شاید در روزهای معمولی سال شهروندان برای باز شدن گره از کارهای خود در مقابل اعضای شورای اسلامی شهر التماس کنند ولی در ایام تبلیغات انتخابات، وضعیت معکوس شده و این نامزدهای انتخاباتی شوراها هستند که در کانال‌های تلگرامی خود به شهروندان شهر التماس می‌کنند تا بتوانند از این طریق سبد رأی خود را افزایش دهند.
کد خبر: ۴۲۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 13 May 2017
تابناک اصفهان - به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شروع به کار شوراهای اسلامی در کل کشور از 9 اردیبهشت سال 1378، همزمان با پیام امام خمینی(ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد که به تبع آن شورای اسلامی شهرها در همه شهرهای کشور از جمله اصفهان آغاز به فعالیت کرد که تا کنون چهار دوره 4 ساله از آن می‌گذرد.

شورای اسلامی شهر اصفهان دارای 5 کمیسیون تخصصی «امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری»، «حمل و نقل ،محیط زیست و فناوری اطلاعات»، «شهرسازی، معماری و عمران»، «فرهنگی، اجتماعی و ورزشی» و «بهداشت،سلامت و خدمات شهری» است.

اعضای فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان دارای گرایشات مختلف سیاسی بوده و حتی بعضاً گرایش سیاسی خاصی ندارند؛ در انتخابات گذشته این شورا در شهر اصفهان، اصلاح‌طلبان با شعار «امید به فردا» وارد عرصه رقابت شدند و تنها توانستند 3 تن از مهره‌های خود را به کرسی‌های شورا بنشانند. فتح‌الله معین، علیرضا نصر اصفهانی و احمدعلی عاملی چهره‌های اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر اصفهان هستند.

* نگاهی به انتخابات دوره گذشته

اصولگرایان نیز در انتخابات سال 92 در قالب 3 لیست «ائتلاف خادمان شهر»، «ائتلاف حماسه سیاسی» و «فرآیندمدار» توانستند سهم عمده‌ای از کرسی‌های شورای شهر اصفهان را در دست بگیرند؛ عباس حاج رسولی‌ها، کریم نصراصفهانی، رضا امینی، رسول جهانگیری، محمدرضا فلاح، سید کریم داوودی، وحید فولادگر، عدنان زادهوش، غلامحسین صادقیان، عبدالرسول جان‌نثاری، نورالله صلواتی، ابوالفضل قربانی، احمد شریعتی و اصغر آذربایجانی 14 عضو اصولگرای این شورا به حساب می‌آیند.

همچنین 4 عضو دیگر خارج از دسته‌بندی‌های مذکور به شورای اسلامی شهر اصفهان راه یافتند؛ مهدی باقربیگی(بازیگر نقش اول قصه‌های مجید) به صورت مستقل، ندا واشیانی‌پور(مجری سابق سیما) تحت لیستی با عنوان «ائتلاف راه سوم»، رسول جزینی درچه(مربی تیم ملی کشتی فرنگی) تحت لیستی با عنوان «ائتلاف کارآفرینان» و غلامرضا شیران نیز به صورت مستقل توانستند با کسب آراء، به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان به مدت 4 سال شوند.

بیشترین میزان آرای کسب شده انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان در سال 92 متعلق به عباس حاج رسولیها با 90 هزار و 177 رأی و کمترین آن به غلامرضا شیران با 28 هزار و 910 رأی بوده است.

* انتخابات ریاست جمهوری و کمرنگ بودن انتخابات شوراها

سید کریم داودی نایب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: همزمان کردن انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری در حقیقت ظلمی بود که مجلس به شوراهای اسلامی شهر و روستا کرد چراکه این همزمانی انتخابات شوراها را کمرنگ کرده است.

وی افزود: اگر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان بود به مراتب بهتر از همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری بود و انتخابات شوراها تا این حد به حاشیه نمی‌رفت.

نایب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صدا و سیما، سیمای شهر و دیگر رسانه‌های شهری می‌توانند نقش مؤثری در افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی مردم نسبت به انتخابات شوراها داشته باشند اما سایه انتخابات ریاست جمهوری آن‌قدر سنگین است که انتخابات شوراها را زیر پای خود له کرده است.

* عملکرد شورای شهر دوره چهارم اصفهان

داشتن برنامه‌ریزی هدف‌مند برای حل مشکلات شهری، برگزاری جلسات و دیدارهای مردمی جهت شنیدن مسائل و پیگیری آن‌ها، پاسخگویی به رسانه‌ها و ارائه گزارش عملکرد سالیانه به مردم، فعال بودن در جلسات کمیسیون‌های تخصصی و جلسات علنی شورای شهر و ارائه پیشنهادات اجرایی و خلاقانه در جلسات شورای شهر از جمله ویژگی‌های یک عضو فعال در این شورا محسوب می‌شود.

تأخیر و یا غیبت برخی اعضا در جلسات علنی، غیرفعال بودن تعدادی از اعضا، سطحی بودن نطق‌ها و تذکرات ارائه شده، مطرح کردن مسائل بی‌اهمیت و خارج از اولویت مشکلات شهری، اتلاف وقت جلسات علنی بر سر مسائل بیهوده از جمله نقاط ضعف اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم است.

اما در این میان مسائل مبتلابه شهر اصفهان که طی یک سال گذشته در جلسات علنی شورای اسلامی این شهر مورد نقد و بررسی قرار گرفته به ترتیب اولویت عبارت است از: 1-عوامل خشکی زاینده‌رود و راهکارهای جلوگیری از آن 2-عوامل بروز آلودگی هوا و راهکارهای جلوگیری از آن 3-علل تأخیر در تکمیل پروژه مترو و ارائه راهکارها برای حل این مسأله که غالباً با تحلیل اندک و صرفاً جهت رفع تکلیف صورت می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد برخی اعضا نطق‌ها و پیشنهادات خود را نه از سر دلسوزی و دغدغه بلکه با لحنی تبلیغاتی و شعارگونه مطرح می‌کنند چراکه هیچ راه حل جدیدی برای رفع معضلات اصلی شهر نداده و فقط به صورت کلی مطلبی تکراری را بیان می‌کنند.

* ژست انتخاباتی در کانال‌های تلگرامی

شاید در روزهای معمولی سال شهروندان برای باز شدن گره از کارهای خود در مقابل اعضای شورای اسلامی شهر التماس کنند اما این روزها که ایام تبلیغات انتخاباتی است، وضعیت معکوس شده و این نامزدهای انتخاباتی شوراها هستند که در کانال‌های تلگرامی خود به نوعی به شهروندان شهر التماس می‌کنند تا بتوانند از این طریق سبد رأی خود را افزایش دهند.

سید کریم داودی نایب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کانال‌های تلگرامی یک فرصت، شیوه و ابزار جدیدی برای تبلیغات رایگان نامزدهای انتخابات شوراهاست، تصریح کرد: نامزدهای انتخابات شوراها از این طریق می‌توانند تا حدودی خود را در معرض دید مردم قرار دهند اما نهایتاً این ابزار نمی‌تواند گسترده باشد و پوشش جامعی برای تبلیغات آن‌ها به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: کانال‌های تلگرامی تبلیغات شوراها در اصفهان به طور میانگین 2 هزار کاربر را در برمی‌گیرد و لزوماً تمامی این افراد در سبد رأی نامزد مربوطه قرار نخواهند گرفت؛ ایجاد کانال‌های تلگرامی برای انتخابات شوراها اطلاع‌رسانی خوبی نیست بلکه در حقیقت یک ژست انتخاباتی است و صرفاً شهروندان را با چهره او آشنا می‌کند.

داودی ادامه داد: تبلیغاتی می‌تواند برای انتخابات شوراها مؤثر واقع شود که همانند تبلیغات ریاست جمهوری از رسانه ملی منعکس شده و برنامه نامزدها را پوشش کامل بدهد.

* ابهام در لیست‌های انتخاباتی به دلیل عدم مشخص بودن مرجع

احزاب و تشکل‌ها در انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌توانند نقش مؤثری در انتخاب مردم داشته باشند، به طوری که با جمع‌آوری افراد متخصص و باتجربه در امور شهری این اعتماد را برای شهروندان خود ایجاد کرده تا آنان با آگاهی کامل به پای صندوق رأی بیایند و افراد شایسته‌ای را برگزینند، نه اینکه کورکورانه افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص را روانه شورای شهر خود کنند.

نایب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شیوه‌های تبلیغاتی شوراهای محلی در جهان یادآور شد: در دنیا مرسوم است که مردم برای انتخابات شوراها و یا حتی مجلس به احزاب و تشکل‌های قوی مورد نظر خود اعتماد کرده و به افراد لایقی که آنان معرفی می‌کنند، رأی خواهند داد چراکه حزب مربوطه با بررسی‌های لازم فرد شایسته‌ای را معرفی کرده است؛ این شیوه مرسومی در دنیا بوده که در حال حاضر نیز رایج است.

وی تأکید کرد: مرجع لیست‌های ارائه شده برای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان مشخص و واضح نیست، شهروندان این حق را دارند که بدانند لیست‌های اعلام شده مشخصاً به نمایندگی از چه تفکر و پیشینه‌ای تجمیع شده است.

داودی بیان داشت: بنابراین از میان همین لیست‌های موجود، لیست‌هایی که استخوان‌دارتر هستندT شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند چراکه اسامی افراد شایسته عموماً در لیست‌هایی آمده که نسبت به دیگر لیست‌ها معتبرتر است.

* کارآموزی چندین ماهه برای نمایندگان جدیدالورود شورای شهر

علاوه بر تحصیلات و تخصص، تجربه کاری در امور اجرایی نیز از جمله معیارهای مهمی است که اگر در انتخاب به آن توجه نشود انتخابی سرسری صورت گرفته و نتیجه خوبی را برای آینده یک شهر در بر نخواهند داشت، از این رو مردم باید به این نکته دقت داشته باشند که اگر تجربه امور اجرایی در کارنامه فرد منتخب وجود نداشته باشد، چندین ماه طول خواهد کشید تا نماینده آن‌ها در شورای شهر تجربه پیدا کرده و در حقیقت دوره کارآموزی بگذراند.

سید کریم داودی نایب رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این رابطه می‌گوید: کسی که صرفاً تحصیلات دانشگاهی داشته باشد نمی‌تواند مشکلات شهر را حل کند بلکه مدیر متخصص و با تجربه در امور اجرایی می‌تواند برای شهر مفید واقع شود.

افراد بسیاری برای حضور در انتخابات شوراها به صورت مستقل وارد میدان شده و در صورت شناخته نبودن شانس کمی برای انتخاب شدن خواهند داشت؛ با توجه به انتخاب 13 نفره‌ای که باید صورت گیرد، ارائه لیستی واحد از یک حزب یا گروه، راه مردم در روز رأی‌گیری را هموارتر کرده و شرایط بهتری را برای جلب اعتماد آنان ایجاد می‌کند.

* ضرورت چیدمان صحیح تخصص‌ها در لیست‌های انتخاباتی

عبدالرسول جان‌نثاری رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: برای تهیه لیست‌های انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها در انتخاب افراد باید توجه داشته باشند که تخصص‌های مورد نیاز شوراها را به درستی چیدمان کنند تا مردم نیز بتوانند به این لیست‌ها اعتماد کامل‌تری داشته باشند چراکه در غیر این صورت مردم مجبور به انتخاب غیرآگاهانه خواهند شد؛ وقتی مردم جامعیت و تخصص لازم را در یک لیست مشاهده نکنند قطعاً به افراد مستقل رأی می‌دهند.

وی افزود: شورای شهر از آن جهت که مردم به صورت روزمره با بسیاری از مسائل شهری برخورد دارند، جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه بسیاری از امور مردم به مدیریت شهری مرتبط بوده و در حقیقت شوراها برای شهرها تعیین تکلیف می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان یادآور شد: قانون‌گذاری و نظارت از جمله وظایف کلان شوراهاست، قانون‌های محلی با استفاده از وظیفه قانون‌گذاری، تسریع، روان و شفاف می‌شود، همچنین نظارت بر عملکرد مجموعه‌های شهری و تعامل با شهروندان نیز توسط شوراها صورت می‌گیرد.

* تعهد و تخصص، لازمه یک شورای کارآمد

وی اذعان داشت: شهرداری‌ها در حیطه‌های مختلفی همچون ساخت و ساز و مسکن، عمران شهری، سلامت، ورزش، امور اجتماعی، حمل و نقل، ترافیک و... فعال هستند، بنابراین شورایی می‌تواند یک شورای کارآمد، فعال و مؤثر باشد که متناسب با حیطه وظایف خود دارای نیروهای متخصص و متعهد در حوزه‌های نختلف باشد.

جان‌نثاری با بیان اینکه بعضاً مسائلی مبنی بر مجوز داشتن شوراها برای به کارگیری مشاوران متخصص در امور شهری مطرح می‌شود، تأکید کرد: شاید بتوان از مشاوران متخصص هم در امور شهری مشورت گرفت اما تصمیم نهایی جهت تصویب این امور با رأی عضو شورای شهر اتخاذ خواهد شد؛ نمایندگان شوراها اگر در همه امور شهری تخصص ندارد حداقل باید در یک و یا 2 حوزه شهری حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: شوراها به کمیسیون‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از اعضای آن باید در یک و یا 2 کمیسیون حضوری فعال داشته و نقش‌آفرینی کند، اعضای شورای شهر باید در حوزه‌های عمران، حمل و نقل، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، بهداشت و سلامت، فناوری اطلاعات و ... تجربه کافی و ایده‌های کاربردی داشته باشد.

* تردید در انتخاب صحیح با دیدن تبلیغات رنگارنگ شهری

شهروندان اصفهانی علی‌رغم نیاز به اطلاعات لازم جهت شناخت بیشتر کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس، کمتر از یک هفته فرصت دارند تا 13 فرد اصلح را برای انتخابات شورای اسلامی شهر شناسایی کرده و در روز جمعه با رفتن پای صندوق‌های رأی سرنوشت 4 ساله شهر خود را رقم بزنند.

شاید محوریت قرار گرفتن انتخابات ریاست جمهوری و کم‌رنگ شدن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سبب گمراهی مردم برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات شوراها شود اما مردم می‌توانند در همین چند باقی مانده هم با استفاده از روش‌های مختلف، آگاهی لازم در خصوص تحصیلات، سوابق اجرایی و دیگر مشخصه‌های نامزدهای شهر خود را به دست آورده تا مبادا با دیدن تبلیغات رنگارنگ شهری دچار تردید در انتخاب صحیح شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار