معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: تداوم جریان زاینده رود بستگی به میزان بارش روزهای آینده و ورودی سد زاینده رود دارد.
کد خبر: ۴۲۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 10 May 2017
تابناک اصفهان- علی بصیرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعیین دقیق زمان کاهش جریان خروجی این سد در خرداد سالجاری به میزان بارش ها و حجم آب ورودی به این سد وابسته است.
به گفته وی، در فصل تابستان، هر ماه حداقل یکبار برای تقویت چاه ها و آبیاری باغ های غرب اصفهان، آب تا سد نکوآباد(در 50 کیلومتری غرب اصفهان) جاری می شود.
وی با اشاره به افزایش آب ذخیره شده پشت سد به 400 میلیون مترمکعب بدلیل بارش های چند روز اخیر افزود: میزان بارش ها در این مدت نزدیک به میانگین متوسط بوده است.
بصیرپور خاطرنشان کرد: آزادسازی حریم زاینده رود و توقف استفاده از چاه های غیر مجاز، امسال بطور جدی دنبال خواهد شد.
رودخانه زاینده رود بمنظور کشت بهاره کشاورزان از هفته دوم فروردین در اصفهان و بر اساس تصمیم کمیته پنج نفره شامل مدیرعامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی جاری شد و به درخواست کشاورزان منطقه غرب اصفهان و بیشتر شدن درجه حرارت هوا، جریان خروجی از سد زاینده رود از بیست و سوم فروردین برای یک دوره 10 روزه نیز به میزان 20 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
سال گذشته رهاسازی آب زاینده رود بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت 22 روز ادامه داشت.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی ‌بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار