معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم مطرح کرد؛
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به خطر ریزگردهای نمکین، خواستار تحقق حقابه دریاچه نمک شد.
کد خبر: ۳۷۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 07 February 2017
به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی قبل از ظهر سه‌شنبه در جلسه مخاطرات زیست محیطی استان قم که با رئیس سازمان محیط زیست و مسئولان استانی در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد با اشاره به تسری مشکل خشکسالی به تمام کشور اظهار داشت: در استان قم در سال ۶۵ دو روز گرد و غبار داشتیم و در سال ۹۵ به ۱۰۵ سال رسیده است.

وی مشکل استان قم در این زمینه را ناشی از عدم تحقق حقابه‌های زیست محیطی از بالادست دریاچه نمک دانست و گفت: دریاچه نمک که حوضه آن حدود ۹ میلیون هکتار وسعت دارد و این پدیده ۶ استان و ۲۵ درصد جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اظهار داشت: بر اساس مصوبات پانزدهم جلسه شورای عالی آب کشور و ابلاغ نامه وزیر نیرو حقابه زیست محیطی کشور در حوضه آبریز حدود ۱۰ درصد از منابع آبی باید به عنوان حقابه اختصاص یابد.

وی افزود: حقابه زیست محیطی دریاچه نمک کمتر از یک و نیم درصد است که همین میزان هم به استان اختصاص داده نشده است.

بهشتی ابراز داشت: تلاشی کردیم که در زمستان که استفاده کشاورزی ندارد این حقابه در قمرود رهاسازی شود که این اتفاق نیفتاده است.

برگزاری همایش دریاچه نمک

وی با اشاره به برگزاری همایش دریاچه نمک در اردیبهشت‌ماه در قم گفت: مشکلات در این زمینه در این همایش به صورت جزئی بررسی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اظهار داشت: بخشی از مشکلات پیشِ رو وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار داد به عنوان مثال رطوبت اگر بیش از این کاهش پیدا کند همراه با گرد و غبار نمک هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هدف از این همایش این است که نگاه ویژه به دریاچه نمک شود، خاطرنشان کرد: توجه به دریاچه ارومیه موجب احیای آن شد اما دریاچه نمک با توجه به اینکه در مرکز کشور قرار گرفته می تواند مشکلات بیشتری برای مرکز کشور ایجاد کند.

بهشتی گفت: سندی برای دریاچه نمک تهیه شده و قوانین بر اساس مدیریت حوضه آبریز اصلاح شود. تخصیص حقابه‌های زیست محیطی دریاچه نمک و تالاب‌های اقماری آن.

وی ابراز داشت: به دلیل اینکه وجود دریاچه نمک در جغرافیای استان است ما بیشتر پیگیری می‌کنیم اما امیدواریم با نگاه ملی این موضوع تسریع شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار