تابناک: جشن سنتی نوروزگاه به همت دوستداران میراث فرهنگی آران و بیدگل در خانه باغ تاریخی شاکر این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 23 March 2017
تابناک اصفهان: جشن سنتی نوروزگاه به همت دوستداران میراث فرهنگی آران و بیدگل در خانه باغ تاریخی شاکر این شهرستان برگزار شد.

در این آیین که صبح پنجشنبه، با حضور پرشور مردم شهر و گردشگران نوروزی در حاشیه کویر مرکزی اجرا شد هنرمندان آران و بیدگل به اجرای برنامه های سنتی نوروز با لباس های خاص محلی و شعر خوانی محلی توسط استاد علیجان زاده پرداختند.

مهر در ادامه این گزارش نوشت: موسیقی سنتی محلی وعروسی سنتی، اجرای مسابقه برای کودکان و اهدای جوایز، مرشد خوانی، ورزش زورخانه ای و اجرای موسیقی طلوع از دیگر برنامه های این آیین سنتی بود.

جشن نوروزگاه با هدف حفظ این سنت در آران و بیدگل برگزار می شود.

خانه باغ شاکر یکی از زیباترین اثرهای فرهنگی، تاریخی شهرستان آران و بیدگل است که در پنج کیلومتری این شهر در مزرعه حسین آباد واقع شده است.

قدمت این بنا به دوران زندیه می رسد و این اثر منطبق با اصول معماری سنتی مناطق کویری در زمینی به مساحت تقریبی شش هزار و ۶۰۰ مترمربع و در فرم هندسی ذوزنقه طراحی و احداث شده و مشتمل بر سه عنصر فضایی باغ، عمارت و برج و بارو می باشد که از این رو می توان آن را یکی از معدود خانه باغ های شهرستان آران و بیدگل به شمار آورد که در جبهه شمالی باغ، برج و بارو و در جبهه جنوبی آن عمارت باغ قرار دارد.

این مجموعه دیدنی که در سال های نه چندان دور به خانه باغ عمارت حسین آباد معروف بود در سال ۱۳۹۰ توسط یک سرمایه گذار خریداری و براساس اصول معماری سنتی مرمت و احیا شده است.

این اثر در راستای اجرای قوانین مربوط به حفظ آثار ملی در ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۵ به شماره ۳۱۴۵۰ به عنوان یک اثر فرهنگی، تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آران و بیدگل با دارا بودن بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده ۱۳۵ اثر تاریخی و معنوی ثبت ملی پس از اصفهان و کاشان رتبه دوم استان را از نظر ثبت ملی آثار در اختیار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار