تابناک: زنان معتاد در معرض جدی سو استفاده جنسی و پدیده تن فروشی است.
کد خبر: ۳۵۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 08 January 2017
تابناک اصفهان: مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان معتقد است طرح عقیم سازی زنان معتاد کارتن خواب تنها پاک کردن صورت مسئله بوده و راه حل مناسبی برای مقابله با آثار سوء باردار شدن این دسته از زنان نخواهد بود.
 
مهدویان فر با اشاره به افزایش جمعیت زنان معتاد کارتن خواب در سالیان اخیر در کلان شهر اصفهان اظهار داشت : در سالیان اخیر شاهد رشد در جمعیت زنان معتاد کارتن خواب در کشور بوده ایم و به همین دلیل می بایست علت این افزایش جمعیت به عنوان یک بحث تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
 
مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی اصفهان با بیان اینکه در مسائل و سیاست گذاری های کلان گام اول یعنی مسئله شناسی صحیح در یافتن راه حل مناسب نقش بسزایی خواهد داشت گفت : مهم ترین مشکل در سیاست گذاری اجتماعی آن است که گام اول سیاستگذاری که مهندسی مسئله یا مسئله شناسی است به درستی انجام نمی شود و به همین دلیل در اغلب موارد راه حل ارائه شده نادرست بوده و مثمر ثمر واقع نخواهد شد.
وی در ادامه افزود : یافتن پاسخ دو سوال اساسی یعنی علت گرایش بانوان به مواد مخدر به ویژه روان گردانها و مواد مخدر صنعتی و علت کارتن خواب شدن زنان معتاد در یافتن راه حل مناسب نقش بسزایی خواهد داشت.
 
مهدویان فر با اشاره به نتایج پژوهش های صورت گرفته در این رابطه خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده میانگین زمان طردشدگی یک مرد از آغاز اعتیاد بین 5 تا 7 سال و میانگین این زمان برای یک زن بین 2 تا 4 سال خواهد بود یعنی میانگین سرعت زمان طرد شدگی زنان معتاد دو برابر مردان خواهد بود ، از این رو این زنان با سرعت بیشتری با محرومیتهای اجتماعی مواجه شده و به دلیل نداشتن هیچ سرپناهی چاره ای جز کارتن خواب شدن نخواهند داشت.
 
مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی اصفهان ادامه داد : زنان معتاد کارتن خواب در اغلب موارد به تبع معضل اعتیادی که با آن روبه رو هستند با ناهنجاریهای هم زاد دیگری مانند پدیده تن فروشی و سوء استفاده های جنسی رو به رو شده و به همین جهت بارداری این دسته از زنان جامعه معضلی جدی خواهد بود.
 
مهدویان فر با بیان اینکه بهترین راه حل جهت رهایی زنان از بند اعتیاد و کارتن خوابی پیمودن یک چرخه کامل بهبود و بازگشت به جامعه خواهد بود گفت : در راه حل پیشنهادی ما پیمودن یک چرخه چهار مرحله ای شامل مراحل درمان و سم زدایی ، مشاوره و حمایتهای روانی ، توانمند سازی و بازگشت به خانواده و محیط های اجتماعی در بازگشت این افراد به محیط جامعه مثمر ثمر خواهد بود .
 
وی افزود: در مرحله درمان و سم زدایی فرد تحت مراقبتهای درمانی و تخصصی قرار گرفته و آثار سوء مصرف مواد مخدر از بدن وی خارج خواهد شد . در مرحله دوم فرد معتاد تحت مشاوره و حمایتهای روانی قرار گرفته و به لحاظ ذهنی و فکری فرآیند پاک سازی انجام خواهد شد. در مرحله سوم یعنی توانمند سازی این افراد تحت آموزش قرار گرفته و در یک بازه زمانی 6 ماهه تا یک ساله مهارتی که بعدا منبع درآمدی این افراد خواهد شد به ایشان آموزش داده خواهد شد.
مهدویان فر افزود : در کنار توانمند سازی اقتصادی ، این افراد به لحاظ فرهنگی و اعتقادی ، اجتماعی و حقوقی نیز تحت آموزش های توانمند سازی قرار خواهند گرفت .
 
وی با اشاره به مرحله پایانی چرخه درمان و بازگشت به جامعه این افراد خاطرنشان کرد : در مرحله پایانی پس از آنکه این افراد به لحاظ جسمی و ذهنی از اعتیاد و مواد مخدر فاصله گرفتند و فرآیند توانمند سازی را پشت سر گذاشتند با حمایت مددکاران اجتماعی و حمایت های مشاوره ای به محیط اجتماع و خانواده باز خواهند گشت.
 
مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان در پایان به تدابیر اتخاذ شده از جانب شهرداری اصفهان برای مقابله با پدیده اعتیاد و کارتن خوابی زنان در سطح شهر اشاره کرده و افزود : شهرداری اصفهان به منظور راه اندازی یک پردیس اجتماعی بانوان توسط سمن های تخصصی که در آن چرخه کامل درمان ، حمایتهای اجتماعی ، توانمند سازی و بازگشت به جامعه برای زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب انجام خواهد شد در حال مذاکره با نهادهای متولی و سمن های فعال بوده و در آینده ای نزدیک نحوه احداث و بهره برداری از این مرکز اعلام خواهد شد .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار