عدم رعایت جدی ضوابط بهداشتی -قرنطینه ای در واحدهای مرغداری خسارات هنگفتی را به صنعت مرغداری استان وارد می کند.
کد خبر: ۳۴۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 24 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین، از روز پنج شنبه مورخ دوم آذر ماه عملیات معدومسازی بیش از 63 هزار قطعه مرغ مادر و حدود 800 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار  وجوجه یکروزه در یکی از واحدهای پرورش مرغ مادر گوشتی و جوجه کشی آن در شهرستان آبیک، به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بصورت شبانه روزی برای پیشگیری از سرایت بیماری به  واحدهای مرغداری منطقه به این بیماری مهلک، در حال انجام است.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در تشریح این عملیات افزود: متعاقب نمونه گیری و آزمایشات مربوطه از واحدهای پرورش طیور استان و اخذ اطلاعات مربوطه مشخص شد یکی از واحد های پرورش مرغ مادر استان از روز چهار شنبه دچار تلفات شده که با انجام آزمایشات مربوطه در قزوین و تهران مشخص شد علت تلفات درگیری با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشد.
دکتر سید بهمن نقیبی تصریح کرد: از بعد از ظهر روز پنج شنبه پس از قرنطینه کردن واحد، عملیات معدومسازی 63 هزار قطعه مرغ مادر و حدود800 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار تا نیمه های شب ادامه داشت که این عملیات به دلیل گستردگی کار، کمبود امکانات و نیروی انسانی به روز بعد موکول گردید و از ساعات اولیه روز جمعه نیز عملیات آغاز و پیش بینی می شود بخش معدومسازی مرغ که مهمترین بخش کار می باشد به زودی به اتمام رسیده و عملیات مربوط به دپوی کود ،ضد عفونی واحد و معدومسازی تخم مرغها کماکان ادامه داشته باشد.
وی افزود امیدواریم با رعایت ضوابط بهداشتی -قرنطینه ای توسط مسوولان فنی بهداشتی و مدیران واحدها در دیگر واحدهای مرغداری از شیوع این بیماری در منطقه پیشگیری شود.  
گفتنی است: از صبح روز پنج شنبه تا کنون مدیریت ونیروهای اداره کل دامپزشکی بصورت شبانه روزی  برای نظارت برامر معدومسازی ،ضدعفونی و کنترل اوضاع در محل مرغداری و جوجه کشی حضور دارند.
وی در خاتمه ضمن استمداد از هم استانی های محترم در خودداری از شکار پرندگان آزادپرواز و مصرف گوشت آن و ارایه گزارش تلفات احتمالی در طیور بومی خاطرنشان کرد هم استانی های محترم با اطمینان نسبت به مصرف تخم مرغ های خوراکی دارای تاریخ تولید و انقضا و مرغ بسته بندی و یا فرآورده های مرغی دارای مجوز معتبر دامپزشکی اقدام نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار