تابناک: پاییز میرود و عاشقانه هایش را برای تولد زمستان پیشکش میکند ؛ چه باوقار و آرام گام بر میدارد و چه سخاوتمند است وقتی با ترنم عاشقانه اش بوسه بر گونه های ملتهب شهر میزند و آرام آرام خیس میشوند گیسوان درختان
کد خبر: ۳۴۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ 20 December 2016
تابناک اصفهان: پاییز میرود و عاشقانه هایش را برای تولد زمستان پیشکش میکند ؛ چه باوقار و آرام گام بر میدارد و چه سخاوتمند است وقتی با ترنم عاشقانه اش بوسه بر گونه های ملتهب شهر میزند و آرام آرام خیس میشوند گیسوان درختان ؛ پاییز معشوقه اش را می آراید و چقدر دلتنگ میشوند برگ های عاشق برای لمس تن زمین ......
 
پاییز می آید و در تن شهر جانی تازه میدمد ، پاییز می آید تا لبخندها را نقاشی کند ، پاییز می آید تا عاشق کند .
 
پاییز فصل مهربانی هاست ، فصل دوباره زیستن است ، اندک اندک جان میستاند تا جانی تازه دهد .
 
پاییز می آید ، میماند ، می آراید و میرود ، آرام آرام با کرشمه ای از عطر باران و نوای خش خش برگها و رقص باد .
 
یلدا آخرین روز از فصل پاییز ، شب اول زمستان و طولانی ترین  شب سال است.    یلدا شب زایش مهربانی است و ایرانیان باستان آن را به ایزد مهر "میترا” پیوند می‌زنند . آنها بر این باور بوده اند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی فزونی می یابد . بنابراین آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.
 
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
 
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن بوده است .
 
اجداد ما این شب را تا به صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش ، می‌پرداختند و با میوه‌هایی چون هندوانه، خربزه، انار، سیب، خرمالو و به از یکدیگر پذیرایی میکردند .
 
هر یک از این میوها فلسفه و معنی خاصی دارند برای مثال هندوانه که قاچ‌ های مدور می‌خورد چون خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است.
 
انار صندوقچه دانه‌های مروارید ، سرخ که خود نماد تناسل نسل و زایش است و شب چره‌هایی که با شکستن آن شادی را با خود به همراه می‌آورد و دمی همه را از حرف زدن باز می‌دارد.
پایان فصل خزان و فرارسیدن سرما و دگرگونی رنگ زمین از زردی خزان به سفیدی عشق و محبت را ایرانیان از دیرباز در شبی بلند و مهربان بنام یلدا  گرامی می‌دارند.
 
جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود. ۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.
 
این جشن، شب زادروز ایزدمهر یا میترا است. مهر به معنای خورشید است و تاریخ پرستش آن در میان ایرانی ها و آریایی ها به پیش از دین زرتشت بازمی گردد که پس از ظهور زرتشت این پیامبر او را اهورامزدا نامید . یکی از ایزدان اهورایی مهر بود که هم اکنون بخشی از اوستا به نامش نامگذاری شده و در «مهریشت» اوستا آمده است؛ «مهر از آسمان با هزاران چشم بر ایرانی می نگرد تا دروغی نگوید » .
 
این در حالیست که کشور آذربایجان بعد از ورزش چوگان برای ثبت این مراسم کهن ایرانیان مدارکش روی میز یونسکو است  .
 
بعد از ورزش چوگان که جمهوری آذربایجان آن را به نام خود به ثبت رساند و علی‌رغم تلاش ایران ، جمهوری آذربایجان با مشترک بودن این ورزش مخالفت کرد ، اما دولت ایران هنوز حق ثبت و مشترک شدن این ورزش را برای خود محفوظ می‌داند چرا که بیش از سه هزار سال است در ایران بازی چوگان توسط پادشاهان و بزرگان این سرزمین برگزار می‌شود، داریوش کبیر در تخت جمشید بازی چوگان را برگزار می‌کرده و میدان نقش جهان در اصفهان برای برگزاری بازی چوگان در پیشگاه شاهان صفوی طراحی شده است. در آثار شاعران بزرگی همچون فردوسی و رودکی نیز به رواج این بازی در ایران بارها اشاره شده است .
 
یلدا نیز یکی از چهار جشن فصلی ایران و به عنوان یکی از باستانی‌ترین جشنواره‌های کشور محسوب می‌شود. این میراث ناملموس فرهنگی سینه به سینه و بصورت شفاهی از نیاکان ما  به نسل‌های بعد منتقل شده است و اعتقادات و سنت‌های فراوانی پیرامون مراسم شب یلدا در میان مردم جاری است.
 
براساس اطلاعات مندرج در سایت یونسکو، ایران تا امروز تنها کشوری است که درخواست ثبت جهانیِ آئین باستانی «شب یلدا» را دارد و تا امروز به جز ایران، هیچ کشوری درخواست داشتن پرونده‌ای مشترک یا تک را برای «شب چله» نداشته است.
 
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در ارتباط با این موضوع بیان داشت : یونسکو در سایت میراث ناملموس خود صفحه‌ای را شبیه فراخوان طراحی کرده تا براین اساس هر کشوری که تمایل داشته باشد یکی از عناصر ناملموس خود را ثبت کند ، ایران نیز بیش از یک سال گذشته این فراخوان را برای ثبت جهانی «شب‌چله» تکمیل کرده است، اما از زمان ثبت درخواست ایران در سایت یونسکو، هنوز هیچ کشوری تقاضای درخواست پیوستن به پرونده‌ی «شب چله» را در این سایت اعلام نکرده است.
 
نظری موکد شد : تا کنون نیز هیچ کشوری درخواست ثبت پرونده‌ای به صورت جداگانه به نام «شب چله» را در سایت یونسکو اعلام نکرده است.
 
وی در خصوص اینکه برای بررسی و ثبت جهانی هر پرونده  باید دو سال قبل به یونسکو اعلام شود و با توجه به این‌که ایران تا کنون بیش از ده پرونده‌ی میراث ناملموس را در یونسکو ثبت کرده است افزود : ایران هر سه سال یک سهمیه تک پرونده‌ای دارد ، بنابراین برای سال ۲۰۱۸ هیچ سهمیه‌ای به ایران اختصاص پیدا نمی‌کند و اگر تصمیم گرفته شود که «شب چله» به صورت تک پرونده‌ای به یونسکو معرفی شود، باید در آینده‌ای نزدیک این اقدام را انجام دهیم، تا بتوانیم پرونده «شب یلدا» را به سال ۲۰۱۹ برسانیم.
 
امید است در سالهای آینده کمی بیشتر و موثرتر به آیین و قدمت کهن ایران زمین بپردازیم و میراث دار و نگهبانان درستی برای حفظ سنت ها و ارزشهای ایرانی و اسلامی خود باشیم چراکه در چند سال آینده برای فرزندانمان تاریخ ایران را چگونه بیان خواهیم کرد وقتی بادگیرهای یزد به نام کشور امارات، چوگان ایرانی و تار به نام کشور آذربایجان، رقص سما و سنت قهوه خانه به نام کشور ترکیه؛ نان لواش به نام ارمنستان؛ ابن سینا به نام شخصیت تاجیک، نظامی گنجوی، ابونصر فارابی دانشمند قزاقی، ابوریحان بیرونی دانشمند ازبکستان؛ مولانا ترکیه؛ پوریای ولی آذربایجان و خواجه عبدالله انصاری به نام افغانستان ثبت جهانی شده اند .
 
گزارش _ ریحانه راهپیما

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار