ابداع‌کننده پویش نجات دریاچه نمک تأکید کرد این پویش با عنوان «قلب وارونه» نیاز به یک میلیون امضا دارد.
کد خبر: ۳۴۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷ 18 December 2016
به گزارش تابناک قم، فرشته پورصادق از فعالان حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست است که پویش دریاچه نمک و مقابله با خطرهای زیست‌محیطی آن، ایده وی بوده است.

وی گفت: پدیده گرد و غبار چند سالی است که کل کشور را در بر گرفته و همه مردم به نوعی با آن در ارتباط بوده‌اند و آن را لمس کرده‌اند.

 این پدیده منشأ داخلی و خارجی دارد. در حال حاضر مسأله این است که در قم بیش از 90 درصد گرد و غبار منشأ داخلی دارد که دشت مسیله یکی از مهم‌ترین کانون‌های پیدایش گردوغبار است.

وی افزود: دریاچه نمک به صورت بالقوه یکی از کانون‌های اصلی القای ریزگرد در قم است که به دلیل قطع شدن حقابه‌های زیست‌محیطی در حال خشک شدن است و اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است منجر به فاجعه بزرگ‌تری برای استان‌های مرکزی ایران شود و دامنه این فاجعه به سمت شمال‌غربی ایران پیشرفت کند.

پورصادق اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست استان قم سعی کرده‌اند از دید مردم به این موضوع نگاه کنند و بحث مخاطرات اجتماعی را در نظر بگیرند و پویش مردمی برای رفع این چالش ایجاد شود که مردم نسبت به این قضیه آگاه شوند و این مسأله جزو دغدغه‌های مردم و مسئولان قرار گیرد. در جلسه‌هایی که در شورای عالی آب انجام شده مقداری حقابه به قم اختصاص یافته که از نیاز واقعی قم بسیار کمتر است اما مشکل این است که همان میزان کم هم تحقق نیافته است. استان‌های دیگری که ممکن است بر اثر خشک شدن دریاچه نمک از این قضیه متضرر شوند باید احساس مسئولیت کنند.

قلب ایران تشنه است

پورصادق درباره پویش مردمی نجات دریاچه نمک و شعار آن افزود: این پویش یک راه حل برای معضلی است که همه استان‌های مرکزی کشور را فرا می‌گیرد. اگر به دریاچه نمک نگاه کنیم تصویری شبیه به یک قلب وارونه دارد و شعار ما در این پویش است که قلب ایران تشنه است. هسته مرکزی پویش شامل افراد نخبه زمین‌شناسی، فضای سبز، اکوتوریسم، رسانه، منابع طبیعی و کارشناس آب است و دوستانی که تخصص لازم را داشته‌اند افتخار داده‌اند و به ما کمک می‌کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار