شهردار اصفهان در همایش ملی توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر:
تابناک: شهردار اصفهان گفت: اگر قرار است شهر اصفهان را تبدیل به یک شهر سبز، سالم، هوشمند، پایدار، الکترونیک و بوم شهرکنیم باید همه اینها در شهر دانشی و فرهنگی محور تبیین شود که روابط عمومی ها در این میان نقش موثری دارند.
کد خبر: ۳۷۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 17 February 2017

به گزارش تابناک اصفهان، اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی نژاد در همایش ملی توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر اظهارکرد: در سال های اخیر شاهد بروز نشانه هایی از یک تحول گسترده در کل جهان بوده ایم که می شود از آن به عنوان یک تغییر پارادایم نام برد.


وی افزود: این تغییر حرکتی عظیم و پر شتاب و شاید خیلی بی رحم از فناوری سخت به سمت فناوری های نرم است.

شهردار اصفهان ادامه داد: توسعه روز افزون صنایع فرهنگی نه فقط در جهان بلکه در کشور ما نیز در همه شاخص های آن کاملا مشهود است.
جمالی نژاد اضافه کرد: این توسعه در حوزه هایی مانند فیلم، مستند، تفریح، مطبوعات، هنر، آموزش و بهداشت به خوبی نمایان است و همه اینها نمودهای بسیار روشنی از این تغییر بزرگ هستند.
وی تصریح کرد: سهم خدمات فرهنگی در کشورهای پیشرفته به سرعت رو به افزایش است و رشد صنایع در آنها چند برابر رشد صنایع در حوزه های دیگر است.
وی بیان کرد: هر چند افزایش نرخ اشتغال تنها بخشی از دستاوردهای آن است اما یقینا محتواهای فکری و اخلاقی آنها نیز بی شمار است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تغییر حرکت از سمت صنایع سخت به سمت صنایع نرم نمایشگر یک پیام است، گفت: این پیام یک حرکت و خیزش عظیم برای بشریت از تامین نیازهای جسمی به سمت نیازهای روحی معنوی است.
جمالی نژاد افزود: در این تغییر پارادایم در طول تاریخ در مورد بعضی از ملت ها نتایج مثبتی داشته است، ملت هایی که آن را درک کرده و تطابق درستی با شرایط آن داشته اند، توانسته اند موفق تر عمل کنند.
وی اظهارکرد: شهرداری ها که از عمر آنها بیش از صد سال می گذرد تا همین دو دهه قبل خدمات خود را تنها در زمینه های خدمات سخت مانند توسعه معابر، جمع آوری زباله و پسماند و خدماتی این چنین ارائه می کردند.
شهردار اصفهان ادامه داد: ولی نهایتا در 2 دهه اخیر ماموریت شهرداری ها تغییر یافت و در کنار ارائه ماموریت های قبلی که وظیفه ذاتی شان است رویکردی فرهنگی نیز پیدا کرد.
جمالی نژاد اضافه کرد: در این راستا کمیسیون فرهنگی در شورای شهر مستقر شده و وظیفه پیگیری امور فرهنگی را بر عهده گرفتند.
وی گفت: در شهرداری اصفهان نیز برای اولین بار به تازگی معاونان فرهنگی در شهرداری مناطق مستقر شده و به این مساله پرداختند.
شهردار اصفهان با تاکید بر این که باید باور کنیم در قرن جدید جهان با سرعت در حال حرکت است اذعان داشت:اگر ما حرکت نکنیم و خودمان را با ابزارهای قرن بیست ویکم همراه نکنیمبه طور حتمبا ابزارهای قرن بیستم نمی توانیم مشکلات عظیم شهرهایمان را حل کنیم.
وی گفت: شهرداری اصفهاندر کنار رویکرد ارزشمند خدمات عمرانی و شهری و ترافیکی رویکرد فرهنگی خودش را نیز پررنگتر کرده است.
جمالی نژاد با اشاره به این که در سال گذشته مدیریت شهری اصفهان گفتمانی را به شهرداری های کشورتحت عنوانگفتمان دانش محوری ارائه کرد تصریح کرد: قرار استاین مهمدر شهرهای کشور برقرار شود و به طور حتم اصفهان پرچم دار این گفتمان است.
وی تبیین و تسری گفتمان دانش محوری را در راستای ماندگاری بسیار مهم خواند و بیان کرد: در برنامه 1400 شهرداری اصفهان به عنوان یک دستگاه دانش محور می توانددانش را به ثروت تبدیل کند و قرار است از فناوری های نرم به جای فناوری های سخت استفاده کند.
شهردار اصفهانبا بیان اینکه 18 ابر پروژه بزرگ در شهر اصفهان در حال اجراست گفت: احداثنمایشگاه بین المللی، تقاطع غیر همسطح استقلال و تقاطع غیر همسطح اشکاوند از جمله طرح هایی استکه با سرعت در جریان هستند.
وی با اشاره به این یک هزار و 180پروژهمحله محوردر شهر اصفهان در حال اجراست، عنوان کرد:رویکرد فرهنگی شهرداری در کنار فعالیت های عمرانی و خدماتی در حال انجام است چرا که توسعه فرهنگی و صنایع فرهنگی نیز برای ما بسیار مهم است.
شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود افزود: خوشبختانه با این ایدئولوژی حاکم برجامعه که یک ایده اسلامی است استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های بی بدیل فرهنگی را در شهر اصفهان آغاز کردیم وبا این رویکرد می توان انقلاب و جهشی در شهر اصفهان ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: در برنامه 1400 شهر اصفهان به عنوان شهر دانش محور، شهر دوستدارطبیعت، بوم شهر و شهر دوستدار اکوسیستم شهری پیش بینی شده است که قرار است تبدیل به شهر طیب شود.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه گفتمان دانش محور و عملیات جدید استفاده از صنایع فرهنگی برای توسعه و تبدیل به شهر فرهنگی نیاز به خوانش مجدد از اصفهان دارد، ادامه داد: بازخوانی شهر ضروری است بر این اساس تمام محورهایی که برای شهر و استان اصفهان لحاظ شده تغییر می کند.
وی با تاکید بر این که آموزشگاه های صنعتی و فنی حرفه ایی در گفتمان جدیددر راستای شهروندان خلاقگام بر می دارند، اذعان داشت:هنرمندان،نخبگان، کارآفرینان و فن آفرینان، گالری ها، فرهنگ سراها و فضاهای عمومیشهر در اصفهان به منظور دستیابی به جامعه فرهنگی در عصر فرهنگی حرکت می کنند.
شهردار اصفهان با بیان این مطلب که باید اقتصاد ما به اقتصاد فرهنگی تبدیل شود، گفت: اگر کارآفرینی فرهنگی شود، شهرها فرهنگی می شود به طوری که خوشه های فرهنگی به قطب های فرهنگی و پارک های فرهنگی تبدیل می شود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه این تغییر پارادایم جدید در شهر اصفهان شروع شده است، اظهارکرد: شهرداری به تنهایی نمی تواند پرچم دار گفتمان دانش محور باشد تمام دستگاه های استانی مدیران کل همه باید ورود پیدا کنند و با جریان سازی کمک کنند تا این مهم در چشم انداز 1404 و در برنامه 1400 محقق شود.
جمالی نژاد تاکید کرد: اگر قرار است شهر اصفهان را تبدیل به یک شهر سبز، سالم، هوشمند، پایدار، الکترونیک و بوم شهرکنیم باید همه اینها در همین شهردانشی و فرهنگی محور تبیین شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با همدلی بین مدیران شهری و استانی و تعامل بین روابط عمومی و رسانه ها و خبرنگاران بتوانیم نه تنها در شهر اصفهان بلکه در کشورمان توسعه فرهنگی را تسری بدهیم و سرمایه های نمادین همچون فرشچیان ها، ساروخانی ها که از سرمایه های شهر و کشور هستند را به عنوان اصل محور توسعه فرهنگ شهرها قرار دهیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار