تاريخچه استفاده از قطار شهری به نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي برمي گردد؛ زماني كه شكوفايي صنعتي در كشورهاي اروپايي به اوج خود رسيده بود و هر روز طرح ها و ايده هاي بسياري براي توسعه و پيشرفت زندگي شهري جوامع مطرح مي شد.
کد خبر: ۴۰۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 18 April 2017
ايده احداث مترو اولين بار بطور جدي در كشورهاي انگلستان و آلمان مطرح شد كه اين ايده اوليه به اين صورت بود كه 2 ايستگاه اصلي راه آهن در دو سوي شهر توسط يك محور زيرزميني به هم متصل شود.
اولين طرحي كه در اين زمينه اجرايي شد، در سال ۱۸۶۳ ميلادي در شهر لندن بود كه يك قطار زيرزميني به كمك نيروي لوكوموتيو بخاري، مسافران را جابجا مي كرد.
تفكر ايجاد قطار شهري در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز مي گردد كه مطالعه و پيشنهاد اولين مسير از طرف مشاور خارجي از فرودگاه بين المللي اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد كه هيچگاه اين طرح به مرحله اجرا در نيامد.
سپس در سال ۱۳۵۵ توسط مهندسان مشاور سوئدي ولوو مطالعات جامع حمل ونقل شهر اصفهان انجام و طرح شبكه قطار شهری سبك و اتوبوس ارائه گرديد كه آن هم بلا استفاده ماند.
بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل كه توسط سازمان مديريت برنامه و بودجه استان انجام شد و بر اساس نياز شهر اصفهان و درخواست استانداري و به مدت يك سال شركت مهندسين مشاور پاسيفيك كوماگائي گومي عهده دار انجام مطالعات قطار شهری اصفهان گرديد و پس از آن شبكه ترامواي اصفهان پيشنهاد شد.
در سال ۱۳۶۳ مطالعات حمل و نقل برون شهري توسط مجتمع فولاد مباركه و توسط اساتيد و كارشناسان دانشگاه صنعتي انجام گرفت كه اين مطالعات محدود به ايجاد قطار مسافربري منطقه صنعتي حاشيه زاينده رود بود.
طي سالهاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيك اصفهان توسط دانشگاه صنعتي و با مديريت سازمان حمل ونقل و ترافيك انجام و متعاقب آن بين سالهاي ۷۳-۱۳۷۱ مطالعات پيش امكان پذيري حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوي سوفرتو و در سالهاي ۷۵-۱۳۷۴ مطالعات امكان پذيري آن توسط مشاور استرليايي ppk انجام و شبكه حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان مشخص شد.
در سالهاي ۷۷-۱۳۷۵ طراحي اوليه خطوط اولويت دار قطارشهري اصفهان و حومه انجام مي پذيرد و در سال ۷۹ بودجه احداث قطارشهري در پنج شهر كشور در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
در سال ۱۳۸۰ طرح نهايي خط يك ( شمال - جنوب ) به طول ۱۲/۵ كيلومتر مصوب و عمليات اجرايي ساخت تونل آن آغاز مي شود و با اضافه شدن ۷/۷ كيلومتر مسير كاوه – قدس (شمال - غرب) اينك خط اول قطار شهري اصفهان از شمال غرب تا جنوب بطول ۲۰/۱۲ كيلومتر می شود.
مسير خط ۲ قطار شهري اصفهان حدفاصل دپوي زينبيه تا خميني شهر به طول ۲۳ كيلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصويب شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور رسيده و مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشاركت مترا - پژوهش - سيسترا انجام شده است.
عزم جدی شهرداری در بهره برداری کامل قطار شهری قابل تقدیر است
مدتهاست بعضی از خیابان های شهر به خاطر مترو با محدودیت رفت و آمد مواجه شده و دست اندرکاران آن تلاش دارند تا هر چه سریعتر آن را به بهره برداری برسانند.
یکی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: بخشی از قطار شهری اصفهان در حال حاضر افتتاح شده و ما با زحمات شبانه روزی کارگرانی که در این پروژه مشغول فعالیت هستند، خوشبین هستیم که قطار شهری اصفهان در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
حسین فصیحی با اشاره به اینکه عزم جدی شهرداری در بهره برداری کامل قطار شهری قابل تقدیر است، ادامه می دهد: قبل از فرارسیدن نوروز نگران بودم که مسافران نوروزی پس از سفر به شهر اصفهان به چهره ای کارگاهی در مسیر قطار شهری مواجه شوند اما برخلاف این تصور با تدبیر آگاهانه شهرداری اصفهان کارگاههای عملیاتی قطار شهری جمع آوری و در اطراف آن زیباسازی خاصی انجام شد.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که در محل میدان امام حسین (ع) مغازه دار است، از تلاش های شهرداری اصفهان برای راه اندازی مترو تشکر کرده و ابراز امیدواری می کند این مهم هر چه سریعتر و به صورت کامل در شهر اصفهان محقق شود.
بهره برداری کامل از خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان سال 96
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان در این باره می گوید: خط یک قطار شهری اصفهان از ایستگاه قدس تا ایستگاه چهارراه تختی سال گذشته به بهره برداری رسید و مورد استفاده شهروندان قرار گرفت.
محمد نورصالحی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها انجام شده تا پایان خردادماه چند ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان از چهارراه تختی تا ایستگاه میدان آزادی به بهره برداری می رسد، ادامه می دهد: تا پایان امسال سایر ایستگاه های بعد از میدان آزادی تا پایانه صفه نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد تا خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس کامل شود.
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان تکمیل هرچه سریع‌تر ایستگاه قطار شهری میدان آزادی اصفهان را مهم عنوان کرده و اضافه می کند: موضوع مهم در این زمینه، تکمیل ورودی‌های ایستگاه، دسترسی‌ها، پله‌های برقی، آسانسورها و نازک‌کاری آن است که باید در این زمینه با نهایت جدیت اقدام شود.
وی اظهار می کند: پس از تکمیل ایستگاه باید نازک‌کاری، تمیزکاری و اقدامات لازم جهت بهره‌برداری آن عملیاتی شود.
نورصالحی با بیان اینکه با توجه به تعهد پیمانکار، باید تعداد شیفت‌های فعالیت عمرانی ایستگاه افزایش پیدا کند، می گوید: در حال حاضر باید مدیریت به گونه‌ای باشد که روزانه تعداد 250 نفر نیرو در ایستگاه حضور داشته باشند و فعالیت‌های عمرانی ایستگاه باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.
وی خاطرنشان می کند: عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری که از شهرک امام حسین(ع) و منطقه زینبیه شروع و تا بزرگراه شهید خرازی به سمت خمینی شهر ادامه پیدا می کند، آغاز و برای 2 ایستگاه زینبیه و چهارراه عاشق اصفهانی انتخاب پیمانکار انجام شده است.
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان یادآور می شود: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده است.
به گفته وی، به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط 2 قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب اتوبان خرازی انجام می شود.
نورصالحی اعلام می کند: خط 2 قطارشهری اصفهان تا 4 سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به خط سوم قطار شهری اصفهان اظهارمی کند: طراحی خط 3 قطار شهری اصفهان از میدان آزادی به سمت غرب تا ایستگاه پل اندیشه انجام شده و مراحل انتخاب پیمانکار و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار