استان اصفهان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید و به ویژه پس از برجام ، سرمایه گذاری خارجی به میزان 3.5 میلیون یورو را شاهد بوده است.
کد خبر: ۴۱۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 26 April 2017
تابناک اصفهان، به گزارش ایرنا، توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)،به عنوان یکی از شاخصه های عملکردی دولت تدبیر و امید، با تلاش بی وقفه و طولانی مدت دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در شرایطی دشوار به دست آمد و تاثیری فراگیر در حوزه های مختلف خارجی و داخلی داشت.
ایجاد تحول در روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی پروژه ایران هراسی بویژه پس از برجام نه تنها سایه تهدید و تحریم علیه کشورمان را کنار زد، بلکه رویکرد بین المللی به سمت همکاری با جمهوری اسلامی ایران جهت گرفت، به گونه ای که هیات های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در کشورمان اعلام آمادگی کردند، اکثر این هیات ها با حضور در استان اصفهان نشست های متعددی در راستای افزایش همکاری ها داشته اند.
استان اصفهان به عنوان یکی از صنعتی ترین استان کشورنیز در زمره اصلی ترین مناطق مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است که بعد از برجام گشایش های خوبی در اقتصاد استان رخ داده است به طوریکه 120 هیات اقتصادی به اصفهان آمدند و برای پروژه‏ های اقتصادی قرارداد منعقد کردند.
در سال های اخیر برای سرمایه گذاری خارجی در استان 109 طرح با اعتبار 9 میلیارد یورو تهیه و پیشنهاد شد و پس از برجام سه میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی در اصفهان انجام شد.
سرمایه گذاری خارجی در ایران از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس قانون سرمایه گذاری خارجی یا از طریق عقد قرارداد شرکت های داخلی با خارجی انجام می شود و ازسه میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی یاد شده، یک میلیارد یورو در قالب قانون سرمایه گذاری خارجی برای اجرای هشت طرح در بخش های، آبی، انرژی های نو، بهداشتی و درمانی، صنایع، خدمات فنی مهندسی انجام خواهد شد.
2 میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان نیز از طریق عقد قرارداد با شرکت های داخلی از جمله فولاد مبارکه، پالایشگاه و دو شرکت بزرگ دیگر انجام می شود.
از جمله طرح ها در بخش آبی می توان به طرح انتقال آب 'بهشت آباد' به فلات مرکزی ایران اشاره کرد و از آن می توان به عنوان یکی از طرح های زیربنایی و راهکارهای حل مشکل آب منطقه نام برد که طبق وعده دولت با جدیت در حال انجام و هدف این طرح تأمین آب شرب بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان های اصفهان، کرمان و یزد است.
این طرح در سه بخش مجزا شامل احداث سد 1.5 میلیارد مترمکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه 'شلمزار' در چهارمحال و بختیاری و خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.
حجم آب انتقالی این طرح در مجموع 580 میلیون مترمکعب خواهد بود که 250 میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، 180 میلیون متر مکعب برای کرمان و 150 میلیون متر مکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت و این ارقام بصورت مصوبه قانونی ابلاغ شده است.
به گفته استاندار اصفهان، آخرین برآوردهای پیمانکار برای این طرح بدون محاسبه خط انتقال یزد و کرمان، حدود 750 میلیون دلار هزینه سد، حدود 300 میلیون دلار سامانه انتقال، 470 میلیون دلار خط لوله انتقال از شلمزار به اصفهان و در مجموع یک میلیارد و 520 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

*** سرمایه گذاری ایتالیا برای احداث بیمارستان یکهزار تخت خوابی در اصفهان
قرارداد این پروژه به ارزش 200 میلیون یورو با یک شرکت ایتالیایی منعقد شده که در بازدید اوایل مرداد پارسال کارشناسان این شرکت از زمین محل، کار طراحی و اجرایی آن نیز آغاز شده است.
تفاهمنامه احداث این بیمارستان اردیبهشت ماه امسال میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شرکت 'سن دوناتو' (san donato) ایتالیا منعقد شد.
گروه 'سن دوناتو' بزرگترین گروه خصوصی سلامت با 18 بیمارستان و چهار هزار پزشک در کشور ایتالیا است.

*** قرارداد تقویت زیر ساخت های گردشگری در اصفهان امضا شد***
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ورود گردشگران خارجی به اصفهان سه برابر افزایش یافته است و یکی از مشکلاتی که هم اکنون برای گردشگری اصفهان به چشم می خورد، کمبود هتل است که در همین راستا برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای تقویت زیر ساخت های اقامتی مورد توجه جدی قرار گرفته است و بر همین اساس در دوران پسا برجام قرارداد کلی احداث 20 هتل در کشور منعقد شده که از این تعداد پنج هتل در اصفهان ساخته می شود.
همچنین برای احداث این هتل ها با سرمایه گذاران خارجی رایزنی شده و برای سرمایه گذارانی از کشور کره جنوبی برای احداث دو منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان نیز تعاملات لازم انجام گرفته است.
استان اصفهان دارای بیش از 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمان پذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
به گفته معاون سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در سه ماه نخست سالجاری، فرصت های سرمایه گذاری حوزه گردشگری استان به بیش از 20 گروه سرمایه گذار خارجی معرفی شده است.
حمید امینی افزود: گروه های خارجی متقاضی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان در قالب بازدیدها و نشست های کارشناسی با زیر ساخت ها، فرصت ها، توانمندی ها و ظرفیت های مختلف اصفهان در صنعت گردشگری آشنا شده اند.
وی اظهار کرد: این سرمایه گذاران برای ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی از جمله هتل، دهکده سلامت، احیای خانه های تاریخی به منظور بهره برداری در صنعت گردشگری و ایجاد منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان هدایت و ترغیب شدند.
معاون سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: بیشتر این گروه ها از کشورهای فرانسه، چین، اسپانیا، آلمان و عراق هستند و بسیاری از آنها با حضور در اصفهان بصورت مستقیم با فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این استان آشنا شدند.
وی از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی برای هدایت، حمایت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت گردشگری استان خبر داد و افزود: برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و تشویق این گروه ها، بسته های پیشنهادی شامل طرح های توجیهی و امکان سنجی، ساختار مالی به روز و زیر ساخت های اولیه تهیه شده است.

***مذاکره برای راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان با کره جنوبی***
استاندار اصفهان در تبیین تحولات و شرایط ایجاد شده برای تقویت زیرساخت های توسعه این استان از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از مذاکره با نمایندگانی از کره جنوبی برای راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان خبر داد.
وی گفت: خط 2 قطار شهری اصفهان به مسافت 23.5 کیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.

*** تبادل فناوری در زمینه ماشین آلات سنگین در صنایع***
به گفته استاندار اصفهان قرارداد یک شرکت خصوصی ماشین آلات سنگین با یک شرکت آلمانی به منظور انتقال فناوری در این زمینه نیز انجام شده است.
زرگرپور اضافه کرد: بر این اساس ساخت و نصب ماشین آلات سنگین در کارخانه های فولاد و غیره با سهولت انجام خواهد شد.

*** توجه سرمایه گذاران خارجی به حوزه سوخت و انرژی***
پیش قرارداد طرح تبدیل مازوت به بنزین در پالایشگاه اصفهان با یک شرکت کره ای از دیگر گام هایی است که در دولت تدبیر و امید برداشته شده و به گفته کارشناسان این اقدام می تواند حرکتی مهم در توسعه صنعت نفت در اصفهان و کمک به اقتصاد مقاومتی باشد.
تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت های پالایشی وزارت نفت به شمار می رود و در این زمینه برای تجهیز برای پالایشگاه های کشور نیز برنامه ریزی شده است.
با توسعه و تجهیز پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری شرکت کره ای، تولید مازوت در این پالایشگاه از 30 به 10 درصد کاهش و تولید بنزین دراین مجموعه افزایش می یابد.
استان اصفهان از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی همچون سایر استان ها در راستای حل رکود و مشکل های اقتصادی حرکت می کند تا در این مسیر بسیاری از مشکلات همچون نرخ بیکاری را کاهش دهد که بدون شک یکی از راه ها همین سرمایه های خارجی در راستای تکمیل طرح ها و اشتغال زایی است.
هدف گذاری استان نیز برای سال 96 کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به نرخ متوسط کشوری است، زیرا هم اکنون میانگین نرخ بیکاری در کشور 12.5 درصد و در استان اصفهان 14 درصد برآورد می شود.
اگرچه مشکل اشتغال و رکود را نمی توان بطور صد درصد حل شده دانست اما با اقدام های انجام گرفته از گسترش بیکاری و رکود جلوگیری شده، علاوه بر آن تعامل با جامعه جهانی و افزایش سرمایه گذاری نوید آینده ای بهتر را می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار