چاپارخانه میبد واقع در بلوار قاضی میرحسین ، جنب کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد که جزیی از مجموعه کاروانسرا، آب انبار، یخچال و ساباط می باشد و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان احداث شده است .
کد خبر: ۳۶۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲ 26 January 2017
به گزارش تابناک یزد،ساختمان این بنا به دلیل اینکه مکانی جهت حفظ و نگهداری امانات دولتی و پیامها و نامه های پر اهمیت بوده است به صورت دژ و قلعه ای ساخته شده که دفاع و حفاظت از آن میسرباشد و این اهمیت از برجها ،دیوارهای بلند، روزنه های دیده بانی، تیرکشها و موقعیت خوب دفاعی آن پیداست.این چاپارخانه شامل یک محوطه روباز و دو محوطه سرپوشیده و اتاقهایی مخصوص رئیس چاپارخانه و اقامت پیکها و نگهبانان و نگهداری اسبها می باشد .

                                                                              
چاپارخانه میبد نیز به تبعیت از سایر ابنیه فلات مرکزی ایران، دارای یک حیاط مرکزی بوده‌ و آخورها در دور تا دور این حیاط قرار دارد.

                                                                               

در سه طرف پشت آخورها، اصطبل‌ها قرار داشته که در زمستان و شب هنگام چهارپایان در آنجا نگهداری می‌شدند. در سمت چهارم که بین حیاط و جبهه ورودی ساختمان واقع شده، اتاق‌هایی برای اقامت چاپارها و احیانا مسافران قرار داشته ‌است.

                                                                              
مصالح اصلی ساخت این بنا را خشت و گل تشکیل می‌دهد و در قسمت‌هایی از سردر ورودی، پشت‌بام و پای دیوارهای داخل حیاط آجر به‌کار رفته است و ساختمان آن شامل یک محوطه روباز، دو محوطه سر پوشیده و اتاق‌هایی جهت اقامت پیک‌ها، نگهبانان و نگهداری اسب‌هاست.

                                                                              
از تزئینات مشهود در این بنا می‌توان به نمای آجری سردر ورودی آن و کنگره‌های بالای حصار چاپارخانه اشاره کرد، اما گچکاری این کنگره‌ها جنبه الحاقی دارد.
این بنای خشتی جهت بهره برداری و تبدیل به موزه پست به صورت امانتی به اداره کل پست استان یزد واگذار گردیده است که درحال حاضر ماکت های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی واسبانی که نگهداری می کرده اند به همراه تمبرهای قدیمی ، وسایل پست قدیم واسناد وتصاویر تاریخی مربوط به پست نگهداری می کنند.
چاپارخانه میبد مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ19 مرداد 1379 با شماره ثبت 2767 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار