مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۱۲ هزار دستگاه ادوات سم‌پاشی در استان وجود دارد، افزود: استان همدان ازلحاظ تعداد ادوات سم‌پاشی وضعیت خوبی دارد به‌طوری‌که بیش از چهارصد دستگاه سم‌پاش توربولاینر زراعی در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۴۲۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ 12 May 2017
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان از مبارزه بیولوژیک در 10 هزار هکتار از مزارع استان خبر داد و گفت: هر ساله در 10 هزار هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی و ذرت استان مبارزه بیولوژیک علیه آفات انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهرام پیشه‌ور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات در 12 ماه سال فعالیت دارد، اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات در بخش‌های قرنطینه نباتی، سموم، کنترل عوامل خسارت‌زا و مبارزات شیمیایی و بیولوژیک وظایفی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در کشت محصولات کشاورزی ناگزیر هستیم از سموم شیمیایی استفاده کنیم، تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات از مصرف خودسرانه و بیش از حد سموم شیمیایی جلوگیری کرده و در حوزه سموم و ادوات سم‌پاشی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه 12 هزار دستگاه ادوات سم‌پاشی در استان وجود دارد، افزود: استان همدان از لحاظ تعداد ادوات سم پاشی وضعیت خوبی دارد به طوریکه بیش از 400 دستگاه سم‌پاش توربولاینر زراعی در این استان وجود دارد.

پیشه‌ور با تأکید بر اینکه سالانه 1.5 میلیون هکتار مبارزه علیه آفت سن غلات به عنوان آفت همگانی در مزارع کشور صورت می‌گیرد، ادامه داد: در استان همدان شبکه‌های مراقبت در تمام شهرستان‌های استان پراکنده بوده و مزارع را پایش می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: در مبارزات بیولوژیک و غیرشیمیایی از عوامل بیولوژیک از جمله انواع حشرات، کنه‌ها، قارچ‌های و باکتری‌ها استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته در 6 تا 10 هزار هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی و ذرت توسط زنبور تریکوگریما و براکوم مبارزه علیه آفات صورت گرفت و در مصرف 20 تا 30 هزار لیتر سم شیمیایی صرفه‌جویی شد.

وی خاطرنشان کرد: فروشندگان مجاز سموم، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، اسنسکتاریوم‌های تولیدکننده عوامل بیولوژیک و شرکت‌های تولیدکننده ادوات سم‌پاشی بازوهای حفظ نباتات هستند به طوریکه 120 فروشگاه مجاز سم، 45 کلینیک گیاه‌پزشکی و یک شرکت تولیدکننده عوامل بیولوژیک در استان فعال است.

پیشه‌ور تصریح کرد: سالانه 400 تا 500 تن انواع سموم شیمیایی در استان همدان استفاده می‌شود این درحالیست که میانگین کشوری مصرف سموم بین 17 تا 22 هزار تن است.

وی افزود: استان همدان دارای 700 هزار هکتار اراضی زراعی، بیش از 70 هزار هکتار باغ و 80 هکتار گلخانه بوده که در زمینه تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه قابل توجهی در کشور دارد و سعی شده در تولید محصولات از سموم کم خطر استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سالجاری 500 هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت گندم و جو قرار گرفته است، ادامه داد: استان همدان از نظر جغرافیایی و اقلیمی یکی از استان‌های سن‌خیز کشور است و همه ساله ناچار به مبارزه با این آفت است به طوریکه در سالجاری در بیش از 87 هزار هکتار از مزارع استان مبارزه با سن مادر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بیش از 60 درصد مزارع ناگزیر به مبارزه با سن مادر هستیم، بیان کرد: سالیانه بین 200 تا 300 هزار هکتار مبارزه با سن غلات صورت می‌گیرد به طوریکه در سال گذشته 100 هزار هکتار مبارزه با سن مادر صورت گرفت.

پیشه‌ور یادآور شد: در سالجاری در سطح 150 هزار هکتار از مزارع گندم و جو مبارزه با علف‌های هرز و 15 هزار هکتار مبارزه با آفات عمومی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 5 تا 10 هکتار مبارزه بیولوژیک در باغات سیب استان همدان صورت گرفته است، عنوان کرد: نیم هکتار مبارزه بیولوژیک در یکی از گلخانه‌های استان به صورت پایلوت انجام شده که برنامه داریم تا 2 هکتار برسانیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در باغات به طور میانگین در 850 هکتار از باغات میوه مبارزه انجام می‌گیرد، تأکید کرد: مبارزه تلفیقی در 35 هکتار از باغات گردو و انگور علیه آفت کرم خراط گردو  و کرم خوشه خوار انگور انجام می‌شود.

پیشه‌ور خاطرنشان کرد: در سال گذشته در 20 هکتار از باغات گردو و انگور توسط مبارزه تلفیقی کنترل آفات صورت گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار