نشست مطبوعاتی و رسانه ای با حضور رسانه های گروهی برگزار شد
کد خبر: ۳۷۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 31 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛ نشست مطبوعاتی و رسانه ای با حضور رسانه های گروهی برگزار شد ، فتاح کنعانی رئیس هیات سوارکاری استان خوزستان گفت : اسبها از 4500 سال پيش زيسته اند. اسب از نظر فيزيکي و جسمي يک حيوان علف خوار است و در مناطقي زندگي ميکند که دشت و علف باشد. 

مناطقي بين والنهرين ،بين دجله ، فرات دز وکارون  اسب هاي اصيل بوده اند. از گذشته دور تا به امروز اسب هايي که در خوزستان وجود دارد در اختيار قبايل و عشاير لر ،عرب و بختياري قرار دارد زيرا آنان به نگهداري و پرورش اسب اهتمام ويژه اي داشتند. 
در خوزستان اسب به عنوان فرهنگ و ميراث شناخته مي شد.  

ماديان اصيل خوزستان هيچ وقت از خوزستان خارج نشده است و تنها مادياني که ازخوزستان خارج گرديده در رژيم پهلوي و در زمان شاه مربوط به ايل مجيد خان (بختياري ) بوده است که در شمال عقيلي در شهر شوشتر ساکن بودند. اسب هاي ايشان تنها اسب هايي بودند که در تهران به سازمان سلطنتي اسب هديه شدند و با همين اسب هاي مجيد خان اسطبل سلطنتي احداث گرديد.

 وی افزود : اسب ها تيره هاي مختلفي دارند که لر، بختياري ، عرب  و...  نمونه اي از اين تيره ها هستند. همچنين نام گذاري اسب ها براساس مکان و فردي که از آن نگهداري مي نمود صورت مي گرفت معمولا بزرگان و خوانين از اسب هاي اصيل نگهداري ميکردند اسب هايي هم که اصيل نبود و مخصوص کار بودند کسي به آنها اهميت نميداد. در کشور دو قطب اصلي سوارکاري وجود دارد: استان گلستان (اسب هاي ترکمن) و (اسب هاي اصيل عرب خوزستان) باتوجه  به اين که اسب هاي عرب اسب هاي بسيار معروفي در دنيا هستند، سازمان جهاني اسب اصيل عرب (واهو) که 63 کشور در آن عضو شده اند به نام اسب اصيل عرب خوزستان نام گذاري شده است. 

 اسب هاي اصيل تا 7 نسل قبل بايد مشخص باشد که پدر و مادرش چه اسب هايي هستند اگر مشخص نباشد اصيل شناخته نمي شود.درحاليکه اسب هاي اصيل عرب ثابت شده که اصيل خوزستاني هستند و زادگاهشان خوزستان است.

کنعانی افزود: اکنون 18 شهرستان و 10 کمیته فعال تخصصی در سطح استان است که سیاست های هیات و فدراسیون را به خوبی در این شهرستان ها اجرا کرده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

تمامی اسب های اصیل عرب استان دارای شناسنامه بوده و در سازمان جهانی به ثبت رسیده اند اما سایر اسب های موجود در استان برای شناسنامه دار شدن در بلاتکلیفی هستند.

وي در ادامه اذعان کرد : تا سال 78 مجموعه سوارکاري در خوزستان وجود نداشت و مسابقات به صورت  خانوادگي و محله اي برگزار ميشد. در سال 78 به همت  سازمان آب و برق خوزستان مجموعه سوارکاري در اهواز احداث و از آن زمان تا سال 84 مسابقات و جشنواره هايي در اين مجموعه که داراي پيست اختصاصي سوارکاري بود برگزار گرديد. 

رئيس هيئت سوارکاري استان گفت: بعد از تغييرات رياست جمهوري اين ورزش مورد بي مهري قرار گرفت و مجموعه سوارکاري تعطيل شد. اسب ها به مناطق ديگر فرستاده شدند و عملا ديگر جايگاهي در استان خوزستان نداشتند درحاليکه در استان هايي نظير يزد ،کرمان ، اصفهان و رفسنجان اين اسب ها را خريداري و ميدان سوارکاري احداث کردند در صورتي که سوارکاري در اهواز تعطيل شد. 

 فتاح کنعاني در ادامه افزود : تا سال گذشته عملا در اين استان سوارکاري تعطيل بود،اما با پيگيري هاي صورت گرفته توسط هيات سوارکاري استان خوزستان و ساير نهادهاي ديگر بعد ازگذشت  10 سال مجموعه اي براي 3 ماه اجاره و بيست و دومين جشنواره اسب اصيل را در10 هفته کورس استاني  و 6 هفته کشوري برگذار کرديم. اولين برنامه هيات سوارکاري استان تاسيس مجموعه اي مختص سوارکاري است. مجموعه ها ي سوارکاري درآمدي ندارند ، تنها درآمد اين نهاد برخي شرکت ها واسپانسرها هستند. 

سوارکاري ورزشي ايست که مردم هزينه اش را پرداخت ميکنند و هيات سوارکاري فقط بايد زيرساخت ها را فراهم نمايد. 

 وي گفت : 7 ماه اول سال به علت شرايط آب و هوايي عملا مسابقه اي برگزار نمي شود به همين دليل در نيمه اول سال کلاس هاي آموزشي برگزار ميشود و نيمه دوم هم به برگزاري اختصاص مي يابد مسابقات و جشنواره ها. تاکنون رقابت های با کیفیتی درماده های سرعت، استقامت و زیبایی در سطح استان برگزار شده و تا پایان سال نیز برنامه های متعددی را در دستور کار داریم.

کنعانی افزود: آموزش یکی از لازمه های ارتقای این رشته است که از ابتدای کار به صورت جدی آن را در اولویت   کار قرار داده ایم. همچنین آموزش مربیان و سوارکاران با حضور مربیان مطرح خارجی از دیگر اقدامات بوده که تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت کار مربیان و چابک سواران استان داشته است.

تاکنون چهارهفته از رقابت های کورس قهرمانی کشور به میزبانی اهواز با بالاترین کیفیت برگزار شده است.

کنعانی همچنین از برگزاری چهار رقابت کشوری در ایام دهه فجر به میزبانی خوزستان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با احداث یک پیست جدید در استان سطح کیفی این میزبانی ها نیز ارتقاء یابد.

آموزش نونهالان ومعلولان و برگزاری دوره های تخصصی ، مسابقات سوارکاری همراه با تیرو کمان، طبیعت گردی با اسب و سوارکاری همراه با پرتاب نیزه از جمله برنامه هایی است که در سال آینده جزو اولویت های هیات استان به شمار می رود.


منبع: تابناک
برچسب ها: فتاح کنعانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار