مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: نزولات جوی تا پایان آذرماه در مقایسه با سال گذشته حدود 34 درصد کاهش و نسبت به شاخص دراز مدت، 8 درصد کاهش را نشان می دهد.
کد خبر: ۳۶۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 14 January 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: نزولات جوی تا پایان آذرماه در مقایسه با سال گذشته حدود 34 درصد کاهش و نسبت به شاخص دراز مدت، 8 درصد کاهش را نشان می دهد.

 به گزارش تابناک گلستان، علی تظری در جمع خبرنگاران افزود: همچنین رواناب های جاری در رودخانه های استان نیز کاهش 27 تا 52 درصدی را  نسبت به دوره دراز مدت نشان می دهد و این نشانگر این است که ما باید روند مصرف خود را مطابق با این شرایط تطبیق دهیم.
وی در ادامه تصریح کرد: به لحاظ حجم ذخایر مخازن آبی، 96 میلیون متر مکعب ذخیره سدهای بزرگ 14 گانه استان است که 33 درصد از حجم مخازن است و نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را نشان می دهد اما شرایط مطلوبی نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: اگر بخواهیم از 50 سال گذشته تا امروز شرایط آبی را در کشور رصد کنیم ابتدا عرضه بیشتر از مصرف، سپس مصرف مساوری مصرف بود .مرحله بعدی مصرف بیشتر از عرضه شد، اما دغدغه زیادی در این زمینه وجود نداشت.در مرحله بعدی مصرف از عرضه فاصله گرفت، در این مرحله سعی شد الگوی مصرف تعریف کرده و با مدیریت عرضه و مصرف مشکلات را حل نماییم.
وی بیان کرد: در حال حاضر اجرای الگوی مصرف  قبلی هم جوابگو نیست و امروز برای حل مشکلات آب مدیریت تخصیص در دستور کار قرار گرفته است تا با همان مقدار تخصیص یافته آب در بخش های مختلف ، با بهره وری بالاتر مدیریت منابع آبی صورت گیرد.
مهندس نظری با بیان این که مدیریت در چنین شرایطی دشوار است، اظهار کرد: در شرایط کنونی بحث آب تنها در قالب وزارت نیرو خلاصه نشده است، بلکه شورای عالی آب و شورای امنیت کشور نیز پای کار آمده است تا بتوان به درستی مدیریت منابع آبی کشور را انجام داد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه با بیان اینکه جزو استان هایی هستیم که هم در مطالعه و هم اجرا هنوز در بخش آب سطحی جا برای کار داریم،گفت: در بحث استفاده از آب های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده ایم و در حال حاضر بیش از 90 درصد آب زیرزمینی استان برداشت می شود.
نظری با اشاره به این که اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی توسط دولت برای به تعادل رساندن استفاده از آب های زیرزمینی در حال انجام است، تصریح کرد: برای مدیریت آب های زیرزمینی باید همه پای کار باشند چرا که این مشکل کل استان است.هر چند با مدیریت صحیح  انجام شده در سنوات قبلی در این زمینه، کسری مخازن آب زیرزمینی استان بسیار کم است که می توان با اجرای این برنامه ها آن را به حالت نرمال برگرداند. که طبق اعلام اخیر وزارت نیرو می بایست  مصرف ذخایر آب زیرزمینی به 75 درصد کاهش یابد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: هم اکنون 60 درصد حجم ذخایر آبی استان ما درمحدوده این امور است و یک سد هم به عنوان مهم ترین سد استان در حوضه این شهرستان در حال احداث است که تاکنون 69 درصد پیشرفت این پروژه بوده است.
مهندس نظری با بیان این که امسال نیز اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص داده شده است، گفت: با اجرای این پروژه کمک شایانی به بحث آب شرب ،صنعت وکشاورزی استان می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار