تابناک: تجربه اولین سوال از شهردار اصفهان در طول مدیریت این شخص در این نهاد، از همان ابتدا با حاشیه همراه شد.
کد خبر: ۳۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰ 23 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، از صبح امروز تالار شورای شهر اصفهان میزبان سوال و تذکر از شهردار شهر بود.

به همین مناسبت نیز شهردار امروز با افرادی به جلسه شورای شهر آمد که شاید سالها بود از عرصه مدیریت در حوزه شهری به دور بودند.

جمال الدین صمصام شریعت، قاری قرآن معاون عمرانی شهردار و سیف اللهی مدیرعامل اسبق سازمان قطار شهری اصفهان که از جمله افرادی بود که با اصرارهای نه چندان معقول خود در زمان مدیریتش مصوبه عبور مترو از خیابان چهارباغ عباسی را گرفت، امروز مرتضی سقائیان نژاد را در جلسه سوال و جواب شورا و شهرداری همراهی کردند.

سقائیان نژاد به شورا آمده بود تا در مورد عنوان مدیرکلی در حوزه شهرداری، حمل و نقل همگانی و قطار شهری و شفافیت محاسبات اداری و مالی در شهرداری اصفهان به اعضای پارلمان شهر پاسخگو باشد.

تجربه اولین سوال از شهردار اصفهان در طول مدیریت این شخص در این نهاد، از همان ابتدا با حاشیه همراه شد.

خواندن سوال اولین حاشیه ای بود که گریبان این جلسه را گرفت. به طوریکه سوالات اعضا از شهردار از سوی علیرضا نصر اصفهانی، منشی شورای شهر قرائت شد که یک ربع بعد از اینکه نصر سوالات را خواند، فولادگر با استناد به ماده 37 آئین نامه داخلی شورا، خواستار قرائت سوال از شهردار از سوی یکی از سوال کنندگان شد.

در نهایت بعد از این وقت گذرانی، رضا امینی رئیس شورای شهر با قبول این تذکر خواستار قرائت آئین نامه از سوی ندا واشیانی پور شد.

در میانه خواندن متن سوال بود که صدای اعتراض صادقیان به خواندن تکراری سوال بلند شد که در نهایت امینی اعتراض وی را وارد ندانست و به واشیانی پور گفت که هرچه سریع تر سوال را بخواند.

شهردار اصفهان هم که بی علت با این مشاوران و مدیران سابق پا به سالن شورای شهر نگذاشته بود در واکنش به دوباره خوانی متن سوالات، خواستار اختصاص وقت بیشتری به خود و مشاوران و مدیران شهری شد.

وی که قانونا 30 دقیقه برای پاسخگویی به سوالات وقت داشت، از ظرفیت قانونی استفاده کرده و یک ساعت از وقت جلسه امروز را به پاسخ های خود، مشاوران و مدیران شهری اختصاص داد.

شهردار اصفهان که به قول خودش بعد از سازده سوال برای پاسخگویی به شورای شهر آمده بود انتظار سوالات قوی تر و به گفته خودش در شان شهردار را داشت.

وقتی نوبت به سوال در خصوص متروی اصفهان رسید شهردار از سیف اللهی مدیرعامل اسبق متروی اصفهان خواست تا در این مورد توضیح بدهد. که در ابتدا این خواسته با اعتراض امینی روبرو شد اما در نهایت سیف اللهی با ادبیات خاص خود در این مورد توضیحاتی را ارائه کرد.

وی گفت: خدا را شاکرم که پس از آدم شدنم امروز در شورای شهر برای کمک به حل بخشی از مشکلات چند ساله مترو اصفهان حاضر شده‌ام. 23 سال معاون شهرداری بوده‌ام و تذکر مطرح شده را قابل قبول و قانونی نمی‌دانم"

امینی بلافاصله در پاسخ به سیف الهی گفت: شما مرجع مصلحی برای اظهارنظر درباره قانونی بودن یا نبودن تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر نیستید و تنها به عنوان مشاور شهردار در امور مترو اصفهان می‌توانید در وقت قانونی تعیین شده خود نظارت و مطالب خود را درباره مشکلات پروژه قطار شهری اصفهان در سال‌های گذشته عنوان کنید.

سیف الهی با دعوت از اعضای پارلمان شهری برای مطالعه کتاب "گامی به پیش"، اظهار کرد: این کتاب شامل تمام مستندات قانونی پروژه متروی اصفهان از روز نخست تاکنون است که به همت همه مجموعه شهری و به قلم اینجانب نگاشته شده است، اما سؤال اساسی اینجاست که چرا پروژه مهم متروی اصفهان تا این حد طولانی شد؟

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر با بیان اینکه "در مثل مناقشه نیست كرم سيب از خود سيب است" خطاب به رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مهمترین دلیل عقب افتادگی پروژه متروی اصفهان مدیران استانی، مجموعه‌های انسانی و ادارات کل هستند. آیا مباحث مربوط به میراث فرهنگی در شیراز یا تبریز نبوده است؟ اصفهان تنها شهری است که قراردادهای مربوط به خرید واگن‌های قطار شهری را پیش از سایر شهرها به امضا رساند. 100 هزار دلار تنها برای انجام اقدامات مطالعاتی پروژه اصفهان در سال 59 به شرکت‌های خارجی پرداخت شد و سازمان ملل نیز یک میلیون دلار حق مطالعات میراثی و شهرسازی را در اختیار مدیران اصفهانی قرار داد.


مشاور شهردار در امور مترو اصفهان با اشاره به اینکه مشکلات قطار شهری اصفهان ناشی از بده بستان‌های سیاسی است، تصریح کرد: والله و بالله تمامی مسیرهای سه گانه قطار شهری مصوب دیوان محاسبات کل کشور و جزء تصمیمات دولتی است، هیچ مصوبه قانونی درباره احداث خط یک قطار شهری در خیابان شمس آبادی وجود ندارد. آیا غیر از این بود که بر اساس زد و بندهای سیاسی، رییس وقت میراث فرهنگی از استاندار اصفهان می‌خواست که در عوض تعطیل کردن پروژه جهان نما، قطار شهری از چهارباغ عباسی بگذرد؟با این حال باید گفت که سه خط یک، دو و سه قطار شهری اصفهان به همراه 186کیلومتر مسیرهای مواصلاتی برون شهری مصوب شورای ترافیک و دیوان محاسبات کل کشور است.

سیف اللهی با اشاره به پروسه طولانی تصمیم گیری در خصوص مسیر خطوط مترو اصفهان خاطر نشان کرد: شصت و ششمین مصوبه شورای ترافیک کشور مدیران شهری اصفهان را مکلف به عبور خط یک مترو از خیابان چهارباغ عباسی می‌کند، به درستی آشکار نیست که چرا برخی با وجود اطلاع از نقش سازمان قطار شهری، شورای ترافیک کشور، دولت و مجلس در روند پروژه قطار شهری اصفهان هنوز هم شهرداری اصفهان را تنها تصمیم‌گیر این پروژه عظیم شهری می‌دانند؟

وی با تاکید بر اینکه مدیران قطار شهری اصفهان نمی‌توانند خلاف نظر دیوان محاسبات کل کشور عمل کنند گفت: محل همه ایستگاه‌های مترو از پیش تعیین شده و در صورت هر گونه اقدام خلاف چهارچوب‌های تعیین شده دیوان محاسبات کل کشور پدر نهادهای شهری را در خواهد آورد.

مشاور شهردار در امور مترو اصفهان خطاب به رییس و اعضای شورای شهر تصریح کرد: چرا در طول سه دوره گذشته اعضای شورای شهر هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌اند؟ آقای امینی شما امروز رییس شورا هستید اما آقای حاج‌رسولی‌ها و روسای پیش از شما چرا درباره پروژه قطار شهری اعتراضی نداشتند؟ طرح سوال بدون شک یکی از حقوق اساسی نمایندگان پارلمان شهری است اما این سوال باید منطقی و در چهارچوب قوانین مطرح شود.

سیف اللهی در بیان سابقه فعالیت‌های خود در مجموعه شهری گفت: 634 بار برای پاسخگویی به دیوان محاسبات در زمان مدیر کلی خود به تهران سفر کردم، 19.5 سال معاون عمرانی در اصفهان بودم و نخستین قرار داد واگن‌های مترو اصفهان را در زمان رییس جمهور قبلی به امضا رسانده‌ام؛ این من بودم که در برابر اظهار نظر رییس قطار شهری کشور مبنی بر عدم وجود بودجه‌ای برای خرید واگن‌های قطار شهری اصفهان فریاد به درک سر دادم؛ اصفهان نخستین شهر درخواست کننده مترو بود اما چرا شاهد به ثمر رسیدن این پروژه نیست؟

وی با انتقاد از عدم توجه حسن روحانی به قطار شهری اصفهان تصریح کرد: رییس جمهوری در آخرین سفر خود به آذربایجان شرقی مبلغ 570 میلیون دلار فاینانس برای پروژه مترو این شهر در نظر گرفت اما نتیجه سفر او به اصفهان با آن همه گل و بلبل چه بود؟ هیچ مساله‌ای در اصفهان هنوز حل نشده است؛ تو را به حضرت عباس مانند لرها، ترک‌ها و عرب‌ها در کنار یکدیگر بایستید و برای به ثمر رسیدن این پروژه عظیم شهری تلاش کنید و از تفرقه و ایستادگی در برابر هم دست بردارید.

استفاده از عنوان مدیرکلی برای مدیر مسئول دفتر شهردار

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال دوم اعضای شورا در خصوص استفاده از عنوان مدیرکلی برای مدیر مسئول دفترش گفت: اخیرا وزارت کشور تشکیلاتی را برای دفتر شهردار تعیین کرده است که این تشکیلات شهرهای بالای یک میلیون نفر را شامل می‌شود و از به همین دلیل استفاده از عنوان مدیرکلی توسط مدیر حقوقی دفتر شهردار پیگیری شد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین بررسی مشخص شد که در تعدادی از کلانشهرها نیز از عنوان مدیرکل حوزه شهردار استفاده می‌شده و نباید در این زمینه سخت گرفت.

سقائیان نژاد ادامه داد: اگر تخلفی صورت گرفته در خصوص استفاده از یک عنوان برای مدیر دفتر است و از آنجایی که موضوع داخلی است از اهمیت بالایی برخوردار نیست

شهردار اصفهان خطاب به اعضای شورای شهر گفت: "رطب خورده نباید دیگران را منع رطب کند"؛ خود شما در شورای شهر از سمت‌ها و القابی استفاده می‌کنید که از هیچ جایگاه قانونی و آیین نامه‌ای برخوردار نیست؛ اگر اقدام شهرداری را با وجود آیین نامه‌های موجود خلاف قانون می‌دانید عمل خود را نیز خلاف اعلام کنید.

وی افزود: مدیر روابط عمومی و مدیر دبیر خانه شورای شهر عنوانی غیر مندرج در قانون و ساخته شورای چهارم است اما آیا تاکنون شهرداری اصفهان مخالفتی کرده است؟ اتفاقا شهرداری بر این عقیده است که شورا برای اطلاع رسانی موضوعات مرتبط با خود باید با دست باز عمل کند.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه تنها امتیاز نمایندگی مردم قضاوت به دور از حب و بغض‌های شخصی است، خاطر نشان کرد: حب و بغض‌ها نباید در سوال، تذکر و استیضاح راه پیدا کند؛ گردن من در برابر قانون و حق از مو نازک‌تر است اما در برابر حب و بغض و کینه از هر چه تصورش را هم بکنید کلفت‌تر است.

امینی در واکنش به سخنان شهردار با بیان اینکه برای دستگاه‌های اجرایی و نظارتی قوانین خاصی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای قوانین حق قانونی، طبیعی و صد درصدی همه نمایندگان مردم در پارلمان شهری است و اساس کار اعضای شورای شهر نیز بر خصومت شخصی نیست و همه آنها با سلایق مختلف برای انجام وظیفه تلاش می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار