زیادی خواهد کرد.

او یکی از موقعیت‌های پیشرو را برگزاری جام جهانی در قطر و مباحث مربوط به ساخت و آماده سازی ورزشگاه‌های آن کشور می‌داند و می‌افزاید: اگر سنگ ایران، تلرانس داشته و استاندارد باشد به دلیل حسن هم جواری با قطر خواهد توانست دست اروپا از بازار این کشور عربی را قطع کند، بنابراین از این شرایط می‌توان برای حضور در بازار قطر استفاده کرد.

این فعال صنعتی سنگ می کوید: کشورهای عراق، یمن و افغانستان در اطراف ایران قرار دارند؛ کشورهای ویرانی که نیاز به بازسازی دوباره دارند و برای این منظور نیز به سنگ محتاج هستند. اگر سنگ ایران دارای استانداردهای لازم باشد این کشورها نیازی به واردات سنگ از دیگر کشورها در خود احساس نمی‌کنند، اما اگر دقتی در این زمینه وجود نداشته باشد، ترکیه سنگ‌های ایران را خریداری کرده و با رعایت تلرانس و استاندارد، آن را به کشورهای دیگر صادر خواهد کرد.

غفاری بخش مهمی از توسعه و پیشرفت صنعت سنگ کشور را عدم وابستگی به بخش دولتی می‌داند.

دانشفر در تکمیل سخنان هم صنف خود ادامه می‌دهد: استانداردسازی و استفاده بیشتر از بخش خصوصی می‌تواند در رفع مشکلات صنعت سنگ کشور موثر باشد، بنابراین نباید در انتظار کمک‌ها و حمایت‌های دولتی بود.

منتظرالظهور اما در این زمینه دولت را نیز مقصر می‌داند و می‌گوید: دولت در برخی موارد به جای امن کردن فضا، به ناامنی موقعیت دامن می‌زند، به عنوان نمونه مدیرانی برای صنعت سنگ انتخاب می‌شوند که سررشته‌ای از این حرفه ندارند و هیچ بهایی برای آن قائل نیستند.

لزوم تعیین هدف برای سنگ بران کشور

غفاری با تاکید بر لزوم تعیین هدف برای سنگ بران کشور تصریح می‌کند: اگر این شش هزار سنگبر به صورت موازی هم راستا فعالیت کنند و مسیر یکسانی را بپیمایند، حداقل سه هزار سنگبر موفق از میانشان پیدا خواهد شد و این میزان سهمیه صادرات کشور می‌شوند و بسیاری از مشکلات صنعت سنگ با این موضوع، مرتفع خواهد شد.

منتظرالظهور با بیان اینکه شهرداری و فرمانداری شاهین شهر به طور مستقیم بر شهرک صنعتی محمودآباد نظارت می‌کنند، تصریح می‌کند: سنگبر تنها باید برای حفظ حرفه خود تلاش کند این در حالی است که کارآفرین عرصه سنگ به دلیل نداشتن امنیت شغلی، دیگر به توسعه حرفه خود فکر نخواهد کرد.

فتوحی نیز می‌گوید: باید بتوان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود حداکثر بهره را برد و در این صورت می‌توان موفق بود و به توسعه رسید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار