معاون دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان:
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از اجرای طرح مطالعه سلامت زنان باردار در سمنان خبرداد و گفت: این طرح کشوری در سمنان، هم‌زمان با دو استان یزد و اصفهان آغاز شد.
کد خبر: ۴۱۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 23 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، نوید دانایی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: این طرح کشوری برای نخستین بار به صورت آزمایشی در سه استان سمنان، یزد و اصفهان اجرا می‌شود و بانوان پس از اطمینان از وضعیت بارداری وارد این طرح مطالعاتی می‌شوند.

سلامت مادر و نوزاد

وی با اشاره به اینکه این طرح بر روی 9 هزار نمونه در سطح این سه استان برگزار می‌شود گفت: برای استان سمنان سه هزار نمونه مصوب شده که تاکنون 20 نمونه وارد این طرح شدند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه این طرح در راستای مطالعه و تحقیق بر روی سلامت مادر و جنین در بخش‌های مختلفی از فرآیند تولد انجام می‌شود افزود: مرحله اول این طرح پس از اطمینان مادر از وضعیت بارداری آغاز می‌شود و در طول دوران بارداری شرایط و وضعیت مادر و جنین به طور مداوم تحت این طرح مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پس از تولد نوزاد این طرح وارد مرحله دوم می‌شود و تا پنج سالگی فرزند ادامه دارد و در طول این طرح هرگونه تغییر غیرعادی در وضعیت مادر و یا فرزند مشاهده شود مسئولان اجرایی برای مقابله با آن اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

دانایی ارتقای سطح سلامت در جامعه را یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح از سوی وزارت بهداشت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی حمایت و تأمین بودجه می‌شود و اجرای آن به همت دانشگاه‌های علوم پزشکی این سه استان است.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای تأمین اعتبار در این طرح مشخص نشده است خاطرنشان کرد: برای هر نمونه در این طرح میزان اعتبار ویژه مادر و فرزند تعیین می‌شود و با دیگر نمونه برابری ندارد و مطالعات بر روی نمونه‌ها یکسان نیست.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: نمونه خونِ مادرانی که وارد این طرح می‌شوند در شرایط بهداشتی تا چند سال پس از اتمام طرح نگهداری می‌شود و در صورت لزوم از آن استفاده می‌کنیم.

وی از وجود زیرساخت‌های مطلوب این طرح در استان سمنان خبرداد و گفت: مطالعه دقیقروی شرایط مادر و جنین و حفظ کودکان نسل آینده از مبتلا به بیماری‌های خاص از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود.

دانایی با تأکید براینکه این طرح در دو بخش پرسشنامه‌ای و مطالعه بیولوژیکی انجام می‌شود یادآور شد: در استان سمنان هفت نفر از دانشگاه علوم پزشکی سمنان مسئولیت مدیریت این طرح را دارند و 9 نفر به‌عنوان پرسنل اجرایی در این طرح مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان به‌صورت رایگان برگزار می‌شود اظهار داشت: بانوانی که باردار هستند می‌توانند به‌صورت رایگان در این طرح عضو شوند و بر روی سلامت جسمانی مادر و فرزند مطالعه صورت گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار