مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند، مصرف برق کشاورزی در سال ۹۵ نسبت به سه سال گذشته به میزان ۲۱ درصد کاهش و مصرف آب نیز ۱۵ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۴۲۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 10 May 2017
حسین امامی با اشاره به اینکه منابع آب زیرزمینی یکی از منابع استراتژیک و مهم بوده و حفظ و حراست آن از وظایف وزارت نیرو است، اظهار داشت: پراکندگی منابع مذکور و خشکسالی های مکرر در سال‌های اخیر باعث افزایش بهره برداری از این منابع و افت سطح آب زیرزمینی شده است.

وی گفت: با توجه به وضعیت نامتعادل پیش آمده در اکثر دشت‌های استان، کاهش دبی منابع آب زیرزمینی و رقم بسیار بالای کسری حجم مخزن دشت‌ها، نظارت مستمر بر حفظ و بهره‌برداری از منابع موجود از ضروریات بوده و هرگونه بی توجهی به این امر مهم مشکلات غیرقابل جبرانی بهدنبال خواهد داشت.

امامی افزود: با توجه به برداشت غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی و پایین رفتن سطح آب و خطر نشست زمین، براساس سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌های تدوینی در برنامه پنجم و ششم و سایر قوانین و آئین نامه‌های مصوب ابلاغی به ویژه مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تدوین و در قالب 15 پروژه در موضوع‌های مختلف به شرکت‌های آب منطقه ای سراسر کشور برای اجرا، ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به اقدام‌های انجام شده در راستای طرح تعادل بخشی منابع آب اشاره کرد و گفت: از جمله اقداماتی که در این راستا صورت گرفته و باید با جدیت بیشتری دنبال شود نصب وسایل اندازه گیری و تحویل حجمی آب برای بهره برداران منابع آب زیرزمینی است.

وی گفت: اهمیت نصب وسایل اندازه گیری در تهیه آمار و اطلاعات مصارف آبی که لازمه هرگونه برنامه ریزی درست در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت درخصوص منابع آبی است و لزوم دریافت اطلاعات و ارقام صحیح و قابل اتکا که بتواند مبنای تصمیم گیری‌های آینده قرا گیرد، اقتضا می‌کند که این امر به عنوان اقدامی پایه ای مدنظر قرار گرفته و ضمن رفع موانع و نواقص موجود، در بهبود روزافزون کارآیی آن اقدام شود.

امامی افزود: با نصب کنتورهای هوشمند، مصرف برق کشاورزی در سال 95 نسبت به سه سال گذشته به میزان 21 درصد کاهش و در مصرف آب نیز 15 درصد کاهش داشته است.

وی کنترل، نظارت و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های فاقد پروانه مضر به مصالح عمومی را از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در همین راستا، جلوگیری از حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز و پر و مسدود کردن آن‌ها پس از طی مراحل قانونی و قضایی و در قالب دستورالعمل ابلاغی، انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: عملیات شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در قالب به کارگیری گروه‌های گشت و بازرسی در حال انجام بوده، بطوری که تاکنون، 888 حلقه چاه غیرمجاز و فاقد پروانه پرشده که 5.882 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به طرح آبرسانی به شهر بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح از طرح‌های ملی است و شامل چهار زیر پروژه بوده که با هدف تأمین و تصفیه آب شرب مورد نیاز شهر بیرجند آغاز شده است.

وی گفت: آبرسانی به شهر بیرجند از دشت سربیشه و تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند از زیر پروژه‌های این طرح بوده که در گذشته اجرا شده است

وی بیان کرد:  خطوط ارتباطی تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند با طول تقریبی 30 کیلومتر لوله از نوع GPR و چدن داکتیل، شامل احداث سه عدد ایستگاه پمپاژ و مخزن 2000 مترمکعبی، با هدف انتقال آب از چاه‌ها به تصفیه خانه و آب تصفیه شده به مخازن توزیع آب شهر، از خرداد ماه سال 91 آغاز و در تابستان 94 به بهره‌برداری کامل رسید.

امامی با بیان اینکه شهر بیرجند از نظر تأمین آب شرب، به طور کامل به آب‌های زیرزمینی وابسته است ادامه داد: در رابطه با آب‌های زیرزمینی، به دلیل توسعه شدید بهره برداری در سال‌های اخیر، محدودیت کلی به لحاظ منابع تأمین کننده آب به‌وجود آمده است، به طوری که از سال 1400 به بعد شهر بیرجند با کمبود میزان آب تولیدی در قیاس با نیاز آبی مواجه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های فوق اجرای طرح آبرسانی به شهر بیرجند از چاه‌های محفوره در دشت‌های محمدشهر و مختاران در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: این پروژه شامل حفاری سیزده حلقه چاه، هجده کیلومتر خطوط جمع آوری، 75 کیلومتر خط انتقال، دو عدد مخازن جمع آوری به احجام 1000 و 2000 مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ است.

وی از دیگر اقدامات شاخص شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در دولت را احداث سد مخزنی سیاهو سربیشه عنوان کرد و گفت: این سد در فاصله 60 کیلومتری شرق شهرستان سربیشه بر روی رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز 3028 کیلومتر مربع، آورد سالیانه حدود 10.2 میلیون متر مکعب از نوع خاکی-هسته رسی با ارتفاع 39 و 32 متر از پی و بستر رودخانه و طول و عرض تاج 352 و 9 متر و حجم مخزن آن 17.4 میلیون متر است.

 امامی هدف از این طرح را جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود 4.6 میلیون مترمکعب رواناب برای مشروب کردن حدود 500 هکتار از اراضی پایاب، توسعه دامپروری منطقه و ایجاد اشتغال پایدار، پرورش آبزیان گرمابی و سردابی و ایجاد مرکز تفریحی و گردشگری، بوده که عملیات اجرایی آن در دست اجراست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار