استاندار فارس گفت: امروز باید بخش خصوصی جایگزین بخش دولت شود؛ دولت نهایتا می تواند حقوق کارمندان را پرداخت کند.
کد خبر: ۳۷۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵ 06 February 2017
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی استانداری فارس: مهندس سید محمد علی افشانی در نشست فعالان اقتصادی و صنعتگران شهرستان فسا با بیان این که ظرفیت این شهرستان در حوزه کسب و کار بسیار بالا است، تاکید کرد: در این شرایط هم مدیران دولتی و هم بخش خصوصی باید نقش بیشتری ایفا کنند.
وی با اشاره به این که در سفر به شهرستان ها به جای سخنرانی در جمع عموم مردم دو جلسه با فعالان اقتصادی و سیاسی برگزار می کنیم، ادامه داد: در این جلسات  فعالان اقتصادی و سیاسی مشکلاتشان را مطرح می کنند و مدیران پاسخ می دهند؛ سازوکاری نیز برای پیگیری مسائل مطرح شده وجود دارد.
استاندار فارس در پاسخ به برخی درخواست ها با بیان این که هیچ کس نمی تواند قانون را تا زمانی که مجلس پیشنهاد دهد یا دولت لایحه دهد و مصوب شود تغییر دهد، افزود: مالیات بر ارزش افزوده قانون مصوب مجلس و متعلق به قبل از برنامه پنجم توسعه است و نمی توان آن را تغییر داد.
مهندس افشانی با اشاره به این که سیستم بانکی پولی از خودش ندارد و سرمایه ها متعلق به مردم است که در سیستم بانکی گذاشته اند، گفت: چهار بانک کشور دولتی و بقیه خصوصی هستند که با پول مردم اداره می شوند و باید به مجمع عمومی خود گزارش دهند.
وی با بیان این که استان فارس در زمینه سیستم بانکی بسیار موفق بوده است، اظهار داشت: بر اساس آمارهایی که در سایت آنلاین وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل مشاهده است در طرح ارتقا تولید که دولت 16 هزار میلیارد تومان اختصاص داد، فارس پیشتاز است؛ در عین این که واحدهای صنعتی فارس با برخی استان های دیگر قابل مقایسه نیست.
استاندار فارس اعلام کرد: در طرح ارتقای تولید این استان از 518 میلیارد تومان عبور کرده ایم و بیش از 700 مییلیارد تومان اعتبار تائید شده نیز در بانک ها داریم که به تدریج پرداخت می کنند.
استاندار فارس با اشاره به این که اگر طرح دارای توجیه ارائه شود، بانک ها از آن استقبال می کنند، افزود: بانک ها اصطلاحی دارند و می گویند پول مانند گلوله آتشین است که هرچه در بانک بماند باعث زیان بانک است و هرچه بیشتر چه بیشتر پرداخت شود بانک سود بیشتری خواهد برد.
مهندس افشانی با بیان این که یک اشکال در سیستم در بانک وجود دارد و آن هم بالا بودن بهره بانکی است، ادامه داد: امسال یک مرحله سود تسهیلات را پائین آورند؛ اما همه منتظر بودند تا از وام کم بهره تر استفاده کنند؛ ما اعتراض کردیم که یا این روند متوقف کنید یا امروز اعلام کنید؛ خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال دیگر سود تسهیلات پائین نخواهد آمد.
وی با اشاره به این که مشکل اصلی شهرستان فسا کمبود آب است، گفت: مهم ترین آب برای استفاده در بخش صنعت، پساب شهری است که خوشبختانه طرح پساب فسا در بانک جهانی مصوب شده است؛ 38 و نیم میلیون دلار اعتبار دارد و سهم دولت در شورای عالی آب مصوب شده و مابقی در دو سال آینده پرداخت خواهد شد.
استاندار فارس با بیان این که پساب مهم ترین آب در اختیار است، اظهار داشت: این آب برای صنعت و فضای سبز استفاده خواهد شد و در این شرایط آب صنعت و بخش فضای سبز برای بخش کشاورزی و شرب استفاده خواهد شد.
مهندس افشانی با اشاره به این که در شورای عالی آب کشور عنایت خاصی به استان فارس شده است، افزود: یک قلم، 350 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان فارس برای پنج سال برنامه مصوب شده است، امسال 30 هزار هکتار دار یم که تاکنون 10 هزارهکتار اجرا شده و تا 31 تیرماه 96 بقیه این طرح باید انجام شود.
وی با بیان این که در سال جاری 47 جلسه جذب و حمایت از سرمایه گذاری و 118 جلسه کمیته رفع موانع تولید برگزار شده است، گفت: در جلسات کمیته رفع موانع تولید به هر فرد متقاضی ظرف دو هفته جواب می دهند؛ یا نواقص پرونده او را اعلام می کنند و یا درخواست او را تائید می کنند.
استاندار فارس با اشاره به این که به مدیران استان اطمینان دارم و این مدیران در حال تلاش و پیگیری مسائل استان هستند، افزود: همه مدیران مرتبط عضو کمیته رفع موانع تولید هستند و به همین دلیل استان فارس توانست 518 میلیارد تومان به طرح های نیمه تمام بپردازد.
مهندس افشانی ادامه داد: سال گذشته استان فارس یک میلیارد و 60 میلیون دلار، معادل 45 درصد از کل اعتبارات، اعتبار مصوب از صندوق توسعه ملی گرفته است و خوشبختانه ال سی همه آن ها باز شده است.
وی با بیان این که استان فارس نیروخیز است و چهره های بسیار شاخص ملی در قبل و بعد از انقلاب دارد، گفت: مردم این استان اهل دانش و اندیشه هستند؛ در عصر کنونی دانش حرف آخر را می زند؛ تافلر می گوید: عصر حکومت های مقتدر به پایان رسیده  وعصر خانواده های مقتدر فرا رسیده است، خانواده ای مقتدرتر است که داناتر است و خانواده ای داناتر است که دسترسی او به اطلاعات سریع تر است.
استاندار فارس با اشاره به این که باید توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان در شهرستان فسا صورت گیرد، اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان هم وام بلا عوض می گیرند و هم مورد حمایت مدیران قرار دارند.
مهندس افشانی با بیان این که استان فارس امسال در حوزه تحقیق و پژوهش در سطح کشور اول شده است، افزود: دلیل این موفقیت  این بود که تعداد شرکت های دانش بنیان از 36 شرکت به 93 شرکت رسیده است که مورد تائید معاونت علمی ریاست جمهوری قرار دارند.
وی با اشاره به این که ارائه تسهیلات در حوزه کشت گلخانه ای هیچ محدودیتی ندارد به هر میزان که متقاضی وجود داشته باشد قابل پرداخت است، گفت: اولین جایی که بهره تسهیلات در آن پائین می آید گلخانه خواهد بود.
استاندار فارس با تاکید بر این که نتایج جلسات با فعالان اقتصادی شهرستان فسا در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: خوشبختانه در بخش اقتصادی استان انسجام خیلی خوبی وجود دارد و مدیران این بخش با هم خوب کار می کنند.
مهندس افشانی با بیان این که وظیفه خود می دانم در کنار تولید کنندگان باشم، گفت: اگر یک شغل ایجاد کنید، فردی را از افسردگی و مجرم شدن نجات می دهید؛ افراد بعد از فارغ التحصیلی اگر مشغول به کار نشوند بعد از مدتی به افسردگی دچار خواهند شد وحتی ممکن است به قاچاق رو بیاورد و اعدام شود و شما جانش را نجات می دهید.
وی با تاکید کرد تا زمانی که جایگاه سرمایه گذار مانند معلم که بالاترین مقام آدمی است، در جامعه پاس داشته نشود انتظار حل مشکلات اشتغال و تولید نداشته باشیم.
گفتنی است در این جلسه که با حضور نماینده شهرستان فسا در مجلس و مدیران استانی برگزار شد، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شهرستان فسا به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار